بهترین رقم نهال آلو برای کاشت در مناطق ایران

بهترین ارقام نهال آلو برای کاشت در مناطق مختلف ایران 


درختان آلو یکی دیگر از درختان مثمر هستند که در تابستان و پاییز میوه های خوش طعم و پر عطری را به بار می نشانند.این درختان مثمر دارای ارقام بسیار زیادی می باشند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاص به خود بوده و مناسب کاشت در یک منطقه است.
این فراوانی رقم های نهال آلو باعث شده ، افرادی که قصد احداث باغ آلو را دارند برای انتخاب بهترین رقم نهال آلو که مناسب کاشت در منطقه و اقلیم آنها است سردرگم شوند،به همین جهت ما قصد داریم در این مقاله برای شما به معرفی بهترین ارقام نهال آلو و تمام مشخصه های آنها بپردازیم تا شما عزیزان بتواند با در دست داشتن اطلاعات کافی اقدام به خرید و کاشت نهال آلو متناسب با اقلیم منطقه خود کرده و یک پرورش موفق داشته باشید ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


معرفی بهترین رقم های نهال آلو و مشخصه های آنها


نهال آلو سانتریزه یا سانترانزا سانتروزا


یکی از ارقام نهال آلو که از کشورهای اروپای به ایران وارد شده و به دلیل کیفیت و سازگاری بالایش توانسته در بین پرورش دهندگان جای خود را باز کرده وماندگار شود نهال آلو سانترانزا است،این رقم از نهال آلو دارای مقاومت بسیار بالای در برابر سرما بوده تا جایی که می تواند پایین ترین دمای شب های زمستان که گاهی به 40- درجه نیز می رسد را تحمل کند.
نهال آلو سانتریزه سانتروزا در ایران عمدتا در نواحی کوهستانی و سردسیر مانند شهرهای اردبیل و آذربایجان غربی پرورش داده می شود و محصول و باردهی بسیار باکیفیتی نیز دارد.
عمر درختان آلو سانترانزا حدود 40 تا 45 سال است ،این رقم از آلو از سال دوم شروع به باردهی می کند و از سال پنجم به باردهی اقتصادی می رسد .طعم میوه های این رقم آلو بسیار شیرین و خوش عطر است و در نیمه های تابستان برداشت می شود.
توجه داشته باشید که نهال آلو سانتریزه را می توان در مناطق معتدل و به گرم نیز کاشت نمود اما در این شرایط باید میزان و تعداد آبیاری این نهال را نسبت به مناطق سردسیر بیشتر کنید ،زیرا نهال آلو سانترانزا نسبت به تنش های آبی بسیار ضعیف است.


نهال آلو برقانی 


اگر قصد کاشت نهالی را دارید که رشد سریعی را داشته باشد به شما پیشنهاد می کنیم نهال آلو براقانی را انتخاب کنید ،این رقم از نهال آلو دارای عمر کوتاهی است و دربهترین شرایط می تواند 15 سال عمر کند به همین جهت نیز عمرمفیدش بالا بوده  و اوج باردهی را به سرعت تجربه می کند. نهال آلو براقانی در اوج باردهی می تواند سالانه 40 تا 50 تن محصول دهی داشته باشد.
نهال آلو براقانی مناسب کاشت در مناطق گرمسیر و معتدل است و توان زنده ماندن در مناطق سردسیر را ندارد.بهترین مناطق برای کاشت این رقم مرکز کشور است .اگر در مناطق سردسیر این نهال را کاشت می کنید مناسب ترین فصل برای کاشت بهار است و اگر در مناطق معتدل و گرم هستی این نهال را دراواخر پاییز بکارید.

مناسب ترین درخت آلو برای منطقه سرد


نهال آلو قطره طلا 


یکی دیگر ارقام نهال آلو با کیفیت که بومی کشور ایران است و در بین کشاورزان از محبوبیت بالای برخوردار شده ،نهال آلو قطره طلا است .
این رقم از آلو بر خلاف دیگر ارقام نهال دارای میوه های به رنگ زرد و طلایی می باشد که به همین دلیل نیز با این نام شناخته می شود.سازگاری با انواع اقلیم های آب و هوایی ،کیفیت محصول و میزان باردهی بالای از ویژگی های منحصر به فرد نهال آلو قطره طلا است .
نهال آلو قطره طلا یکی از نهال های مقاوم در برابر سرما، برودت هوا و همچنین بادهای شدید است به همین جهت در مناطق بادخیز یکی از بهترین ارقام جهت کاشت محسوب می شود.
نهال آلو قطره طلا از سال دوم کاشت شروع به باردهی می کند و از سال چهارم به باردهی اقتصادی میرسد ،میزان عمر مفید این رقم از نهال آلو 20 تا 30 سال است .


نهال آلو رقم کالیفرنیا


یکی از بهترین ارقام نهال آلو که مناسب کاشت در قاره آسیا است و از کشور کالیفرنیا به ایران آورده شده رقم آلو کالیفرنیایی می باشد.این رقم با مقاومت بالای که از خود در برابر دمایی پایین هوا نشان می دهد یکی از مناسب ترین ارقام برای مناطق سردسیر بشمار می آید .
از دیگر مشخصه ها و البته ویژگی های مثبت این رقم از آلو می توان به ارتفاع پایین نهال در زمان اوج رشد اشاره نمود.نهال آلو کالیفرنیایی دارای قدی کوتاه و تاجی پهن است ،در واقع اینگونه می توان گفت که توان ریشه نهال به باردهی بیشتر صرف می شود تا اینکه به رشد شاخ و برگ اضافی نهال و در نهایت این عمل موجب باردهی بالا و سهولت در برداشت محصول و هرس کاری برای پرورش دهنده می شود.


نهال آلو آنجلا 


اگر به دنبال یک نهال آلو با ویژگی دیررس بودن هستید ،باید به شما بگوییم که نهال آلو آنجلا یکی از بهترین ارقام در این زمینه است.این رقم از آلو محصول خود را در فصل پاییز به مرحله برداشت می رساند و برای افرادی که در مناطق بسیار سرد زندگی می کنند این یک ویژگی مثبت است زیرا دیرگل بودن و دیررس بودن نهال باعث جلوگیری از سرمازدگی در مرحله اول و بازار فروش بالا در مرحله دوم می شود.
نهال آلو آنجلا یک نهال پیوندی است و از باردهی و رشد بسیار خوبی برخوردار می باشد.شما می توانید این نهال را در مناطق سرد و کوهستانی به راحتی پرورش دهید .نهال آلو انجلا از سال دوم کاشت باردهی خود ر آغاز کرده و در سال چهارم به باردهی اقتصادی می رسد ،طول عمر این نهال حدود 40 تا 50 سال است و عمر مفیدش در پرورش صحیح و استاندارد حدود 30 تا35 سال می باشد.


نهال آلو شابلون بهترین رقم نهال آلو 


و اما اگر بخواهیم ممتاز ترین و بهترین رقم نهال آلو را معرفی کنیم باید بگوئیم نهال آلوشابلون در صدر جدول بوده و مقام بهترین رقم آلو را در دست دارد.
سازگاری بالا ،کیفیت محصول ،بازار فروش عالی ،ماندگاری خوب ،باردهی فراوان ،عمر مفید زیاد از ویژگی های بارز نهال آلو شابلون است که آن را به بهترین رقم نهال آلو در کشور تبدیل کرده است.
این رقم از نهال آلو را می توانید از مناطق معتدل تا سرد سیر کوهستانی کاشت و پرورش دهید زیرا سازگاری بالای با عمده مناطق و اقلیم های آب و هوایی دارد .
نهال آلو شابلن در صورت پرورش با پایه اصلاح شده از اولین سال کاشت نوبرانه خود را به ثمر می رساند ، سال چهارم این نهال به باردهی اقتصادی رسیده و در اوج باردهی می تواند سالانه بین 50 تا 60 تن محصول به بار بنشاند.
عمر نهال آلو شابلن بین 40 تا 45 سال است و در صورت پرورش با رعایت نکات پرورشی به صورت استاندارد عمر باردهی بالای را در این درخت  تجربه خواهید کرد.
نهال پیوندی میوه آلو با پایه رویشی بهترین بازدهی اقتصادی را از خود نشان داده است در هنگام خرید به پایه نهال دقت کنید.

بهترین نهال آلو برای کاشتن


نهال آلو بخارا 


این رقم از نهال آلو زمانی که در مناطق مناسب یعنی مناطقی با آب و هوای سرد کاشته شود می تواند باردهی بسیار خوبی داشته باشد.عمده مواقع محصول این رقم از آلو برای خشک بار و استفاده از صنایع غذایی مصرف می شود. طبع میوه نهال آلو بخارا سرد است و در درمان رفع گرمی بدن نیز از آن استفاده می شود.
نهال آلو بخارا یک رقم بومی در کشور است و از سالیان دور در مرکز و شمال غرب کشور کاشت و پرورش داده می شود. این رقم از نهال جزء بهترین ارقام نهال آلو بین کشاورزان و پرورش دهندگان بشمار می آید و افراد زیادی به کاشت و پرورش این نهال مشغول هستند و از این کار سود بالای برداشت می کنند.


نکات مورد توجه جهت انتخاب بهترین رقم نهال آلو در زمان خرید  


حالا که با ارقام مختلف ، با کیفیت ومحبوب نهال آلو اشنا شدیم بهتر است در زمان خرید نیز به چند نکته کلیدی توجه کنیم تا بتوانیم پرورشی کاملا صحیح ،اصولی و موفق را رقم بزنیم .
1.در زمان خرید نهال آلو کارشناسان مجموعه را از شرایط اقلیمی منطقه آگاه کنید تا نهالی مناسب اقلیم و آب و هوای آن منطقه به شما معرفی کنند.
2.در زمان خرید به سالم بودن نهال توجه کنید، نهال آلو نباید در ریشه و تنه خود دارای زخم ،خراشیدگی ، پوسیدگی و خشکی باشد.
3.نهال آلو را از نهالستان های خرید کنید که دارای خزانه و آزمایشگاه هستند در واقع تولید کننده نهال هستند،اینگونه نهالستان ها نه تنها نهال سالم و قوی به شما میدهند بلکه شما می توانید نهال را با قیمت بهتری از آنها خریداری کنید.
4.از نهالستان های خرید خود را انجام دهید که نهال شما را از نظر اصالت رقم و سلامت تضمین می کنند.