بهترین نهال به برای کاشت در مناطق مختلف ایران

بهترین ارقام نهال به برای کاشت در مناطق مختلف ایران 


نهال به یکی از ارقام مثمر بوده که سازگاری بالای با انواع آب و هوا ها داشته و در عمده مناطق غرب شمال غربی و مرکزی ایران کاشت می شوند. درختان به یکی از زیر گونه های خانواده سیب محسوب شده و میوه های شبیه به سیب اما با طعمی کاملا متفاوت دارند.
درختان به دارای نژاد های مختلفی هستند و هر یک از این ارقام ویژگی های خاص به خود را داشته و مناسب کاشت در یک منطقه می باشند.با وجود اینکه ارقام مختلفی از درختان به وجود دارد اما همه این زیر نژاد ها برای کاشت های هدفمند و اقتصادی مناسب نیستند و تنها تعداد محدود از این گونه ها را می توان به عنوان بهترین ارقام نهال به معرفی نمود .
درختان به در کل دارای پایه ای کوتاه و تاجی گرد هستند که در فصل بهار شکوفه های به رنگ سفید و صورتی خود را باز کرده و این شکوفه ها را تا فصل پاییز به میوه های بزرگ و سفتی با طعمی شیرین و ملس تبدیل می کنند.
رشد عمودی نهال به بین 3 تا 5 متر است که این رقم در ارقام مختلف متفاوت است.این درختان توانای زنده ماندن در مناطق بسیار سرد و بسیار گرم را نداشته و عمدتا در مناطقی با آب و هوای معتدل و کوهستانی کاشته می شوند.
ارقام مختلف نهال به هر کدام دارای شرایط خاص به خود هستند و مناسب کاشت در یک نوع منطقه ،که در صورت سازش با محیط قادر به رشد و عملکرد بالای خواهند بود و سود خوبی را عاید پرورش دهنده خواهند نمود ،در غیر این صورت پرورش شما هیچ ثمری نخواهد داشت و نهال در سال های اول کاشت پژمرده خواهد شد.


بهترین ارقام نهال به 


همانگونه که گفته شد با وجود زیر نژاد های مختلف نهال به می دانیم که دانستن بهترین و مناسب ترین رقم نهال به و شناخت ویژگی ها و شرایط نگهداری آن می تواند در زمینه پرورش برای ما فایده زیادی داشته باشد ،به همین دلیل قصد داریم شما را با بهترین ارقام نهال به و تمام ویژگی های مربوط به آن آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید با داشتن اطلاعات کافی اقدام به خرید نهال به کرده و یک پرورش موفق را رقم بزنید.

 


نهال به اصفهان یا به کوزه ای 


یکی از بهترین ارقام نهال به ، که دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و در مرکز کشوربه وفور کاشت می شود ،نهال به اصفهان است. این رقم از نهال دارای میوه های بسیار یکدستی به شکل کوزه است و به همین جهت با نام دیگر به کوزه ای نیز شهرت دارد.
نهال به اصفهان دارای پایه ای کوتاه و تاجی گرد با برگ های شبیه به برگ درخت سیب است که با گرد سفید رنگی پوشیده شده است. این رقم از نهال از سال سوم اولین باردهی خود را به صورت نوبرانه شروع کرده و در سال ششم به باردهی اقتصادی میرسد ،عمر کلی نهال به می تواند بین 60 تا 70 سال و عمر مفیدش بین 45 تا 55 سال باشد.
تاج نهال به کوزه ای در ماه اول بهار پر از شکوفه های بزرگ به رنگ سفید مایل به صورتی می شود و میوه های خود را در اواخر فصل تابستان به ثمر می رساند.میوه های به اصفهان دارای بافتی سفت و طعمی شیرین هستند اما آن گسی جزئی را نیز دارند که البته در همه ارقام به وجود دارد و نقص بحساب نمی آید.
مناطق مناسب برای کاشت نهال به مناطقی با آب و هوای معتدل است ،این رقم توان سرما های بسیار شدید را نداشته و در بدترین شرایط می تواند در دمای 8- درجه زنده بماند.
نهال به اصفهان همانگونه که از نامش پیداست برای اولین بار در شهر اصفهان پرورش داده شده و بیشترین کاشت را در این استان و استان های هم جوار دارد.


نهال به آذربایجان یا به ترش 


یکی دیگر از ارقام بومی به را می توان نهال به آذربایجان دانست که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و طعم عالی میوه هایش در قسمت شمال غربی و غرب کشور طرفداران زیادی دارد.
این رقم از نهال به دارای میوه های یکدست ، با سایزی بزرگ تراز سیب بوده و دارای طعمی بسیار لذیذ و ملس است که این ویژگی توانسته آن را از دیگر ارقام نهال به متمایز کند. نهال به آذربایجان از سال دوم کاشت باردهی خود را آغاز کرده و در سال ششم به باردهی اقتصادی میرسد که این باردهی تا 50 سال ادامه دارد . فصل شکوفه دهی نهال به اواخر فروردین ماه و فصل برداشت محصول آن اوایل پاییز است.
نهال به آذربایجان مقاومت بالای در برابر سرما و برودت هوا داشته و در مناطق خشک رشد و عملکرد خوبی ندارد به همین جهت بهتر است این رقم را در مناطقی با آب و هوای کوهستانی و سرد کاشت کنید تا نیازسرمایی سالانه آن برطرف شده و رشد خوبی داشته باشد.


نهال به قرمز وارداتی 


یکی از ارقام نهال وارداتی به ، که به تازگی از کشور ایتالیا به دیگر نقاط جهان و ایران انتقال داده شده و دارای ویژگی های منحصر به فردی است نهال به قرمز می باشد.این رقم از نهال همانگونه که از نامش آشکار است دارای میوه های به رنگ قرمزبوده اما در طعم شبیه ،به آذربایجان است.
نهال به قرمز یک رقم اصلاح شده و پیوندی است که این ویژگی سبب بهبود کیفیت و عملکرد نهال می شود و باعث شده در امر رشد و باردهی نسبت به دیگر ارقام کیفیت بالاتری داشته باشد.
نهال به قرمز از سال اول کاشت باردهی خود را شروع کرده و در سال چهارم به باردهی اقتصادی میرسد ، باردهی این رقم از نهال به، بین 45 تا 55 سال بوده و هر ساله به میزان آن افزوده می شود.
بهترین مناطق جهت کاشت نهال به قرمز را می توان مناطقی با آب و هوای کوهستانی و سرد دانست ، این مناطق به خوبی می توانند نیاز سرمای درخت به را برطرف کرده و آن را آماده باردهی در فصل رشد کنند.

بهترین درختان به برای کاشت در منطقه سرد و گرم


نهال به پیوندی با پایه زالزلک


در ارقام نهال پیوندی و اصلاح شده ،نهال دارای ویژگی های و خصوصیات بسیار بهتری نسبت به ارقام دیگر می شود ،در کل هدف از اصلاح پایه نهال به تضعیف ویژگی های بد و تقویت خصوصیاتی چون باردهی ،مقاومت به آفات و بیماری های شایع درختان به ،مقاومت به سرما و گرمای شدید ،مقاومت به تنش های آبی ،رشد وعملکرد بهتر ،بالا بردن طول عمر مفید و دیگر ویژگی ها است. 
در ارقام نهال پیوندی به با پایه زازالک نهال از سال اول شروع به باردهی کرده و به همین دلیل سن بلوغ باردهی سریع تری را تجربه می کند.
عمر و میزان باردهی در این ارقام بیشتر از نهال های معمولی بوده و کیفیت محصول تا پایان دواران باردهی به یک اندازه است.همچنین رشد عمودی نهال های به با پایه اصلاح شده کمتر بوده و ریشه توان خود را به جای رشد بیهوده شاخه ها به تقویت بنه و باردهی بیشتر صرف می کند.
نهال به اصلاح شده دارای مقاومت بالای نسبت به بیماری ها وآفات شایع درختان به است و به همین دلیل درمصرف سموم آفات کش به مقدار چشم گیری صرف جویی می شود.
از دیگر ویژگی ها نهال های به اصلاح شده می توان به سازگاری بالای این نهال ها نسبت به آب و هوا و اقلیم های مختلف اشاره نمود.


موارد مورد توجه در زمان خرید بهترین رقم به 


برای خرید بهترین رقم نهال به بهتر است در زمان انتخاب کارشناسان نهالستان را از شرایط اقلیمی و خاک و آب منطقه مورد نظر برای کاشت مطلع کنید تا آنها بتوانند مناسب ترین نهال را نسبت به شرایط به شما معرفی کنند.
بهتر است نهال های به را از نهالستانی خریداری کنید که دارای خزانه و آزمایشگاه های گیاه شناسی هستند ،این گونه نهالستان ها به شما نهالی تازه ،سرحال و سالم را در پایه های مختلف با بهترین قیمت و کیفیت عرضه می کنند.
قبل از خرید نهال به از سلامت نهال مطمعن شوید نهال خریداری شده باید فاقد هر گونه آفت ،زدگی و خراش بر روی تنه و ساقه باشد ،همچنین ریشه نهال باید با طراوت و تازه باشد،خشکی ساقه و ریشه باعث می شود نهال در زمان کاشت پژمرده و خشک شود.