بهترین نهال پسته برای کاشت در مناطق مختلف ایران

مناسب ترین درخت پسته برای کاشت در شهرهای مختلف کشور


از بین درختان مختلف مثمر ،درختان پسته یکی از ارزشمند ترین گونه های درخت در ایران و جهان بشمار می آیند زیرا هم نژادی بسیار سازگار با مناطق مختلف ایران بوده و هم اینکه دارای محصولی بسیار با ارزش و گران قیمت برای بازار های داخلی و خارجی محسوب می شود. تولید کنندگان و پرورش دهندگان درختان پسته در هر کجای دنیا به خوبی می دانند که اگر بتوانند بهترین رقم پسته که مناسب منطقه و اقلیم خود است را با رعایت فاکتورهای استاندارد ، پرورش دهند میتوانند محصولی فراوان و با کیفیت برداشت کنند و این به معنی سودهی بسیار بالا و حتی کسب در آمد دلاری از این محصول می باشد. برای اینکه شما نیز بتوانید بهترین نژاد و رقم پسته را برای تولید یک محصول با کیفیت انتخاب کنید باید از ویژگی های ارقام مختلف درختان پسته مطلع شده و رقم مناسب با اقلیم و شرایط منطقه خود را پیدا کرده وپرورش دهید. همانگونه که می دانید درختان پسته دارای ارقام بسیار زیادی هستند که هر یک از این ارقام ویژگی های خاص به خود را داشته و سازگار با یک نوع اقلیم آب و هوایی هستند، به همین منظور در این مقاله قصد بر آن است که شما را با بهترین ارقام نهال پسته برای کاشت در مناطق مختلف ایران آشنا کنیم ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


بهترین ارقام نهال پسته :


نهال پسته کله قوچی 


یکی از ارقام بومی ایران نهال پسته کله قوچی است که بیشترین کاشت را در مرکز کشور و استان کرمان دارد .درختان پسته کله قوچی دارای محصولی بسیار با کیفیت و درشت هستند و از نظر مزه بسیار خوش طعم می باشند .
این رقم از نهال پسته سازگاری بالا با مناطق گرم و خشک با خاکی حاصلخیز و البته با مقدار کمی شوری دارند .درختان پسته کله قوچی را نباید در زمین های که دارای خاک مرطوبت هستند کاشت کنید زیرا این گونه خاک ها به طوقه نهال آسیب های جدی وارد کرده و کیفیت و رشد نهال پسته را کاهش داده و آن را دچار آفات و بیماری های طوقه می کند.
نهال پسته کله قوچی دارای عمر بالای بوده و در صورت یک پرورش اصولی بیش از 100 سال عمر می کند.باردهی نهال پسته کله قوچی با پایه اصلاح شده از سال دوم کاشت شروع و در سال هفتم  به باردهی اقتصادی می رسد.
تنش های آبی برای این رقم از نهال پسته مشکل انچنانی به وجود نمی آورد و می توان گفت بهترین و سازگارترین رقم نهال پسته با مناطق بیابانی و خشک ،نهال پسته کله قوچی خندان است.

بهترین رقم درخت پسته برای کاشت در ایران

نهال پسته احمد آقایی 

یکی دیگر از بهترین ارقام نهال پسته را می توان نهال پسته احمد آقای دانست که دارای مقاومت بالای نسبت به بیماری ها داشته و محصولی بسیار با کیفیت و درشت به ارمغان می آورد. این نهال پسته با پایه اصلاح شده از سومین سال کاشت شروع به باردهی کرده و از سال هفتم به باردهی اقتصادی می رسد،عمر نهال پسته احمد آقایی با شرایط پرورش مطلوب به 100 سال می رسد . زادگاه اصلی نهال پسته احمد اقایی استان کرمان است اما درعمده مناطق با شرایط آب وهوای خشک کاشته می شود. در ایران مخصوصا در منطقه آذربایجان غربی و قم و تهران و اصفهان اغلب به کاشت رقم احمد اقایی مشغول هستند زیرا هم در مقابل بیماری های مختلف مقاوم سازی شده است هم باردهی زودهنگامی دارد و مقاوم به سرمای زودرس بهاره میباشد. جهت خرید نهال پسته احمداقایی پیوندی یا پایه رویشی میتوانید با کارشناس مجموعه در تماس باشید.

نهال پسته قزوین 

یکی از بهترین ارقام نهال پسته در ایران که مناسب کاشت در مناطق سرد و خشک است و همانگونه که از نامش پیداس متعلق به مرکز کشور و شهر قزوین می باشد. محصول نهال پسته قزوین مانند ارقام ذکر شده درشت نبوده و دارای ظاهری بادامی شکل است. از ویژگی های پسته قزوین به خرد نشدن در زمان خلال شدن می توان اشاره کرد و این یکی از موارد مهم و قابل توجه در تولید صنایع غذایی محسوب می شود. نهال پسته قزوین دارای عمر بالای نبوده و نهایتا 80 سال عمر می کند ،عمر مفید این نهال نیز با بهترین نوع پرورش 60 سال تخمین زده می شود.

نهال پسته اکبری 

نهال پسته رقم اکبری را می توان به عنوان بهترین رقم نهال پسته در ایران دانست که دارای ویژگی های بسیار مهمی از قبیل ؛باردهی بالا ،زودبازده بودن ،تولید محصول با کیفیت ،عمر مفید بالا و مقاومت خوب در برابر کم آبی و آفات می باشد.
نهال پسته حاج اکبری داراری محصول بسیار با کیفیت و بازار پسند است که عمدتا برای صادرات از آن استفاده می شود. این نهال نه تنها در ایران بلکه در عمده مناطق سازگار در قاره آسیا کاشت و برداشت می شود.
بهترین مناطق برای کاشت نهال پسته اکبری را می توان مناطق با آب و هوای گرم و خشک دانست ،این نهال به خوبی می تواند تنش های آبی را تحمل کرده و محصول خوب در تناژ بالا از خود ارائه دهد.
نهال پسته اکبری از سال سوم کاشت شروع به باردهی کرده و در سال هشتم به باردهی اقتصادی می رسد البته این در شرایطی است که نهال با پایه اصلاح شده پرورش داده شده باشد.
عمر مفید نهال پسته اکبری بسیار قابل قبول و بالا بوده و می توان گفت بیش از صد سال در صورت پرورش صحیح برای شما محصول می دهد.

دیگر ارقام نهال پسته که دارای کیفیت بالای برای پرورش هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نهال پسته فندقی 
نهال پسته اوحدی 
نهال پسته دامغان 
نهال پسته پیوندی 
نهال پسته هیبریدی 
نهال پسته شاه پسند 
نهال پسته شاندیز 
نهال پسته آق قالا 

مناسب ترین و زودبازده ترین درخت پسته پیوندی برای کاشت در ایران

بهترین درخت پسته برای کاشت 

برای انتخاب بهترین نهال پسته جهت کاشت و پرورش باید به چند نکته ساده اما مهم توجه داشته باشیم؛این نکات شاید ساده به نظر بیایند اما می توانند در انتخاب بهترین رقم نهال پسته سودمند باشند.
1.قبل از هر اقدام شرایط منطقه کاشت را بررسی کرده و با توجه به آن اقدام به نهال پسته ای سازگار با اقلیم محل کاشت کنید .اگر به راهنمایی بیشتر نیاز دارید شرایط زا برای کارشناسان نهالستان توضیح دهید تا آنها شما را برای خرید نهال مناسب راهنمایی کنند.
2.با توجه به تنوع نهال های پسته در ارقام مختلف با پایه های متفاوت بهتر است که از اصالت و نوع پایه نهال کاملا مطمعن شده و نهال را با تضمین و شناسه خرید کنید.
3 از سالم بودن نهال خریداری ده مطمعن شوید ،هر گونه آسیب و خراش در تنه و شاخه نهال پسته احتمال ضعف در نهال است،نهال های سالم کیفیت بالاتری برای پرورش دارند.
4.نهال پسته ای انتخاب کنید که دارای ریشه ای پر و سالم باشد ،ریشه ها قوی امکان خشک شدن کمتری دارند.
5. سن نهال یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کنید ،نهال های بین 2 تا 4 سال بهترین سن جهت خرید بشمار می آیند.

نکات مهم قبل از کاشت نهال پسته

اگر بخواهیم یک نهال پر بار پسته پرورش دهید باید قبل از کاشت به چند نکته مهم توجه کنیم :

1.انتخاب نهال سازگار با اقلیم منطقه 
2.قبل از کاشت خاک منطقه را مورد آزمایش قرار داده و نسبت به کمبود های آن با استفاده از کود های مربوطه اقدام کنید.
3.قبل از کاشت زمین را تا عمق یک متر شخم زده و زهکشی کنید.
4. فاصله مربوط به کاشت نهال های پسته را به صورت صحیح رعایت کنید.
5.زمان کاشت از مکمل های کاشت مانند هیومیک اسید استفاده کنید تا ریشه زایی بهتری صورت بگیرد.
6.از ارقام نهال پسته جهت گرده افشانی به نسبت 1 به 6 تا 1به 10 استفاده کنید.
7.زمان کاشت نهال پسته از قیم استفاده کنید تا از شکستگی و آسیب دیدگی نهال های تازه کاشت شده جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است جهت آشنایی کامل با انواع ارقام درختان پسته و خرید نهال پسته پیوندی میتوانید به بخش فروشگاه آنلاین این نهالستان مراجعه نمائید و با راهنمایی مشاورین نهالستان مناسب ترین درخت پسته را برای باغات و محل خود انتخاب نمائید.