بهترین درخت خرمالو برای کاشت در مناطق مختلف ایران

درختان خرمالو یکی دیگر از درختان مثمر بوده که در عمده مناطق جهان قابل یافت است و دارای ارقام بسیار زیادی می باشد و هر یک از این ارقام ویژگی های خاص به خود را داشته و مناسب کاشت در یک منطقه هستند.
درختان خرمالو برای اولین بار در قاره آسیا و در کشور های چین و ژاپن پرورش داده می شده ، اما امروزه با گذشت زمان در همه مناطقی که با طبیعت این نهال سازگاری دارند یافت می شود.
افرادی که قصد کاشت درخت خرمالو را دارند نباید به صورت رندم و بدون بررسی مشخصه های آن اقدام به خرید این نهال کنند بلکه باید از سازگاری رقم نهال خرمالو مورد نظر با شرایط منطقه خود اطلاع داشته و و با توجه به ویژگی ها و خصوصیات آن اقدام به خرید و کاشت این نهال کنند تا در آینده درختی سبز با باردهی عالی داشته باشند.
در این مقاله قصد داریم شما را با چند رقم از بهترین ارقام نهال خرمالو که با مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران سازگاری دارند آشنا کنیم تا در زمان خرید بتوانید نسبت به اطلاعات دریافت شده مناسب ترین رقم نهال خرمالو را انتخاب و خرید کنید، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مشخصه های کلی درختان خرمالو 

درختان خرمالو درختانی سبز با تنه های بزرگ و کشیده هستند که دارای تاجی گرد که با شاخه های به هم تنیده با برگ های پهن و سبز تشکیل شده است . این درختان زیبا زادگاهشان کشورهای آسیایی بوده و به مرور زمان به تمام نقاط جهان انتقال داده شده اند .درختان خرمالو در عمده مواقع سال سبز بوده و سازگاری بالای با انواع اقلیم های آب و هوای دارند.  یک درخت خرمالو از ابتدای بهار شروع به شکوفای و سبز شدن می کند و میوه های خود را در اخرین فصل سال یعنی اواخر پاییز و اویل زمستان به بار می نشاند. در واقع می توان گفت خرمالو یک میوه پاییزه و زمستانه است.میوه های درختان خرمالو دارای ظاهری بسیار زیبا به رنگ قرمز و طعمی عالی با خاصیت های فراوان هستند.زمانی که میوه های خرمالو نارس اند طعمی گس و غیر قابل خوردن دارن دارند اما بعد از رسیدن ،آنها یکی از خوش طعم ترین و شیرین ترین میوه های فصل بشمار می آیند.

شرایط محیطی برای کاشت درختان خرمالو 

درختان خرمالو برای اینکه بتوانند به خوبی رشد کنند باید در مناطقی سازگار کاشت شوند تا تمام نیاز های رشدشان به خوبی تامین شده و عملکرد بالای را از خود نشان دهند. عمده مناطق ایران برای کاشت درختان خرمالو مناسب است و در کل می توان این درخت زیبا را در اکثر شهرهای ایران دید. اما اگر بخواهیم ایده آل ترین شرایط برای کاشت نهال خرمالو را برای شما بگوئیم ،باید گفت ؛ مناطقی با آب و هوای معتدل رو به سرد که خاکشان حاصلخیز و دارای زهکشی بالا است می تواند بهترین مناطق برای کاشت نهال خرمالو باشد. لازم به ذکر است که در مناطقی که فاقد این شرایط هستند هم درختان خرمالو رشد می کند، اما کیفیت و میزان باردهی که از خود نشان می دهد چشمگیر نبوده و پرورش دهنده را راضی نخواهد کرد. با توجه به اینکه کاشت و پرورش هر نهالی از جمله نهال خرمالو یک پروسه طولانی مدت و پر زحمت و هزینه می باشد ،بهتر است که تمام شرایط سنجیده شده و طوری درخت پرورش داده شود که نتیجه کار، رضایت بخش و پر سود باشد.

بهترین و مقاوم ترین درخت خرمالو برای کاشت در ایران

بهترین ارقام نهال خرمالو کدامند ؟

همانگونه که گفته شد درختان خرمالو دارای ارقام بسیار متنوعی هستند اما اینکه کدام یک از این ارقام را می توان بهترین و پربارترین رقم نهال خرمالو دانست ،جای کمی بحث دارد. با توجه به تجربیات کشاورزان و کارشناسان علم کشاورزی در بین انواع ارقام نهال خرمالو که در ایران پرورش داده شده می توان به چند نوع محدود از این ارقام به عنوان بهترین رقم نهال خرمالو از نظر سازگاری با اقلیم ،باردهی بالا ،مقاومت بیشتر با تنش های آبی ، مقاومت با بیماری ها و آفات اشاره نمود. 
در ادامه شما را با بهترین ارقام نهال خرمالو آشنا خواهیم نمود:

نهال خرمالو گوجه ای 

نهال این نوع خرمالو با توجه به شباهت زیادی که میوه های آن با گوجه فرنگی دارند به نام خرمالو گوجه ای شناخته می شود که البته در بعضی از مناطق با نام خرمالو دل گاوی نیز مشهور است.
نهال خرمالو گوجه ای یک نهال با سازگاری بالا با مناطق مختلف است ،اما نیاز بالای این رقم از خرمالو به نور خورشید برای تولید میوه های خوشرنگ و بزرگتر ایجاب می کند که کاشت آن در مناطقی با تابستان های گرم تر انجام شود.
مقاومت بالای نهال خرمالو گوجه ای به تنش های آبی و گرمای زیاد باعث شده کشاورزانی که در مناطق مرکزی کشور هستند برای کاشت این نهال مشتاق تر از دیگر ارقام خرمالو باشند.
درختان خرمالو گوجه ای دیرگل بوده و از اواخر تیر ماه شروع به گلدهی کرده و در اواخر فصل پائیز میوه های خود را به اوج رسیدگی می رسانند. 
نهال خرمالو گوجه ای از سال دوم کاشت شروع به باردهی کرده و در سال ششم باردهی خود را به صورت اقتصادی افزایش می دهد، اوج باردهی درختان خرمالو سال پانزدهم است.
اگر از عمر مفید این نهال بپرسید باید بگوئیم که ،عمر مفید نهال خرمالو گوجه ای بین 30 تا 60 سال قابل نوسان است که تماما به میزان رسیدگی ،نوع پایه ، نوع پرورش ،سازگاری منطقه کاشت بانهال دارد که با  رعایت این موارد میزان عمر نهال به بالترین رسیده و میزان باردهی در اوج رشدش در هر هکتار برابر با 30 تن تخمین زده می شود.

نهال خرمالو موزی 

یکی دیگر از نژاد های با کیفیت و پربازده خرمالو رقم نهال خرمالو موزی است ، این رقم که از کشورچین وارد ایران شده و به دلیل بازدهی و سازگاری بالایش در بین ارقام خوب نهال خرمالو در ایران ماندگار شده است .
نهال خرمالو موزی به دلیل ظاهر کشیده ای که دارد به این نام شناخته می شود ، البته در برخی از مناطق این رقم از خرمالو را با نام نهال خرمالو انبه ای نیز می شناسند.
میوه خرمالو موزی بر خلاف دیگر نژاد ها دارای رنگی روشن تر است و قرمز تیره نمی شود اما طعم آن مانند دیگر ارقام خرمالو در زمان رسیدن میوه بسیار شیرین و خوش طعم است.
نهال خرمالو موزی دیرگل بوده و مناسب کاشت در مناطق معتدل می باشد این رقم از خرمالو از سال دوم کاشت اولین محصول خود را به صورت نوبرانه برای پرورش دهنده به ارمغان آورده و از سال ششم به باردهی اقتصادی میرسد . عمر مفید درختان خرمالو موزی مانند دیگر ارقام خرمالو بین 40 تا 60 سال است که نسبت به کیفیت پرورش متفاوت است.

نهال خرمالو سیبی 

یکی دیگراز بهترین ارقام نهال خرمالو ،نهال خرمالو سیبی است .این رقم از خرمالو مانند عمده ارقام از کشور چین به ایران آورده شده و یک نژاد وارداتی محسوب می شود .
نهال خرمالو سیبی ، به دلیل شکل ظاهری این رقم به سیب های درختی با نام خرمالو سیبی شناخته می شد و بر خلاف دیگر ارقام خرمالو دارای میوه های گس نبوده و کاملا شیرین است و همین ویژگی باعث ایجاد بازار فروش بالای برای این محصول شده است .
نهال خرمالو سیبی مانند دیگر ارقام مناسب کاشت در مناطق معتدل رو به سرد است و به خوبی در خاک های حاصلخیز و غنی رشد و باردهی دارد .این محصول از سال دوم کاشت باردهی خود را آغاز کرده و در سال ششم این باردهی به میزان اقتصادی میرسد.عمر مفید نهال خرمالو گوجه بین 40 تا 60 سال نوسان دارد که عمدتا به نوع پایه ،میزان رسیدگی پرورش دهنده ،کاشت درمنطقه سازگار، رعایت فاکتور های پرورش بستگی دارد.

بهترین نهال خرمالو در ایران برای کاشتن

زمان خرید نهال خرمالو به چه مواردی توجه کنیم ؟

با توجه به چند نکته ساده اما مهم می توانید بهترین نهال خرمالو را تهیه و کاشت کرده از باردهی این درخت زیبا شگفت زده شوید .
1.قبل از خرید نهال خرمالو موقعیت اقلیمی منطقه خود را بررسی کرده و با مشاورین نهالستان در میان بگذارید تا نهال مناسب با منطقه شما را به شما معرفی کنند.
2.از نهالستان های معتبری که نهال را ضمانت و شناسنامه به فروش می رسانند نهال خریداری کنید.
3.نهالستان های که خود دارای خزانه و آزمایشگاه هستند عمدتا نهال های با پایه های مختلف و با قیمت های بهتری برای شما ارائه می دهند.
4.هنگام خرید نهال، از سالم بودن تنه و ریشه نهال اطمینان کامل پیدا کنید.هر نوع زدگی و خراشیدگی در تنه و ریشه نهال موفقیت شما را در پرورش کاهش می دهد.

برای آموزش درباره نحوه خرید درخت خرمالو و نحوه خرید نهال خرمالو به بخش ارقام نهال خرمالو در فروشگاه انلاین این وبسایت مراجعه کنید .