بهترین نهال انجیر برای کاشت در مناطق سرد و گرم

بهترین نهال انجیر برای کاشت در مناطق مختلف ایران 


درختان انجیر یکی دیگر از درختان مثمر هستند که دارای قدمتی چند هزار ساله در ایران و جهان می باشند ، این درختان ارزشمند دارای زیر گونه ها و ارقام بسیار مختلفی بوده که هر کدام از این گونه ها مشخصه و خصوصیات مربوط به خود را داشته و مناسب کاشت در یک نوع منطقه و خاک است.
با توجه به همین موارد لازم است بدانیم برای یک پرورش هوشمند و موفق نیاز به شناخت تمام خصوصیات و مشخصه ها و نژاد های برتر درختان انجیر هستیم تا با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ،نیاز بازار ، شرایط بستر و خاک و دیگر خصوصیات اقدام به تهیه رقم مناسب کرده و یک پرورش موفق و سودمند را رقم بزنیم .


معرفی ارقام نهال انجیر 


همانگونه که گفته شد درختان انجیر دارای ارقام مختلفی هستند که هر کدام مشخصه ها و شرایط مختص به خود را دارند،اما همه این ارقام قابل پرورش به صورت اقتصادی نبوده و عملکرد بالای را در زمان پرورش از خود به نمایش نمی گذارند. در ادامه شما را با بهترین ارقام نهال انجیر که با شرایط و مناطق مختلف کشور عزیزمان سازگار است آشنا می کنیم تا شما عزیزان که قصد احداث باغ انجیر را دارید با دانستن اطلاعات کامل اقدام به انتخاب بهترین و مناسب ترین رقم در منطقه خود برای کاشت کنید.


نهال انجیر سیاه


یکی از بهترین ارقام نهال انجیر که دارای شهرت جهانی است رقم نهال انجیر سیاه می باشد، این رقم از انجیر برای رشد نیاز به یک بستر حاصلخیز که قابلیت نگهداری آب را داشته باشد دارد تا بتواند ریشه خود را تا عمق خاک بگستراند و نیاز خود را از خاک تامین کند. با اینکه نهال انجیر سیاه در عمده مناطق ایران قابل پرورش است اما مناسب ترین مناطق برای کاشت نهال انجیر سیاه را می توان مناطقی با آب و هوای معتدل و کوهستانی دانست .
نهال انجیر سیاه دارای میوه های درشت به رنگ بنفش تیره مایل به سیاه است ، داخل میوه گوشتی و به رنگ صورتی و سرخابی است و طعمی بسیار شیرین و جذاب دارد . برای خرید نهال انجیر پایه رویشی و پیوندی و بذری به بخش انواع نهال انجیر مراجعه کنید.
نهال انجیر سیاه یک رقم زودبازده بوده و از سال دوم کاشت شروع به باردهی می کند و در سال پنجم به باردهی اقتصادی می رسد،این رقم از نهال دارای عمر مفید بالغ بر 40 سال بوده و در شرایط ایده آل این مقدار عمر بالاتر نیز می رود .

درخت انجیر جهت کاشت مناطق سردسیری


نهال انجیر زرد


یکی دیگر از ارقام نهال انجیر که دارای کیفیت بالای از نظر باردهی و مقاومت دارد نهال انجیر رقم زرد است ،همانگونه که از نام این رقم اشکار است دارای میوه های به رنگ زرد بوده که در داخل میوه فرم گوشتی داشته و بسیار طعم شیرین و دلچسبی دارد.
این رقم از نهال برای رشد نیاز به خاکی حاصلخیز،غنی و زهکشی شده دارد تا بتواند تمام نیاز های درخت را برای رشد تامین کند، به همین جهت قبل از کاشت نهال انجیر زرد بهتر است زمین خود را تا عمق یک متری شخم زده ،آبیاری کرده و با استفاده از کود های حیوانی غنی سازی کنید و سپس اقدام به کاشت نهال انجیر زرد کنید تا پرورشی بهتر را پیش رو داشته باشید.
نهال انجیر زرد از سال دوم باردهی خود را شروع کرده و از سال ششم به باردهی اقتصادی می رسد این باردهی در شرایط مساعد پرورشی تا چهل سال ادامه دارد .


نهال انجیر استهبان


یکی از بهترین ارقام نهال انجیر که بومی کشور ایران و استان فارس است ،نهال انجیر رقم استهبان می باشد، این رقم با دارای بودن ویژگی های منحصر به فردش یکی از با کیفیت ترین ارقام به شمار آمده و طرفداران زیادی دارد.
درخت انجیر استهبان دارای تنه کوتاه و تاجی پهن پوشیده از برگ های پنج پر بزرگ است که در فصل تابستان میوه های بیضی شکلی که دارای رنگی بنفش با گوشتی قرمز و بسیار خوش طعم هستند را به بار می نشاند.
از دیگر ویژگی های ممتاز این رقم نهال انجیر می توان به سازگاری بالای آن در برابر اقلیم های مختلف آب و هوای اشاره نمود.نهال انجیر استهبان مقاومت خوبی در برابر خشکی و گرما و تنش های آبی داشته و عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد ،به همین دلیل می توان این رقم را جزء سازگار ترین ارقام نهال انجیر بشمارآورد و در هر کجای ایران با موفقیت کاشته و پرورش دهیم .


نهال انجیر گلابی 


یکی دیگر از ارقام نهال انجیر که جزء بهترین ارقام این میوه بشمار می رود نهال انجیر رقم گلابی است. که به دلیل شکل کشیده و گلابی مانند میوه هایش به این نام شناخته می شود.
نهال انجیر گلابی یکی از پربارترین ارقام نهال انجیر است که عملکرد بالای درانواع اقلیم های آب و هوای از خود نشان می دهد.از دیگر مشخصه ها و ویژگی های این رقم از انجیر می توان به باردهی سه وقته آن اشاره نمود ،نهال انجیر گلابی از اوایل تابستان باردهی خود را آغاز نموده و تا پایان فصل پاییز به محصول دهی ادامه میدهد و به همین جهت است که نسبت به دیگر ارقام دارای عملکرد و مقدار باردهی بیشتری است .
نهال انجیر گلابی یکی از زودبازده ترین ارقام انجیر بشمار می آید که از سال اول کاشت شروع به باردهی می کند و در سال پنجم به باردهی اقتصادی میرسد و این باردهی را تا 40 سال ادامه میدهد.
سازگاری بالای نهال انجیر گلابی با انواع اقلیم های آب و هوای باعث شده که بتوان این رقم از نهال انجیر را در مناطق مختلف کاشت کرده و بهترین برداشت را از آن داشته باشیم.
بهترین و مناسب ترین خاک برای کاشت نهال انجیر گلابی را می توان خاک های سبک و لومی دانست ،بهتر است برای یک پرورش موفق قبل از کاشت نهال ،زمین خود را تا عمق یک متری شخم زده و آن را با استفاده از کود های حیوانی پوسیده غنی سازی کنیم.

مناسب ترین نهال انجیر جهت کاشت


نهال انجیر سه وقته 


اگر بخواهیم بهترین رقم انجیر را برای شما معرفی کنیم باید بگوئیم ،نهال انجیر رقم سه وقته با دارا بودن ویژگی های منحصر به فردش مقام بهترین رقم نهال انجیر را به خود اختصاص داده و در این زمینه صدر نشین جدول است.
مهمترین ویژگی نهال انجیر سه وقته را می توان قابلیت خشکبار شدن میوه های آن دانست که با این قابلیت قادر به ایجاد درآمد بسیار بالا برای پرورش دهنده است.
نهال انجیر سه وقته همانگونه که از نامش آشکار است دارای رشد سریع و برداشت محصول از ابتدای فصل تابستان تا اواخر پاییز را دارد که این به معنای عملکرد و باردهی در ابعاد بسیار بالاتر نسبت به دیگر ارقام است.شروع باردهی در نهال انجیر سه وقته از سال اول کاشت بوده که در سال پنجم این باردهی به بلوغ خود رسیده وهر ساله به مقدار آن اضافه می شود.
از دیگر ویژگی های این رقم از نهال انجیر می توان به سازگاری و مقاومت بالای آن اشاره نمود. نهال انجیر سه وقته را می توان در انواع اقلیم های آب وهوای  کاشت و پرورش داد اما بهترین مناطق برای کاشت این رقم مناطقی با آب و هوای معتدل رو به گرم است . همچنین این رقم از نهال انجیر دارای مقاومت بالای در برابر آفات و بیماری های مختلف است که باعث شده در مناطق آفت خیز پرورش موفقی داشته باشد.


مهم ترین نکات در زمان خرید نهال انجیر 


با توجه به اینکه پرورش درختان انجیر می تواند به صورت های مختلف انجام شود اما همه این موارد قابلیت یک پرورش ایده آل را ندارند ،اگر می خواهید یک پرورش اصولی و موفق داشته باشید ما به شما توصیه می کنیم که پروش خود را با نهال انجیر که دارای ریشه اصلاح شده است آغاز کنید ، پرورش به روش های سنتی مانند قلمه زدن دیگر قدرت موفقیت قبل را نداشته و به خوبی پرورش با استفاده از نهال های انجیر اصلاح شده نیست .
برای یک پرورش موفق از دیگر نکات حائز اهمیت که باید به آن توجه داشت می توان به استفاده از نهال سازگار با اقلیم منطقه اشاره نمود،همچنین اصلاح خاک و رعایت فاکتورهای پرورش که با توجه به نیازهای رقم نهال و شرایط اقلیم مشخص می شود از دیگر موادی است که در یک پرورش موفق نقش مهمی دارد.
بهتر است جهت خرید نهال انجیر در هر رقم که مدنظرتان است به نهالستان های معتبری مراجعه کنید که خود دارای خزانه و آزمایشگاه های گیاه پزشکی هستند و نهال خود را با تضمین اصالت و سلامت به مشتری ارائه می دهند.
در زمان خرید نهال به سالم بودن و سن نهال توجه داشته باشید ،همچنین نهال خریداری شده باید دارای ریشه ای پر و مرطوب باشد ،نهالی که ریشه و شاخه اش خشک باشد به هیچ عنوان خریداری نکنید.