آفات و بیماری های درختان خرمالو

آفات و بیماری های درختان خرمالو 


میوه خرمالو میوه ای گوشتی و گسی است که طعم بسیار لذیذی دارد .همه ما میوه خرمالو را با نام مستعار خرمالو میشناسیم اما در علم کشاورزی نام ارقام مختلف نهالی این میوه و ویژگی های هر نژاد آن با یکدیگر متفاوت میباشد برای مثال نهال خرمالوی خردمندی بومی آسیا از خرمالوی ویرجینیای آمریکای شمالی کوچک تر و دردانه تر میباشد ،علاوه بر خرمالوی معمولی که بومی کشور چین میباشد در بین خرمالو های کشت شده بهترین رقم هم از لحاظ طعم و مزه و همچنین از لحاظ شکل و شمایل بهترین گونه خرمالو شناخته شده است . میوه های ارقام خرمالو بهترین کیفیت حال حاضر بازار فروش را دارا می باشد . 
نهال های چند ساله و یا درختان بالغ خرمالو در هر سن رشدی جز کم آفت ترین درخت میوه به حساب می آید که البته گاهی مواقع شپشک های مومیو مورچه ها مشکلات جزئی میتوانند برای این ارقام میوه ایجاد بکنند . دیگر آفات درختان خرمالو از جمله مگس سفید خرمالو می باشد که آسیب هایی مثل ایجاد لکه پوستی بر روی میوه میتوانند داشته باشند . خرید نهال از نهالستان یشیل نهال به صورت آنلاین انجام میشود.


انواع بیماری و آفات درختان خرمالو که امروز خواهیم شناخت:


۱_شپشک های نباتی
۲_مگس سفید خرمالو 
۳_آفت تریپس درختان خرمالو 

۱_بیماری شپشک نباتی درختان خرمالو 


یکی از انواع بیماری های آسیب زا درختان خرمالو شپشک های نباتی هستند که انواع آن ها از جمله شپشک مومی ،شپشک نرم تن و بالشتک ها می باشد.
این آفات در ماه های خاصی از سال شیوع بالایی دارند در حالت کلی در ماه های گرم و مرطوب سال خرداد تا مهر افزایش بالای این آفات را میتوانیم مشاهده کنیم .


علائم شناسایی بیماری شپشک نباتی درختان خرمالو 


به طور معمول این شپشک ها به برگ درختان خرمالو و جوانه های تازه درختان حمله میکنند و با تغذیه از شیره گیاهی ارام ارام درختان را ضعیف میکنند . 
در اثر حمله این آفات به درختان ضعف عمومی در آن ها ایجاد میشود و باعث ریزش میوه و برگ درختان میشود علاوه بر این علائم به سسبب وجود این آفات در درختان قارچ دوده یا سیاهک بر روی این درختان بوجود می آید . شپشک ها ترشحات سفید و پنبه ای روی برگ درختان ایجاد میکنند که آن ها را مورچه ها جذب و یا با ورود به خاک منطقه کشت نهال گردو و جذب در آنجا موجب آسیب رساندن به درختان خرمالو میشوند . 

بدترین بیماری های درختان خرمالو


۲_بیماری مگس سفید درختان خرمالو 


علارغم اسم این آفت عامل این بیماری مگس نمی باشد این آفت گرد سفیدی روی بال های خود دارد که پوره سن اول این آفت متحرک هستند ولی تخم به حساب می آیند ،در این مرحله سنی امکان رشد و پرورش و افزایش تعداد این بیماری بسیار بالا است و چون وزن کمی دارند به راحتی در باغ و یا گلخانه قادر به انتقال می باشند . پوره های نسل بعدی بعد از گذشت زمانی به حشرات بی بالی ارتقا می یابند که بعد از گذر یک مرحله رشد بال ها هم به جسم این آفت اضافه میشود 

علائم شناسایی بیماری مگس سفید درختان خرمالو 


این بیماری با آسیب زدن به شکل و شمایل درختان خرمالو خود درخت و بار آن را بد شکل میکنند و از کیفیت ظاهری آن می کاهد .باغداران در این موقع فکر میکنند که درخت به دلیل بی آبی دچار این تغییر ظاهری شده و با افزایش آبیاری از آنجا که ریشه درخت خرمالو حساس به رطوبت بالاست موجب پلاسیده و فاسد شدن آن میگردند . 
به دلیل بالا بودن مقدار ذخیره و طعم خوب و بوی خوب ریشه خرمالو علاوه بر آفات و حشرات ،حیواناتی همچون موش قادر به آسیب زدن به ریشه این درختان هستند که در نتیجه این عمل درخت ریزش محصول و برگ را تجربه میکند و یا به دلیل اختلال در عملکرد اندام حیاتی درخت میوه اکوسیستم غیر طبیعی به خود گرفته و موجب ترک خوردگی میوه میشود ،از آسیب های دیگر این بیماری میتوان به آفتاب سوختگی و گلدهی زود به هنگام درختان میتوان اشاره کرد . 

زمینه های ورود بیماری مگس سفید به درختان خرمالو


این آفت از راه های مختلفی مثلا از طریق گیاهان مسن تر ،علف های هرز آلوده ،از طریق قلمه های آلوده در گلخانه ها و گیاهانی که از آنها گیاهان اصلی را تکثیر میدهند قادر به انتقال است . 

راه درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری مگس سفید درختان خرمالو 


از گذشته تا به امروز با افزایش عناصر و مواد معدنی خاک از بسیاری از بیماری درختی جلوگیری و پیشگیری شده ،برای پیشگیری و جلوگیری از این بیماری هم استفاده از کود حیوانی پوسیده میتواند از ریزش میوه جلوگیری بکند .
در بعضی مواقع قارچ ها نه تنها مضر نیستند بلکه میتوانند مانند قارچ های حشره کش مانند مایکوتال در کاهش خسارات حشره ها مفید هم باشند ،استفاده از زنبور پارازیت هم در کاهش این بیاری تاثیر بالایی دارد . 

شایع ترین بیماری های درختان خرمالو

۳_ آفت (تریپس ها) درختان خرمالو 


آفات تریپس با حمله به میوه ها و سبزیجات و گل های این گیاهان و گیاهان زینتی به تدریج موجب از بین رفتن آنها میشود . از جمله کار هایی که تریپس ها هنگام ورود به چرخه حیاتی یک گیاه انجام میدهند عبارتند از خوردن برگ و گل و شیره درختان خرمالو که هم شکل ظاهری درخت را بی کیفیت و هم سوددهی محصول را پایین آورده و هم سبب تضعیف مقاومت درخت میشود . 

علائم شناسایی آفات تریپس درختان خرمالو 


این آفات سبب تغییر رنگ گل درختان خرمالو و جوانه های آنها میشود و لکه های نقره ای رنگی بر روی برگ درختان ایجاد میکند ،این آفات قبل از باز شدن کامل غنچه گل های خرمالو از گلبرگ آنها تغذیه و با افزایش جمعیت این آفت تمام گل از بین می رود و یا به اندازه ای به گل ها آسیب میزنند که به هنگام  باز شدن پوسیده میشوند و یا روی گلبرگ ها لکه های قهوه ای رنگی ایجاد میشود . 

چگونه آفات تریپس درختان خرمالو را شناسایی بکنیم :


استفاده از دریچه تهویه در گلخانه ها از ورود این بیماری و افزایش آن جلوگیری میکند .بهتر است هنگام مشاهده این بیماری بر روی شاخه و برگ درختان خرمالو آن را بشورید و یا در صورت بالا بودن میزان این بیماری بهتر است نقطه بیمار را قبل از انتقال جدا و بسوزانیم بهترین نهال خرمالو که عاری از هرگونه عفونت باشد در نهالستان یشیل نهال به فروش میرسد.
استفاده از تله زرد برای مبارزه با این بیماری بسیار تاثیر گذار میباشد .علاوه بر این بیماری های ذکر شده چنانچه درختان خرمالو در شرایطی مثل آبیاری بیش از حد ،کمبود اکسیژن خاک نامناسب و یا زهکشی ضعیف قرار بگیرند انواع بیماری های عامل قارچی در آن ها ایجاد میشود که کمترین ضرر این بیماری ها خشک کردن شاخه و برگ درختان می باشد که علاوه بر تغییر رنگ آنها به رنگ زرد باعث ریزش آنها میشوند.