زمان و اصول کاشت نهال گردو

نکات طلایی و اصول در کاشت نهال گردو 


درختان گردو یکی از قدیمی ترین و تنومند ترین درختان بر روی کره زمین و کشور عزیزمان ایران هستند که دارای ارقام و گونه های مختلفی می باشند.
درختان گردو دارای عمری بسیار طولانی می باشند که اگر به صورت بذری و با هدفی غیر از باردهی رشد کنند عمری بالاتر از 200 سال را تجربه خواهند کرد کهنسال ترین درخت گردوی ایران که هنوز سبز بوده و نفس می کشد در کنار فیروز کوه با عمری بالغ بر1400 سال است .
درختان گردو نه تنها دارای میوه های خوش طعم و پرخاصیتی هستند بلکه دارای چوبی بسیار مقاوم و گران قیمت نیز می باشند این درختان تنومند هر چه پیرتر و سالم تر باشند چوب باارزشتری دارند و به همین دلیل پرورش بسیار اقتصادی و مفیدی را برای کشاورز به ارمغان می آورند .
پرورش دهنده بعد از گذراندن عمر اقتصادی نهال گردو آن را با نهال گردو جدید جایگذین کرده و از فروش چوب درخت گردو کهنسال نیز سود می برد.
کشور ایران با توجه به شرایط سازگار و مساعدش برای کاشت و پرورش نهال گردو یکی از پیشکسوتان و پرچم داران دربین کشورهای دیگر است . کشور ایران با درنظر گرفتن شرایط اقلیمی مساعد و زیرساخت های مناسب برای امر پرورش می تواند یکی از کشور های پیشرو در بحث پرورش نهال گردو در ارقام مختلف ،اشتغال زایی ، تولید و صادرات این محصول به دیگر کشورهای دنیا باشد .
در این راسته  نهالستان یشیل نهال سعی برآن دارد که با ارائه مقاله های مفید در بحث خرید ،کاشت و پرورش نهال گردو اطلاعات مناسبی را در دسترس شما عزیزان علاقه مند به این رشته بگذارد تا شما بتوانید به صورت آگاهانه تر و با دیدی بازتر در این راستا قدم بگذارید .
در ادامه به بررسی طلائی ترین نکات پرورش نهال گردو اشاره خواهیم نمود ،با ما همراه باشید. یکی از اصولی که رد کاشت درختان گردو باید دقت کنیم تابش نور آفتاب به ان نکته از محل کاشت میباشد تا بیماری ها و آفات ان ناحیه از بین رفته باشند و بعد از کاشت نهال بتواند رشد متناسب و خوبی داشته باشد.

درخت گردو برای کاشت


مناسب ترین خاک برای کاشت نهال گردو 


درختان گردو دارای ارقام مختلفی هستند و هر کدام از این ارقام شرایط مختلفی را برای پرورش طلب می کنند .خاک یکی از مهمترین مباحث در کاشت نهال گردو است ،با اینکه درختان گردو در شرایط سخت و با خاک های نامساعد نیز رشد می کنند اما باید توجه داشت که کاشت یک نهال به منظور برداشت محصولی با کیفیت نیاز به یک خاک مناسب و غنی دارد.
خاک های سبک با قابلیت نفوذپزیری بالا که دارای املاح ومواد معدنی غنی هستند یک از مناسب ترین بستر ها برای پرورش نهال گردو بشمار می آیند .
خاک های که دارای خاصیت اسیدیته بالای هستند برای کاشت نهال گردو مناسب نبوده و در سال های اول نهال شما را خشک می کنند بهتر است قبل از کاشت زمین را شخم زده و خاک منطقه را اصلاح کنید.


رقم مناسب نهال گردو برای کاشت 


با توجه به اینکه درختان گردو دارای ارقام بسیار متعددی هستند و هر یک از این ارقام شرایط اقلیمی خاصی را برای رشد می طلبند ،انتخاب رقم مناسب برای کاشت می تواند برای شما کار دشواری باشد .
برای حل این مشکل بهتر است به چند نکته اساسی و مهم توجه کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین نهال گردو را برای کاشت در منطقه خود انتخاب کنید،هر یک از ارقام گردو مناسب کاشت در یک منطقه می باشد و نمی توان آن را در منطقه ای با آب و هوای متضاد آن کاشت نمود به طور مثال نهال گردو پکان یک نوع گردو مناسب برای کاشت در مناطق معتدل رو به گرم است که رشد خوبی در مناطق سردسیر از خود نشان نمیدهد ،یا نهال گردو چندلر که مناسب کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی است که در منطقه های با اقلیم گرم رشد نکرده و خشک می شود پس نتیجه می گیریم که با توجه به اقلیم منطقه ،نوع بستر کاشت ،هدف پرورش و خصوصیات اصلی نهال می توان بهترین و مناسب ترین نوع نهال گردو را انتخاب و کاشت نمود.


بهترین زمان کاشت درخت گردو چه زمانی است؟


نهال گردو را از دیر باز در فصل پاییز کاشت می کردند زیرا این نهال عمدتا به صورت ریشه باز کاشت می شود و باید در زمان کاشت دما به حدی رسیده باشد که گیاهان خزان کرده اند اگر بخواهیم بهترین ماه های سال برای کاشت نهال گردو را ذکر کنیم باید گفته شود ؛ماه های آذر ،دی ،اسفند و فروردین بهترین زمان برای کاشت نهال گردو هستند .


فاصله کاشت نهال گردو 


فاصله کاشت یکی از مهمترین نکات در زمان کاشت نهال گردو است که باید به آن توجه ویژه ای داشت زیرا عدم رعایت فاصله مناسب در زمان کاشت باعث بروز مشکلات زیادی در زمان اوج رشد نهال خواهد شد فاصله کاشت عمدتا بر حسب رشد ریشه و تاج درخت در زمان اوج رشد درخت بررسی و مشخص می شود که درنهال گردو این فاصله در نهال های پایه کوتاه گردو 5 متر مربع و در نهال های پایه بلند 7 تا 10 متر مربع می باشد.


بهترین شرایط آب و هوای برای کاشت نهال گردو ؟


درختان گردو عمدتا مناسب کاشت برای مناطق سردسیر و کوهستانی هستند و گرما برای این درختان موجب ایجاد تنش و افت باردهی و کیفیت محصول می شود مگر اینکه شما رقم مناسب کاشت برای مناطقی با اقلیم معتدل رو به گرم انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که درختان گردو نیاز سرمایی بالای دارند و باید در طول سال بین 800 تا 1800 ساعت دمای 7- درجه را تجربه کنند.منطقه کاشت باید به صورتی باشد که این دما در طول فصل زمستان تجربه شود.
درختان گردو می توانند دمای 25- درجه را به خوبی تحمل کنند و شما برای کاشت این نهال درمناطقی با زمستان های سرد و سخت مشکلی نخواهید داشت.


آبیاری نهال گردو در فواصل مختلف چگونه است ؟


برای اینکه بتوانیم یک برنامه آبیاری مناسب و صحیح برای درختان گردو در موقعیت های مختلف داشته باشیم باید به مواردی چون ؛سن نهال ،نوع پایه نهال گردو ،منطقه کاشت ،اقلیم و شرایط بارندگی در سال ،جنس خاک و نوع آبیاری دقت داشته باشیم.
نهال گردو تازه کاشت شده به دلیل ضعف ریشه نیاز آبی بیشتری دارد و شما باید در ماه های اول کاشت آبیاری را در فواصل کوتاه تری انجام دهید بعد از گذشت یک سال نهال شما در جای خود محکم شده و دیگر نیاز زیادی به آبیاری متعدد ندارد ،در این زمان شما می توانید هر 20 تا 25 روز یک مرتبه در فصول گرم درختان گردو را آبیاری کنید.

نهالستان گردو


بهترین ارقام نهال گردو و خصوصیات بارز آن ها  


همانگونه که گفته شد درختان گردو دارای ارقام بسیار زیادی هستند که هر کدام از این ارقام ویژگی های خاص به خود را داشته و مناسب برای کاشت در یک منطقه می باشند،از ویژگی های بارز و قابل توجه برای نهال گردو می توان به کاغذی بودن پوسته گردو ،سازگاری بالا ،مقاوم بودن در برابر سرمای بهاره و بیماری ها ،خوشه ای بودن محصول ،دارا بودن مغز گردوی چرب و سفید اشاره نمود.
 اما از پرفروش ترین ارقام نهال گردو که دارای کیفیت بالا و باردهی زیادی می باشند می توان به ارقام زیر اشاره نمود:
نهال گردو فرنور 
نهال گردو چندلر 
نهال گردو پدرو 
نهال گردو کوپه ای کانادایی 
نهال گردو تخم مرغی 
نهال گردو اسرائیلی 
نهال گردوفرانکت 
نهال گردو خوشه ای
نهال گردو ژنوتیپ تیپ 7 و 9
نهال گردو فرنت 
درخت گردو پکان گرمسیری

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو گلدانی 

مناسب ترین زمان برای کاشت نهال گلدانی فصول معتدل سال میباشد اما نهال گلدانی به دلیل ریشه در خاک بودن نهال میتوان همیشه کاشت کرد اما لازم به ذکر است که در زمان هایی که خاک خیس و مرطوب میباشد این کار را نکنیم و صبر کنیم تا سطح خاک تا 30 سانتی متری خشک شود و بعدا اقدام به این کار کنیم . نهال گردو ژنوتیپ تیپ 7 و 9 از بهترین های نهالستان یشیل میباشد