اصول و زمان کاشت نهال انگور

مهمترین نکات در کاشت نهال انگور


با توجه به پیشرفت علم، صنعت های زیادی پیشرفت چشم گیری داشته اند که صنعت کشاورزی نیز شامل این صنایع می باشد.
کاشت و پرورش اصولی نهال های مختلف از جمله نهال انگور یکی از پرسودترین مشاغل حال حاضر می باشد زیرا این میوه نه تنها به صورت تازه خواری بلکه به صورت خشک بار نیز استفاده می شود و به همین دلیل یکی از میوه های صادراتی پرتقاضا در بین کشور ها و جوامع محسوب می شود.
در نظر داشته باشیم که اگر یک پرورش به صورت اصولی صورت گرفته و تمام نکات پرورش به شکل استاندارد در هر مرحله از عمر نهال رعایت گردد قادر به سودآوری می باشد در غیر این صورت تنها تلف شدن وقت ،هزینه و عمر شما است.
در این مقاله شرکت یشیل نهال قصد دارد شما را با مهمترین نکات در کاشت نهال انگور،این میوه خوش طعم و پرخاصیت آشنا کند تا شما عزیزان بتوانید یک پرورش موفق و سودمند داشته باشید.


معرفی نهال انگور 


انگور یکی ازمیوه های خوش طعم است که از خانواده انگورسانان بشمار آمده و دارای حبه های با پوسته ای نرم و گوشتی شیرین و شیره دار است.این میوه به دو دسته اصلی بیدانه و دانه دار در رنگ ها مختلف تقسیم می شود.
درختان انگور که با نام مو شناخته می شوند رونده بوده و به محل کاشت دسته ای از این درختان مو تاکستان می گویند. به جرات می توان گفت درختان مو یکی از قدیمی ترین درختان میوه بر روی کره زمین هستند که از سال های بسیار دور توسط انسان کشف و پرورش داده می شوند.
با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این میوه خوش طعم و سازگاری بالا و قابل استفاده بودن همه قسمت های آن به صورت خشک بار ،تازه خواری و کنساتره و... می توان درختان انگور را یکی از محبوب ترین نوع نهال در بین کشاورزان دانست.

بهرتین روش کاشت نهال انگور


کاشت نهال انگور


درختان انگور را می توان به روش های مختلفی کاشت که هر کدام از این روش ها نکته های خاص خود را دارند ،روش های مختلف کاشت نهال را می توان به صورت ذیل دسته بندی نمود :
کاشت نهال انگور به روش قلمه زدن .
کاشت نهال انگور به روش خواباندن شاخه درخت مو.
کاشت نهال انگور به روش پیوند زدن .
مناسب ترین عمق برای کاشت نهال چه مقدار است
برای اینکه بتوانیم یک چاله با عمق مناسب جهت کاشت نهال انگور را داشته باشیم باید؛ نوع رقم نهال انگور ،سن نهال انگور ،نوع خاک و نوع ریشه نهال را در نظر بگیریم .اما به صورت عمده عمق چاله های حفر شده برای کاشت نهال انگوردارای ابعادی بین 50 *50 طول و عرض و 60 سانتیمتر عمق هستند.


جنس خاک برای کاشت نهال انگور


با اینکه درختان انگور دارای سازگاری بالای نسبت به شرایط سخت و همچنین خاک نا مناسب در منطقه می باشند اما بهتر است بدانیم هر چه کیفیت خاک و شرایط پرورش برای رشد نهال مساعد تر باشد شما نهالی پربارتر و میوه ای با کیفیت تر خواهید داشت.
به همین دلیل کاشت نهال انگور در خاک های سبک با قابلیت نفوذپزیری بالا که خاصیت اسیدیته کمی دارند مانند خاک های ماسه رسی بهترین و مناسب ترین نوع خاک برای کاشت درخت انگور محسوب می شوند. 


فاصله مناسب برای کاشت نهال انگور چه مقدار است؟ 


فاصله مناسب در زمان کاشت نهال انگور یکی از مهمترین نکات قابل توجه در پرورش نهال است که اگر به صورت اصولی و با توجه به رشد ریشه و تاج نهال در زمان بلوغ آن رعایت نشود در آینده باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد.
بهترین فاصله کاشت برای نهال انگور می تواند 5/1 تا 2 مترقلمداد نمود، با رعایت این فاصله هوا به نسبت کافی در بین شاخه های مو جریان پیدا می کند و نور خورشید به مقدار مناسب ومساوی به شاخه ها و خوشه های انگور میرسد.


بهترین زمان کاشت برای نهال انگور چه زمانی است؟


نهال انگور را می توان در فصول سرد و زمانی که گیاهان خزان کرده و به خواب زمستانه رفته اند مانند فصل پاییز و بهار کاشت نمود .اما اگر بخواهیم  بهترین زمان برای کاشت نهال انگور را مشخص کنیم خواهیم گفت : اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار ماه های اسفند و فروردین بهترین زمان برای کاشت نهال انگور به شمار می آیند.


مقدار آبیاری نهال انگور در فواصل مختلف چگونه است؟


برای اینکه میزان آب مورد نیاز یک نهال انگور را بررسی کنیم باید تمام جزئیات و شرایط ائم از ؛ جنس خاک منطقه ،شرایط اقلیمی محیط و میزان بارندگی ،سن نهال ،نوع آبیاری و.. را در نظر گرفته و به نسبت انها یک برنامه صحیح آبیاری برای نهال انگور درنظر بگیریم.

کاشت درخت انگور کوجک


خرید نهال گلدانی انگور بهتر است یا نهال انگور ریشه باز ؟


به دلیل راحتی در جابه جایی ،کاشت در هر زمان از سال و حفظ طراوت ریشه در اینگونه نهال ها ،خرید نهال های انگوری که در گلدان نگهداری می شوند بهتر از نهال های ریشه باز و قلمه ای هستند لازم به ذکر است که کاشت نهال گلدانی انگور در تمامی فصول سال انجام میشود و مشگلی برای نهال ایجاد نمیشود و اتفاقا گیرایی و رشد نهال نیز بهتر خواهد بود.


دلیل ایجاد داربست برای نهال های انگور چیست ؟


با توجه به اینکه نهال انگور به صورت رونده رشد می کند بهتر است برای ایجاد تمایل رشد به سمت بالا و ایجاد فضای مناسب و انتقال نور و هوا به مقدار کافی به همه نقاط درخت ،جلوگیری از فشردگی و بروز بیماریهای وآفات و محصول دهی با کیفیت تر و بیشتر از داربست های چوبی ،سیمانی  یا فلزی استفاده کنید.این داربست ها می توانند در سایز های مختلف به شکل های طی و وی باشند.


زمان برداشت میوه انگور 


درختان انگور با توجه به میزان سازگاری بالای آنها در بیشتر مناطق با اقلیم های مختلف کاشت می شوند و به همین دلیل برداشت محصول در هر منطقه نسبت به نوع آب و هوا و اقلیم می تواند متفاوت باشد.
به صورت کلی زمان برداشت محصول درختان انگور در اقلیم های آب و هوای متفاوت از اوایل مرداد ماه تا اواخر مهر ماه متغییر است.


بهترین ارقام نهال انگور برای کاشت کدامند؟


با توجه به اینکه درختان انگور دارای بیش از 20 هزار نوع و گونه هستند انتخاب رقم مناسب و مورد پسند کار دشواری است،اما شما با کمی اطلاعات می توانید بهترین نوع و رقم نهال انگور که مناسب منطقه جغرافیایی شما بوده و تقاضای خرید آن در شهر و حومه شما بیشتر است را پرورش دهید .
به صورت کلی باید بگوئیم پرفروش ترین نهال های انگور در نهالستان یشیل نهال را می توان نهال های؛انگور مکیاج ،نهال انگور بیدانه قرمز و سفید ،نهال انگور رد کارنت ،نهال انگور کریمسون سیلدیس ،نهال انگور فیلیم سیدلس،نهال انگور عسگری ،نهال انگور پرلت و... دانست .
برای اطلاع از قیمت نهال انگور و خرید نهال انگور در ارقام مختلف می توانید به صفحه خرید نهال انگور در سایت یشیل نهال مراجعه کنید.

زمان کاشت نهال انگور


مهمترین نکات در کاشت نهال انگور کدامند؟


زمان تهیه و خرید نهال انگور به ظاهر و ریشه نهال دقت کرده و از سالم بودن آن مطمعن شوید .
سعی کنید رقم نهال انگوری را برای کاشت انتخاب کنید که مناسب و سازگار با اقلیم منطقه شما باشد .
از کاشت نهال انگور در مناطق بادخیز خودداری کنید زیرا نهال انگور ضعیف است و بر اثر باد امکان شکستگی و خشک شدن دارد.
قبل از کاشت نهال انگور زمین خود را اماده کرده و خاک زمین را اصلاح کنید تا در زمان کاشت از کود های دامی که باعث خشکی ریشه می شوند استفاده نکیند .
زمان کاشت نهال انگور برای جلوگیری از شکستگی و آسیب های احتمالی از قیم یا تکیه گاه استفاده کنید.
در مراحل اولیه کاشت نیاز نهال به آب بیشتر از مواقع دیگر است در این زمان بهتر است آبیاری نسبت به موقعیت زمین و خاک در فواصل نزدیکتری اجرا شود.
هرس نهال یکی از مهمترین موارد پرورش است که باید در نهال های انگور در دو زمان به صورت هرس بهاری و هرس سبز در فصل تابستان انجام شود.

روش کاشت درخت انگور یا همان مو

بهترین زمان برای کاشت نهال انگور 

کاشت نهال انگور در ایران به دلیل 4 فصله بودن این کشور بسیار راحت میباشد و میتوان نهال انگور گلدانی را در تمامی فصول سال کاشت کرد و بازدهی خوبی از ان نهال گرفت نهال انگور ریشه باز بهتر است از برج 8 تا برج 1 سال بعد کاشت کرد یعنی از آبان ماه امسال تا فروردین ماه سال بعد میتوان نهال انگور ریشه باز را در خاک کاشت و منتظر بازدهی و رشد ان بود در زمان کاشت نهال انگور باید خاک مورد نظر دارای املاح گوناگونی از جمله منیزیم و سدیم و فسفات باشد تا نهال انگور بتواند از آنها استفاده کرده و خود را رشد بدهد اضافه کردن هیومیک اسید گرانولی در هنگام کاشت به ریشه زایی و اصلاح خاک کمک بسزایی میکند.