مهم ترین بیماری های درختان سیب

آفات و بیماری های درختان سیب


قبل از شروع معرفی بیماری های درختان سیب بهتر است که نگاهی کوتاه به تاریخچه درخت سیب بیندازیم منشا این درخت آسیای مرکزی است همان مکانی که گونه وحشی این میوه یعنی مالوس سیورسی وجود دارد کشت سیب هزاران سال در کشور های آسیایی و اروپایی کشت شده و بعد ها به سبب مهاجرت و از طریق مهاجران اروپایی به آمریکای شمالی برده شده است .
میوه سیب در بسیاری از کشور ها جنبه فرهنگی داشته و از اهمیت مذهبی برخوردار است به خصوص درمیان فرهنگ اسکاندیناوی و مسیحیان بسیار حائز اهمیت میباشد درخت سیب اغلب در مناطق سردسیری قابل کاشت میباشد اما امروزه با توجه به اصلاح نژاد این نهال و تغییراتی در ژنتیک این درختان میتوان آنها را در تمام شهر ها با تمام آب و هواها کاشت کرد.

اگر بخواهیم بیماری های درختان سیب را طبقه بندی بکنیم به صورت کلی میتوان به ۳دسته بیماری هایی با زمینه قارچی بیماری هایی با زمینه جانوران و حشرات و بیمارهایی که از طریق محیط زیست و شرایط محیط زیستی به وجود می آیند طبقه بندی خواهیم کرد که مهم ترین و شایع ترین آن ها را در این مقاله معرفی خواهیم کرد .

۱_بیماری شته مومی (خونی) درختان سیب


قبل از همه چیز بهتر است بدانید که این بیماری توسط حشرات ایجاد میشود که رنگی سبز و گاهی قهوه ای تیره را دارد که با بدنی پوشانده شده از الیاف سفید رنگ خود را نمایان می کند زمستان گذرانی این حشره به صورت پوره و در حالت بالغ در شکاف تنه ها،شاخه ها،و به طور عمده در ریشه ها ی درختان سیب انجام میشود . 


علائم بیماری شته مومی درختان سیب


از علائم این بیماری میتوان گفت که در شاخه های درختان سیب تورمی ایجاد میشود این اتفاق در ماه های اول فصل بهار رخ میدهد ،همچنین از علائم دیگر این بیماری میتوان به ایجاد گره های متعدد در روی ریشه درختان سیب اشاره کرد بهترین سم برای از بین بردن بیماری و آفت شته مومی در درخت و نهال سیب سم پاشی با سم دیازینون میباشد.


روش کنترل و پیشگیری بیماری شته مومی (خونی)درختان سیب


از قدیم میدانیم که استفاده از مواد شیمیایی نه برای درختان نه برای انسان مفید واقع نمیشود و بیشتر فایده ضرر در پیش دارد برای کنترل و پیشگیری از این بیماری درختان سیب نیز بهتر است قبل از سم پاشی های متعدد پاجوش های درختان را حذف بکنیم اما در صورت بالا بودن حجم این حشرات بهتر است از سمومی مانند چس،ایمیداکلو پراید ،استامی پراید دیمتوآت استفاده بکنید . 

۲_بیماری شته سبز درختان سیب 


نوع دیگر بیماری درختان سیب که توسط حشرات به وجود می آید بیماری شته سبز میباشد این شته ها مانند نکته های سبز بر روی میوه ها و برگ و تنه درختان سیب دیده میشوند که زمستانگذرانی این حشرات به گونه ای است که همانند تخم های سیاه رنگ روی سرشاخه های درختان سیب اتراق میکنند .

افات و بیماری های مهم سیب


علائم بیماری شته سبز درختان سیب


شته سبز اگر در حجم بالا بر روی درختان سیب تولید مثل کرده و زیاد باشند متاسفانه بر سلامتی ظاهری درختان و حتی محصولات شما صدمه میزنند به گونه ای که باعث خشک شدن زود به هنگام برگ درختان سیب شده و جوانه های درختان را میسوزانند علاوه بر تاثیر بر روی شاخ و برگ و جوانه های جانبی و انتهایی درختان موجب بد شکلی میوه درختان سیب میشوند .


روش های پیشگیری و کنترل بیماری شته سبز درختان سیب 


زمانی که درختان دچار بیماری از جنس حشره و لارو میشوند به راحتی با تحت درمان بودن یک ساله آنها میوانیم این بیماری را از باغ و ملک خود ریشه کن بکنیم این درحالی است که بیماری های قارچی و محیط زیستی دیر علاج هستند .برای درمان بیماری شته سبز سیب نیز میتوان با سمپاشی زمستانه با روغن ولک و دیازینون (سموم کرم کش دیگر )
برای از بین بردن شکل زمستان گذران این بیماری که به صورت تخم های سیاه بر روی سرشاخه ها هستند میتواند مفید واقع شود و برای درمان بیماری برای فصل زراعی میتوانیم از سمومی همانند چس، استامی پراید و ایمیداکلوپراید استفاده کرد . 

۳_ بیماری شپشک واوی درختان سیب 


بعضی حشرات بقدری مقاوم هستند که برای این مقاومت شان حتی مرحله به مرحله برنامه ریزی شده اند انواعی از بیماری های بسیار مقاوم بیماری شپشک واوی میباشد که این آفت یکی از انواع شپشک های سپردار معرفی میشود این آفت در زیر سپر خود از مواد مغذی درختان (شیره گیاه ) به راحتی تغذیه میکند و موجب به تدریج سبب زوال درختان میشود. درختانی که به بیماری شپشک واوی آلوده شده اند به دلیل تغییرات ظاهری که این بیماری در اکوسیستم درخت ایجاد میکند برگ های آنها کوچک و رنگ پریده میشوند و شکل ظاهری درختان سیب بد شکل میشود در درختان بیمار اغلب سطح تنه درختان سیب و سرشاخه های آنها از چندین طبقه سپر حشره واوی پوشیده میشود .

روش کنترل و پیشگیری از بیماری شپشک واوی درختان سیب 


این نوع بیماری نیز بهتر است با روش سم پاشی ریشه کن شود و همزمان با اینکار شاخه و برگ های بسیار آلوده آتش زده شوند ، بهترین زمان سمپاشی  در اوخر ماه اردیبهشت سال زراعی همزمان با ریژش گلبرگبرگ درختان میباشد که در این زمان خوب است از سم هایی مانند ( مموری ،آکتارا و آدمیرال) استفاده بشود ، این سم پاشی بهتر است دو مرحله ای انجام بپذیرد تا کنترل شود .
مرحله دوم این سم پاشی در نسل دوم همزمان با خروج پوره های جوان از تخم میباشد که در ماه مرداد سال زراعی انجام میپذیرد . برای خرید نهال سیب بدون آفت قارچ کشی شده به بخش فروشگاه وبسایت نهالستان معتبر سیب یشیل نهال مراجعه نمایید .

۴_بیماری کرم درختان سیب 


یکی از مهم ترین بیماری های درختان سیب کرم سیب میباشد که آفت کلیدی درختان سیب نامیده شده است ، کرم ها از پوست میوه وارد شده و به سمت دانه میوه حرکت میکنند. این کرم  در زیر تنه درختان درداخل پیله ابریشمی به صورت لارو زمستان گذرانی میکند . 
زمانی که پروانه ها (پیک گلدهی )از پیله در می آیند و درختان تشکیل میوه ها آغاز میشود خسارت دهی این کرم نیز آغاز میشود .این کرم هم سبب زودرسی میوه ها ،افتادن آنها از درخت و کرم زدگی میوه ها میشود.

بیماری درخت های سیب


روش کنترل و پیشگیری از بیماری کرم درختان سیب 


هر بیماری روش درمان مخصوص خود را دارد که به نسبت ضرر و مقاومتی که دارد این مراحل کم و راحت و یا سخت و طولانی میباشد ،برای درمان بیماری کرم درختان سیب نیز توصیه میشود که در سه مرحله سم پاشی باغ خود را درمان بفرمایید . 
مرحله اول سم پاشی مصادف با فندقی شدن میوه خواهد بود 
مرحله دوم سم پاشی در زمانی که میوه درختان شما به اندازه گردو هستند 
مرحله سوم سم پاشی نیز دقیقا ۲۰روز بعد از سم پاشی دوم خواهد بود .
بسیار مهم است که هر سه مرحله انجام بپذیرد .در این سم پاشی از سمومی مانند فوزالن ،استامی پراید ،ایمونیت میتوان استفاده کرد .
چنانچه دیدید این بیماری در باغتان به اندازه بالایی رخنه نکرده است شما میتوانید با استفاده از کارتن های موج دار که دور تنه درختان خود پیچانده اید این بیماری را دفع بکنید طوری که با سوزاندن این کارتن ها در ابتدای فصل رشد درختان و بعد از برداشت محصولات خود از شر این کرم ها خلاص شوید .

برای آشنایی و مطالعه بیشتر در مورد نهال سیب بدون آفت و بیماری و هم چنین اطلاع  از لیست قیمت فروش نهال سیب میتوانید از بخش فروشگاه نهال یشیل بازدید فرمائید