بهترین نهال گلابی برای کاشت در مناطق سرد و گرم

درختان گلابی یکی از بهترین ارقام درختان مثمر هستند که از قدیم در هر کجای جهان به صورت وحشی و پرورشی رشد می کنند. این درختان تنومند و پربار سازگای بالای با اقلیم های مختلف کشور ما دارند و برای اولین بار در کوه های البرز به صورت وحشی رشد کرده اند و امروزه در اغلب شهرهای ایران کاشت و پرورش داده می شوند.
درختان گلابی دارای تنه های بلند و تاجی نسبتا عمود هستند و از اولین ماه بهار شروع به شکوفه دهی کرده و میوه های خود را در ماه های مرداد و شهریور به ثمر می رسانند .میوه گلابی نه تنها یک میوه بسیار خوشطعم و مزه است بلکه دارای خواص بینظیری نیز می باشد ،به همین جهت در فصل برداشت گلابی، این محصول مشتریان زیادی داشته و به قیمت خوبی در بازار عرضه می شود.
درختان گلابی مانند همه درختان دارای ارقام و زیر گونه های مختلفی است که هر یک از این زیر گونه ها مشخصه ها و ویژگی های خود را داشته و مناسب کاشت در یک منطقه و اقلیم است.با توجه به اینکه ارقام زیادی از درختان گلابی در جهان وجود دارد ، شناخت بهترین نهال گلابی که پرورش آن بتواند ما را به اهدافمان برساند کمی دشوار است ،به همین منظور در این مقاله سعی بر آن شده که شما را با بهترین ارقام نهال گلابی ایرانی و خارجی که مناسب کاشت در مناطق مختلف ایران هستند آشنا کنیم تا عزیزان علاقمند به پرورش این نهال پرثمر بتوانند با شناخت کافی مناسب ترین رقم نهال گلابی را انتخاب کرده و پرورش داده و از این راه سود و بهره کافی را ببرند.


بهترین ارقام نهال گلابی 


انتخاب بهترین رقم گلابی بسته به شرایط جغرافیای منطقه کاشت ، کیفیت و باردهی نهال ،بازار فروش ،جنس خاک و میزان آب در دسترس برای پرورش متفاوت است .ازاین رو شناخت کافی از دو اصل مهم ، ویژگی های رقم گلابی  و شرایط منطقه می تواند در این راستا به ما کمک زیادی کند.
بهترین ارقام نهال گلابی با توجه به باردهی ،مقاومت و نوع میوه ،بازار عرضه محصول ،سازگاری و دیگر موارد به دو دسته کلی تقسیم می شوند ،که شامل می شوند از :


نهال گلابی خارجی 


نهال گلابی تاشکندی ،نهال گلابی اسپادانا ،نهال گلابی سیبی ،نهال گلابی اسرائیلی ،نهال گلابی سیبری ،نهال گلابی بیروتی ،نهال گلابی ردآنجو.


نهال گلابی ایرانی 


نهال گلابی سردرودی ،نهال گلابی درگزی ،نهال گلابی دم کج و گلابی شاه میوه، نهال گلابی مشو .
این ارقام نهال گلابی که از بهترین ارقام نهال گلابی شناخته می شوند ،دارای ویژگی های متفاوتی هستند که در ادامه به معرفی کلی این ارقام می پردازیم.


نهال گلابی درگزی


یکی از بهترین ارقام ایرانی گلابی که دارای ویژگی های خوبی از جمله باردهی بالا می باشد نهال گلابی درگزی است.این رقم از گلابی مقاومت خوبی در برابر سرما داشته و در مناطق گرمسیر عملکرد خوبی ندارد به همین جهت مناسب ترین مناطق برای کاشت این رقم را می توان مناطق سرد و کوهستانی دانست .
نهال گلابی درگزی یک رقم زودبازده می باشد که در پایه اصلاح شده  باردهی خود را از سال اول کاشت به صورت نوبرانه آغاز کرده و در سال پنجم به باردهی اقتصادی میرسد.عمر مفید این رقم از نهال گلابی بین 30 تا 40 سال است و در اوج باردهی می توان در هر واحد هکتار بین 40 تا 60 تن محصول با کیفیت برداشت نمود که این ارقام بسته به کیفیت پرورش متغیرهستند.از دیگر ویژگی های نهال گلابی درگزی می توان به مقاومت بالای آن به بیماری ها شایع گلابی اشاره نمود.

مناسب ترین درختان گلابی جهت کاشت


نهال گلابی بیروتی 


یکی از بهتری ارقام نهال گلابی خارجی که از چندین دهه قبل وارد ایران شده و با توجه به کیفیت و سازگاری بالایش با مناطق مختلف ایران در لیست بهترین ارقام گلابی از نظر پرورش دهندگان قرار گرفته نهال گلابی بیروتی است .
نهال گلابی بیروتی مناسب کاشت در مناطق کوهستانی ومعتدل است که دارای خاک های حاصلخیز با بافت سبک هستند و در مناطقی با اقلیم گرم و خشک سازگاری نداشته و در سال های اول کاشت خشک می شود.
نهال گلابی بیروتی ازسال دوم کاشت باردهی خود ر شروع کرده و در سال پنجم به باردهی اقتصادی می رسد ،عمر مفید این رقم از نهال گلابی بین 40 تا 50 سال است که در اوج محصول دهی خود می تواند50 تا 60 تن باردهی باکیفیت داشته باشد.
یکی از ویژگی های نهال گلابی بیروتی متفاوت بودن برداشت این محصول آن است. این رقم از گلابی در اواخر فرودین ماه شکوفه های خود را بازکرده و تا فصل پاییز میوه های های خود را به حد نارس بودن می رسانند،پرورش دهنده در ماه مهر باید محصول گلابی بیروتی را به شکل نارس از شاخه جدا کرده و در جعبه های پوشیده شده از کاغذ های مخصوص در انبار نگهداری کند تا میوه در جعبه تغییر رنگ داده و زرد شود.قابلیت نگهداری در انبار برای این رقم از گلابی یکی دیگر از ویژگی های مثبت آن تلقی می شود.


نهال گلابی شاه میوه 


می توان گفت در ارقام نهال گلابی ایرانی ،رقم شاه میوه یکی از بهترین و خوش طعم ترین ارقام بشمار می آید که دارای کیفیت بالای از نظر طعم ،مزه ،شکل ظاهری و مقاومت دارد.
نهال گلابی شاه میوه دارای ویژگی های مثبت زیادی است که اصلی ترین آنها مقاومت بالای این رقم به سرمای شدید است،این رقم از نهال گلابی با آب و هوای گرم و خشک بیگانه بوده و در مناطقی با آب و هوای کوهستانی و سرد  رشد و عملکرد فوق العاده ای دارد.بیشترین مناطق زیر کشت این محصول شمال غرب و غرب کشور است.
درخت گلابی شاه میوه با پایه اصلاح شده و رویشی و ریشه کشت بافت آزمایشگاهی از سال اول کاشت باردهی خود را آغاز کرده و در سال پنجم به باردهی اقتصادی میرسد ، میزان محصول دهی هر ساله اضافه می شود و در اوج به سالانه 50 تن در واحد هکتار خواهد رسید.عمر مفید این رقم از نهال در یک پرورش با کیفیت بین35 تا 45 سال است.


نهال گلابی سیبی 


یکی دیگر از ارقام نهال گلابی وارداتی که به دلیل کیفیت و باردهی بالایش جزء بهترین ارقام قرار گرفته نهال گلابی سیبی است،شباهت زیاد میوه های این رقم به سیب باعث شده آن را با نام گلابی سیب بشناسند.میوه این رقم از گلابی دارای پوستی نازک، بسیار خوش طعم و شیرین و به رنگ زرد و به شکل سیب است.نهال گلابی سیبی یک رقم دیر گل است و در اواخر فروردین شروع به بازکردن شکوفه های خود می کند و در اواسط تابستان میوه های خود را به مرحله برداشت میرساند.
این رقم از نهال گلابی سازگاری بالای با مناطق خیلی سرد و خیلی گرم را نداشته و بهترین مناطق برای کاشت آن می تواند مناطقی با آب و هوای معتدل و کوهستانی باشد.
باردهی بالا در این رقم از دیگر ویژگی های مطلوب آن محسوب می شود ،نهال گلابی سیبی از سال دوم باردهی خود را شروع کرده و در سال ششم به باردهی اقتصادی میرسد،میزان عملکرد این رقم از گلابی در اوج باردهی بین 40 تا 50 تن محصول با کیفیت است و عمر مفید آن در یک پرورش استاندارد و اصولی بین 35 تا 45 سال است.


نهال گلابی ردآنجو


نهال گلابی ردآنجو یک رقم متفاوت ومرغوب است که بومی کشور ایران بوده و برای اولین بار در استان اصفهان پرورش داده شده است. نهال گلابی ردآنجو دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی است اما ویژگی که این رقم از گلابی را از سایر ارقام جدا کرده شکل ظاهری آن است.نهال گلابی رد آنجو دارای میوه های به رنگ قرمز است که طعم و مزه بسیار خوبی دارند و در زمان برداشت محصول گلابی از بازار فروش با قیمت بالای برخوردار هستند.
نهال گلابی ردآنجو مقاومت خوبی به سرما شدید و یخبندان نداشته و در مناطق مرطوب نیز رشد خوبی ندارد ، مناسب ترین مناطق برای کاشت این رقم از نهال را می توان مناطقی با آب و هوی سرد و خشک و ومعتدل دانست که دارای خاک های سبک ولومی هستند،به یاد داشته باشید که سختی و آهکی  بودن خاک بستر مانع از رشد ریشه در این رقم از درخت گلابی می شود و در صورت آهکی بودن خاک بهتر است اقدام به اصلاح خاک تا عمق یک متری کنید.از دیگر ویژگی های این رقم می توان به مقاومت بالایش نسبت به آفات و بیماری های شایع درختان گلابی اشاره نمود.
باردهی نهال گلابی ردآنجو از سال دوم شروع شده و سال پنجم این محصول دهی به مرحله اقتصادی میرسد، میزان باردهی در اوج این محصول سالانه بالغ بر 35 تا 45 تن میوه باکیفیت بوده و عمر مفید این رقم بین 30 تا 40 سال است.


نهال گلابی مشو


از دیگر ارقام نهال گلابی ایرانی که به دلیل کیفیت و عملکرد بالایش جزء بهتری ارقام نهال گلابی بشمار می آید ،نهال گلابی مشو است ،این رقم دارای میوه های زنگوله شکل، به وزن 150 تا 200 گرمیه زرد رنگ با طعمی بسیارشیرین می هستند که در مرداد ماه به ثمر رسیده و در بازار به مبلغ خوبی به فروش میرسند.
نهال گلابی موشو دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی است که از بارز ترین آنها می توان به مقاومت بالا در برابربیماری ها و آفات ، باردهی خوب و با کیفیت، عمر زیاد، دیرگل بودن و زودبازده بودن این رقم اشاره نمود.
از دیگر ویژگی های نهال گلابی موشو مقاومت بالای آن در برابر سرمای شدید است در نتیجه اگرشما نیز در مناطق با آب و هوای بسیار سرد زندگی می کنید و قصد پرورش نهال گلابی را دارید ،پیشنهاد ما برایتان کاشت نهال گلابی موشو است.
نهال گلابی موشو از سال دوم کاشت باردهی خود را شروع کرده و در سال پنجم به باردهی اقتصاد میرسد ،این رقم از نهال گلابی دارای عمر مفید 50 سال است و نسبت به دیگر ارقام میزان عمرو باردهی بیشتری را تجربه می کند.

انواع نهال گلابی جهت کاشت در مناطق سرد با پایه های رویشی


نهال گلابی اسپادانا 


به جرات می توان گفت نهال گلابی اسپادانا یکی از بهترین ارقام نهال گلابی وارداتی است که به دلیل کیفیت محصول و مقدار باردهیش در بین باغداران و پرورش دهندگان طرفداران بسیار زیادی دارد.
این رقم از نهال گلابی سازگاری خوبی با انواع اقلیم های آب وهوای دارد اما برای یک پرورش تجاری بهتر است آن را در مناطقی با اقلیم کوهستانی و معتدل کاشت کنید تا بالاترین میزان عملکرد این نهال را تجربه کنید. نهال گلابی اسپادانا مقاومت خوبی در برابر سرما داشته و به همین دلیل در مناطق با زمستان های سرد با دمای 6- درجه باردهی و عملکرد مطلوبی دارد. خاک مناسب برای کاشت این محصول بهتر است سبک ،لومی و دارای زهکشی بالا باشد تا ریشه نهال بتواند به خوبی در زمین رشد کند.
نهال گلابی اسپادانا دارای میوه های درشت ،شیرین ،آبدار به رنگ زرد است که در فصل برداشت بیشترین بازار فروش داخلی و خارجی را به خود اختصاص می دهد.ماندگاری بالای این محصول یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه آن است.
نهال گلابی اسپادانا با پایه اصلاح شده از سال اول کاشت باردهی خود را شروع کرده و در سال چهارم به محصول دهی اقتصادی میرسد. طول زمان باردهی این رقم از نهال گلابی بین 50 تا 60 سال است که در اوج محصول دهی سالانه 45 تا 55 تن محصول با کیفیت در واحد هکتار به ثمر میرساند.


موارد قابل توجه در هنگام خرید بهترین نهال گلابی 


آگاهی از شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه کاشت و ویژگی های نهال گلابی مورد نظر دو اصل مهم جهت خرید بهترین و مناسب ترین نهال گلابی است ، توجه به چند نکته ساده اما کلیدی به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری در زمان خرید داشته باشید.
1.قبل از هر اقدامی از شرایط اقلیمی ،آب وخاک منطقه اطلاع پیدا کنید .
2.در زمان خرید کارشناسان نهالستان را از شرایط منطقه خود مطلع سازد تا نهال مناسبی را به شما معرفی کنند.
3.در زمان خرید نهال توجه داشته باشید که نهال های سالم و سرحالی را انتخاب کنید ،دو سالگی بهترین سن برای نهال است ،توجه داشته باشید که نهال نباید در ساقه و ریشه زدگی ،خراش و زخمی داشته باشد.
4.از نهالستان های خرید کنید که داری خزانه هستند این گونه نهالستان ها به دلیل تولید کننده بودنشان نهالی سالم تر و با کیفیت تری را با قیمت بهتری برای فروش دارند.
5.در زمان خرید نهال گلابی جهت اطمینان از رقم و سلامت نهال از نهالستان مربوطه تضمین بخواهید.