بهترین نهال هلو برای کاشت در مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری

درخت هلو 


درختان هلو یکی دیگر از درختان مثمر هستند که دارای میوه های بسیار خوش طعم و پر خاصیت می باشند ،این درختان مانند بیشتر گیاهان رویشی دارای ارقام و زیر گونه های مختلف می باشند که هر یک ویژگی های خاص به خود را داشته و مناسب کاشت در یک نوع اقلیم و آب و هوا می باشد.
اگر شما هم یکی از افرادی باشید که قصد احداث باغ هلو را دارید مطمعنا این سوال برایتان پیش آمده که کدام رقم برای کاشت در منطقه مورد نظر و آب و هوای آن بهتر است ،زیرا همه ما به خوبی می دانیم که هر چقدر هم که به نهال تازه کاشت شده رسیدگی شود و پرورش آن به صورت استاندارد و اصولی انجام شود اگر با محیط کاشت سازگاری نداشته باشد مطمعنا رشد و عملکرد خوبی نداشته و از بین خواهد رفت ،به همین منظور در این مقاله سعی بر آن شده که بهترین ارقام نهال هلو که مناسب کاشت در انواع اقلیم های آب و هوایی هستند برای شما عزیزان معرفی شود تا شما بتوانید بهترین و متناسب ترین رقم نهال هلو را برای کاشت و پرورش در منطقه خود انتخاب کنید،پس تا پایان با ما همراه باشید.


بهترین ارقام هلو 


همانگونه که گفته شد درختان هلو دارای ارقام مختلفی هستند که هر یک از این ارقام نیز مناسب کاشت در یک منطقه بوده و ویژگی های خاص به خود را دارند ،برای اینکه بتوانیم یک نهال خوب برای کاشت انتخاب کنیم باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشیم : اطلاع ازشرایط خاک بستر ، شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر برای کاشت ، بازار فروش رقم انتخابی  ، عمر مفید نهال ، میزان باردهی و عملکرد نهال در واحد هکتار و البته پایه نهال مواردی است که با دانستن آنها می توان بهترین رقم نهال را برای کاشت انتخاب نمود. در ادامه شما را با بهترین ارقام نهال هلو در ایران آشنا خواهیم کرد.


نهال هلو زعفرانی 


می توان گفت یکی از بهترین و با کیفیت ترین ارقام نهال هلو که دارای ویژگی های منحصر به فرد و طعم بسیار عالی است نهال هلو رقم زعفرانی می باشد. نهال هلو زعفرانی با دارا بودن محصولی خوش طعم ،گوشتی به رنگ زعفرانی و هسته ای جدا یکی از تجاری ترین ارقام نهال هلو بشمار می آید که می توان آن را در ابعاد کوچک و بزرگ پرورش داد.
سازگاری بالای نهال هلو زعفرانی به انواع اقلیم های آب و هوای یکی دیگر از علل های محبوبت این رقم از هلو است ،شما می توانید این نهال را در مناطقی کاشت کنید که دمای آنها بین 20- تا 20+ است و این یعنی شما نهال بسیار سازگار با مناطق نیمه گرم سیر ،معتدل و سردسیر دارید .
آغاز باردهی نهال هلو زعفرانی از سال دوم کاشت است و باردهی اقتصادی آن نیز از سال ششم آغاز می شود ،این رقم از نهال در اوج باردهی خود بین 40 تا45 تن محصول درجه یک و درشت در واحد هکتار به پرورش دهنده عرضه می کند.عمر مفید نهال هلو زعفرانی نیزنسبت به نوع پرورش و منطقه کاشت بین 30 تا 40 سال نوسان دارد.


نهال هلو پوست قرمز یا سرخابی 


یکی از ارقام نهال هلوی ایرانی که دارای پایه پیوندی بوده و میوه های سرخابی و خوش طعمی دارد نهال هلو رقم پوست قرمز است ،این نوع هلو با ویژگی دیرگل بودنش مناسب کاشت در مناطقی است که دارای بهاری سرد هستند ،میزان مقاومت نهال هلو سرخابی نسبت به سرما و بیماری ها نیز بسیار قابل پسند است ،شما می توانید این رقم از نهال را در مناطق سردسیر و کوهستانی با خیالی آسوده کاشت کنید .
درختان هلو پوست قرمز سرخابی از سال دوم باردهی خود را آغاز کرده و در سال هفتم به باردهی اقتصادی می رسند عمر مفید آنها نیز بین 25 تا 35 سال است ، میزان عملکرد این رقم در هر واحد هکتار بین 30 تا 40 تن تخمین زده می شود .

مهم ترین درختان هلو برای کاشت در ایران


نهال هلو انجیری 


یکی از بهترین رقم های نهال هلو که از کشور چین به ایران آورده شده و با توجه به ویژگی ها و سازگاری بالایش از محبوبیت بالای در بین کشاورزان برخوردار است.این رقم از نهال دارای میوههای پهن رنگ پرزداری است که دارای گوشتی بسیار نرم و خوش طعم می باشد .نهال هلوی انجیری دارای دو رقم زودرس و دیررس است که در ماه های خرداد و اواخر مرداد ماه محصول خود را به مرحله برداشت میرسانند.رقم دیر رس نهال هلو انجیر بسیار بهتر از دیگر رقم زودرس است زیرا دارای مقاومت بالاتری نسبت به بیماری ها و سرما دارد ، این نوع هلو دیر گل نیز است و به خوبی شکوفه های خود را از سرمای بهاری در امان نگاه می دارد.
نهال هلو انجیری از سال سوم کاشت باردهی خود را آغاز کرده و در سال هفتم به محصول دهی به صورت اقتصادی می رسد ، میزان باردهی این رقم در اوج ،بین 30 تا 35 تن تخمین زده می شود و عمر مفیدش در بهترین شرایط پرورش 30 سال است.
مناسب ترین مناطق برای کاشت نهال هلو انجیر مناطق سردسیر و کوهستانی می باشد.


نهال هلو کاردی 


یکی دیگر از بهترین ارقام نهال هلو وارداتی که از سالیان دور از کشور فرانسه به ایران آورده شده و با دارا بودن کیفیت بالایش در بین دیگر ارقام نهال هلو در کشور ماندگار شده نهال هلو کاردی است.
نهال هلو کاردی مقاومت خوبی به سرمای شدید نداشته و مناسب ترین نهال برای کاشت در مناطق معتدل و نیمه گرم است،طعم و مزه میوه های این رقم از هلو بسیار خوش طعم و عطر است ودر فصل تابستان بازار فروش خوبی را به خود اختصاص می دهد.
عمر اقتصادی و مفید این نهال بین 20 تا 25 سال بوده و از سال دوم کاشت شروع به باردهی می کند باردهی اقتصادی نهال هلو کاردی نیز از سال ششم آغاز شد و در اوج رشدش بین 30تا 35 تن محصول درجه یک به بار می نشاند.


نهال هلو آلبرتا 


یکی دیگر از بهترین ارقام نهال هلو ،نهال هلو آلبرتا است که مناسب کاشت در مناطق سرد و کوهستانی می باشد،مقاومت این نهال در زمستان های سرد باعث شده افرادی که در این مناطق زندگی می کنند آن را برای کاشت انتخاب کنند .
این رقم از نهال هلو دارای عملکرد بسیار خوبی بوده ودر شرایط پرورش مناسب و اصولی می تواند سالانه بین 30 تا 40 تن محصول  در واحد هکتار به بار بنشاند.عمر باردهی نهال هلو آلبرتا از سال دوم شروع شده و در سال ششم به باردهی اقتصادی می رسد و تا 20 سال محصول دهی خود را ادامه می دهد.

بهترین درختان پایه رویشی و پیوندی هلو برای کاشت


نهال هلو رقم پلنگی 


یکی دیگر از ارقام با کیفیت نهال هلو که دارای میوهای خوش طعم با پوستی زرد و خال های قرمز که شبیه به پوست پلنگ است ،نهال هلو پلنگی می باشد . این رقم از هلو مناسب کاشت در مناطق کوهستانی ،معتدل  و نیمه گرمسیر است که می تواند زمستان های سرد را با دمای 15- درجه سانتیگراد به خوبی پشت سر بگذارد. نهال هلو پلنگی دارای عملکرد و باردهی خوبی است ،این نهال از سال سوم شروع به باردهی کرده و در سال هفتم به باردهی اقتصادی می رسد ،عمر باردهی آن نیز بین 20 تا 25 سال نوسان دارد. میزان باردهی نهال هلو پلنگی در یک پرورش ایده آل می تواند سالانه بین 30 تا 40 تن باشد.
اگر بخواهیم به صورت کلی ارقام بهترین نهال هلو را برای دو منطقه گرم سیر و سردسیر جدا کنیم باید بگوئیم : 
بهترین نهال  هلو مناطق گرمسیر شاملند از ؛نهال هلو زعفرانی ،نهال هلو انجیری زودرس ،نهال هلو پلنگی  و نهال هلو کاردی است.
بهترین نهال هلو  مناطق سردسیر شامل هستند از ؛نهال هلو آلبرتا ،نهال هلو استار فایر ،نهال هلو پوست قرمز ،نهال هلو زعفرانی ، نهال هلو انجیری دیر رس و نهال هلو جی اچ { jh } هیل است.


مهمترین نکات در زمان خرید بهترین نهال هلو از نهالستان 


1.قبل از خرید نهال کارشناسان نهالستان مربوطه را از شرایط اقلیمی و بستر خاک منطقه مطلع سازید تا نسبت به این موارد رقم نهال هلو به شما معرفی کنند.
2.در زمان خرید از سالم بودن نهال مطمعن شده و نهال را با ضمانت خرید کنید .
3.نهال های را انتخاب کنید که فاقد هر گونه زدگی و پوسیدگی در ناحیه ریشه و تنه بوده و دارای ریشه های پری هستند.
4.سعی کنید هزینه خود را بالا برده و نهال هلو با پایه اصلاح شده خرید کنید تا در زمان پرورش از عملکرد و رشد نهال لذت ببرید.
5.از نهالستان های نهال تهیه کنید که دارای خزانه و آزمایشگاه هستند،این گونه نهالستان ها دارای ارقام  متنوع نهال با پایه های مختلف و البته در سنین متفاوت هستند و دست شما برای انتخاب بازتر است. جهت مطالعه انواع نهال هلو پایه رویشی و پیوندی به بخش نهال هلو مراجعه کنید. هم چنین برای تهیه و خرید نهال هلو پایه رویشی و پیوندی به بخش نهال هلو در وبسایت مراجعه کنید.