بهترین نهال فندق برای کاشت

بهترین نهال فندق برای کاشت در مناطق مختلف ایران 

درختان فندق یکی از پربارترین گونه های درخت هستند که میوه های بسیار خوش طعم و پرخاصیت به بار می آورند،با توجه به میزان باردهی ،سازگاری و سودهی بالای این درختان زیبا، افراد زیادی اقدام به پرورش در اقسانقاط کشور کرده اند و مخاطبین زیادی را به خود اختصاص داده است.
با توجه به اینکه درختان فندق دارای ارقام بسیار مختلفی هستند و هر یک از این ارقام ویژگی های خاص به خود را داشته و مناسب کاشت در یک نوع منطقه است باید قبل از کاشت با تمام این ویژگی ها آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم بهترین و مناسب ترین رقم نهال فندق را برای کاشت در منطقه خود انتخاب کرده و یک پرورش پرسود برای خود رقم بزنیم .
در این مقاله قصد بر این است که شما عزیزان علاقه مند به عرصه کشاورزی و باغداری را با بهترین نهال های فندق برای کاشت در مناطق مختلف ایران آشنا کنیم ،پس با ما همراه باشید .

نهال فندق قزوین 


یکی از بهترین ارقام نهال که بومی کشور ایران است و بیشترین گستره را در مرکز کشور دارد ،نهال فندق قزوین است ،این نهال در مناطقی با آب و هوای معتدل رشد بسیار خوبی داشته و باردهی بالای را از خود نشان می دهد.
نهال فندق قزوین را در سن دو سالگی خریداری و کاشت کنید از سال دوم کاشت این نهال شروع به باردهی کرده و از سال ششم باردهی اقتصادی خود را آغاز می کند .
توجه داشته باشید که رطوبت مورد نیاز این نهال اگر به خوبی رعایت نشود در راندمان رشد آن تاثیر بالای خواهد گذاشت ،پس کاشت نهال فندق قزوین در مناطق خشک و کم آب توصیه نمی شود .

بهترین درخت فندق برای کاشت در ایران


نهال فندق زنجان 


نهال فندق زنجان یکی از مقاوم ترین ارقام نهال فندق به سرمای سخت زمستان است،عمده این رقم نهال فندق پایه اصلاح شده داشته و به همین جهت دارای ویژگی های مثبت زیادی از جمله بازدهی سریع است ، نهال فندق زنجان به صورت نوبرانه در سال اول کاشت اولین محصول خود را داده و به مرور به میزان باردهی آن افزوده می شود و از سال پنجم این نهال به باردهی اقتصادی می رسد.
عمرمفید بالا ،مقاومت به سرما ،باردهی سریع و محصول با کیفیت را می تواند از ویژگی های نهال فندق زنجان دانست .


نهال فندق قم 


یکی دیگر از ارقام نهال فندق که بومی کشور ایران است ،نهال فندق قم می باشد که به دلیل کیفیت بالای محصولش جزء ارقام صادراتی مرغوب بشمار می آید.
از ویژگی های بارز نهال فندق قم می توان به ،کیفیت محصول ،مقاومت بالا درزمستان های سرد ،باردهی سریع ،مغز فندق سفید و چرب ،عمر مفید بالا و باردهی در تناژبالا دانست .
نهال فندق قم مناسب کاشت در مناطق معتدل رو به گرم است و استان قم بیشترین درختان فندق با این رقم را در خود جای داده است .باردهی این رقم از فندق از سال دوم شروع شده و از سال ششم به باردهی اقتصادی میرسد .


نهال فندق نخجوان 


یکی از ارقام نهال فندق خارجی که با اقلیم مناطق سرد و کوهستانی کشورمان سازگاری زیادی دارد ،نهال فندق نخجوان است که چندین سال قبل به صورت مهمان وارد مزارع ایران شد و به دلیل کیفیت بالایش در بین ارقام ایرانی ماندگار شد.
نهال فندق نخجوان دارای باردهی بسیار بالا و با کیفیت است اما از نظر عمر مفید زیاد قابل پسند نبوده و این ویژگی منفی باعث شده افراد کمی اقدام به کاشت این نهال کنند.
در کل کاشت نهال فندق نخجوان خالی از لطف نبوده و کیفیت محصولی که ارائه می دهد عمر کوتاه باردهیش را در چشم پرورش دهنده کمرنگ تر می کند.

مناسب ترین و زودبازده ترین درخت فندق برای کاشت در مناطق مختلف ایران

نهال فندق روند دو پیمون واراداتی 


نهال فندق روند دو پیمون یک محصول اروپایی است که از کشور فرانسه به ایران آورده شده ،این رقم از نهال فندق مقاومت خوبی نسبت به سرمای بهاره ندارد زیرگل های خود را در اولین روز های بهار شکوفا کرده و در صورت سردی هوا دچار سرمازدگی می شود،به همین دلیل از کاشت نهال فندق روند دوپیمون در مناطقی با سرمای زیاد خودداری کنید.
محصول نهال فندق دوپیمون بسیار چرب و خوش طعم بوده و جهت تولید روغن فندق همیشه حرف اول را می زند، پوسته فندق ها به رنگ قهوه ای براق است که نشانه کیفیت بالا میوه را می دهد ،یکی دیگر از ویژگی های این رقم از نهال فندق درشت بودن میوه ها می باشد.

نهال فندق گردویی 

اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می کنید و قادر به آبیاری متداول نهال های خود نیستید به شما پیشنهاد می کنیم که نهال فندق گردویی را برای کاشت در منطقه خود استفاده کنید .
نهال فندق گردویی یکی از ارقام نهال وارداتی در ایران است که از کشور ایتالیا به زمین های سرسبز ایران انتقال داده شده و به دلیل سازگاری بالا و کیفیت محصولی که دارد جزء بهترین ارقام نهال فندق در بین پرورش دهندگان بشمار می آید.
از دیگر ویژگی های برجسته نهال فندق گردویی می توان به مقاومت بالای این رقم نسبت به بیماری ها و آفات شایع درختان فندق اشاره نمود.
میزان باردهی درختان فندق در نژاد گردویی سالانه بیش از دو تن است و این رقمی قابل قبول برای یک پرورش دهنده بشمار می آید.


نهال فندق انیس ترکیه 


یکی دیگر از ارقام نهال فندق که از کشورهای همسایه به ایران وارد شده و به دلیل سازگاری و کیفیت بالایش در بین کشاورزان و پرورش دهندگان از محبوبیت بالای برخوردار شده ،نهال فندق انیس ترکیه است.
این نهال مقاومت خوبی در برابر سرمای 0- داشته و به همین جهت مناسب کاشت در مناطق معتدل و کوهستانی بشمار می آید.
شکل خاص ،طعم خوش آیند و چرب میوه های فندق ،میزان باردهی بالا ،کیفیت محصول در این رقم از نهال فندق باعث شده که افراد زیادی آن را برای پرورش انتخاب کنند.

بهترین درخت فندق جهت کاشت در ایران

شرایط لازم برای یک پرورش سودمند در نهال فندق 


همانگونه که توضیح داده شد ارقام نهال فندق دارای تعداد زیادی هستند و شما می توانید با توجه به منطقه ،اقلیم و بوجه خود نسبت به انتخاب و خرید نهال خود تصمیم بگیرید .
اما تنها خرید یک نهال با کیفیت و سازگار نمی تواند به شما در امر پرورش نتیجه مطلوب را ارائه دهد و برای اینکه شما بتوانید پرورش سودمند داشته باشید باید نکاتی اصلی پرورش از قبیل :
آماده سازی بستر و زمین قبل از کاشت نهال فندق 
انتخاب رقم مناسب نهال فندق نسبت به شرایط اقلیمی منطقه 
رعایت فاصله کاشت دربین نهال ها 
اصلاح خاک و غنی سازی آن جهت تامین نیاز های بهتر نهال 
آبیاری به موقع و اصولی 
هرس صحیح با استفاده از ابزار تیز و ضدعفونی شده به دست فردی با تجربه 
کودهی در دو زمان با توجه به نیاز ها و کمبود های نهال 
 سم پاشی به موقع و قبل از شیوع آفات 
را نیز رعایت کنید.با رعایت فاکتورهای اصلی پرورش شما به راحتی می توانید سالانه محصولی با کیفیت در تناژ بالا از باغات خود برداشت کرده و از سود خوبی برخوردار شوید .

نکات مهم در زمان خرید نهال فندق 


زمان خرید نهال بهتر است به چند نکته ساده اما کلیدی توجه داشته باشیم تا از ضررهای سنگین جلوگیری کنیم :
1.انتخاب نهال های سالم که دارای تنه های قوی و ریشه های سالم هستند .
2. خرید نهال فندق از نهالستان های معتبری که خود دارای خزانه و آزمایشگاه های کشاورزی هستند .
3.خرید نهال فندق با پایه های رویشی و اصلاح شده .
4.خرید نهال فندق از نهالستان های که نهال خود را تضمین می کنند.