بهترین آب و هوا برای کاشت نهال گردو

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال گردو ؟

ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان گردو در جهان محسوب میشود که بعد از کشور آمریکا و یک کشور آسیایی بزرگی همچون چین در رتبه سوم جهان جای دارد که توانایی تولید این میوه خوش طعم و باارزش غذایی را در هر منطقه ی آب و هوایی خود را دارا میباشد . در زمان انتخاب زمین مناسب برای کاشت حتما ارتفاع خود منطقه از سطح دریا را در نظر داشته باشید و مطمعن شوید که منطقه و یا ناحیه شما از سطح دریا حداقل 1700 متر بالاتر باشد در این ارتفاع درختان گردو بهترین بازدهی و رویش و بازدهی را دارند. در آب و هوا های بارانی و برفی و طوفانی به دلیل خیس شدن و مرطوب شدن خاک درختان گردو را نمیتوان کاشت زیرا ریشه نهال گردو به بایستی خود را در خاک بگیرد و بعدا آبیاری شود حتما در مناطقی که بادهای تند وزش میکند اقدام به کاشت نهال نکنید زیرا امکان خم شدن و از دست دادن حالت ایستاده درست نهال نیست و حتما نهال جابه جا میشود و خم میشود و این مورد برای درختان گردو ضرر دارد و باعث کاهش رشد نهال میشود.لازم به ذکر است زمین مورد نظر برای کاشت باید پودری باشد و سنگلاخ نداشته باشد.

شرایط لازم برای کاشت نهال گردو ؟


عوامل مختلف محیطی زیادی وجود دارد که در کاشت و باردهی بالای درختان گردو تاثیر میگذارند که باغدان محترم باید به آن ها توجه بسزایی را داشته باشند ،از عوامل مهم محیطی میتوان به میانگین دمای مناسب محیط ،دمای تاثیر گذار بر روی جوانه ها و گل ها و در حالت کلی بر رشد درخت گردو ،همانطور سرمای موثر بر رشد نهال و دمای گرمایشی خاکی موثر بر این امر تاثیرات بادی اثر گذار بر رشد نهال ،تاثیر نور خورشید و ارتفاع بر رشد نهال گردو و ….نام برد که در ادامه قرار است در مورد آن ها مفصل صحبت بکنیم پس تا آخر مقاله با ما همرا باشید .

دمای مناسب برای کاشت نهال گردو (هر نوع نژاد گردو)؟


در حالت کلی کاشت نهال های گردو به میانگین شرایط یکسانی نیازمند هستند که در بعضی مواقع با توجه به رطوبت و میزان دمای محیط امکان تغییرات جزئی در آن وجود دارد. 
میتوان گفت در حالت عادی گردو را در مناطقی که امکان رشد هر نهال دیگری وجود داشته باشد میتوان کاشت حال به دو وضعیت دمایی سرما و گرما و تاثیرات آن میپردازیم


تاثیر گرما بر رشد نهال گردو؟


یکی از اصلی ترین عامل تعیین کننده اقلیم ، شرایط محیطی و نوع آب و هوای یک منطقه دمای هوایی آن نقطه در فصل های با دمای بالا و گرم تابستان می باشد و کم و بیش می دانید که کم بودن خیلی زیاد و یا زیاد بودنش برای رشد هر نهالی مضرر میباشد در این موضوع نیز زیاد بودن گرما در فصل هایی همانند تابستان برای ریشه ،ساقه،تنه،برگ و میوه درخت از همان ابتدای کاشت غیر قابل تحمل میباشد و میتواند آسیب جدی به او وارد بکند که تحمل این اوج دما در انواع مختلف نژادی نهال های گردو و میوه فرق میکند اما میتوان در حالت کلی بیان کرد که درختان تا ۳۸ درجه بالای صفر میتوانند گرمای هوا را تحمل و رشد کنند .
اما این شدت دمای بالا که در بعضی نقاط این دمای بالا به بالا تر نیز حرکت میکند میتواند باعث ایجاد مشکلات زیستی برای نهال بشود و آسیب هایی همچون آفتاب سوختگی پوسته خارجی و سبز میوه، چروکیدگی و تغییر شکل مغز میوه، ایجاد حفره و یا کوچک شدن مغز میوه اشاره کرد همچنین لازم به ذکر است که همین تغییرات دمایی اگر در فصل تابستان دمای هوای پایین نیز به نهال ها و ریشه وحتی درختان چند ساله مضر میباشد که در حالت کلی اگر درختان گردو را در نظر بگیریم می تواند باعث آسیب به درختان گردو شود که می توان به عدم پر شدن میوه به اندازه کافی به دلیل نبود دمای مناسب، کوتاه شدن فصل رشد، تاخیر در برداشت میوه و برخورد با سرمای پاییزی و آسیب به میوه اشاره کرد.

تاثیر سرمابر کاشت نهال گردو؟


در کاشت نهال باید به حداقل دما در ماه های سرد سال توجه بسزایی بشود و با توجه به آن اقدام به کاشت نهال کرد چرا که درخت گردو به دمای بسیار پایین حساس میباشد و تحمل سرما برای درختان گردو از محالاتی به دور از چشم نیست و تنها در زمان خواب زمستانی تا ۱۱درجه زیر صفر را میتواند تحمل بکند اما این دایره تحمل در بخش های مختلف رشدی او همچون جوانه زنی و ریشه زایی حتی منفی۲درجه نیز عامل آسیب زننده میتواند به شمار رود ،از آسیب ها سرما بر درختان گردو اگر بخواهیم بگوییم می توان گف که در از بین رفتن جوانه ها و برگ ها، خشک شدن شاخه ها یا رشد آنها، ضعف درخت و کمبود میوه دیده می شود.

بهترین دمای رشد درختان گردو ؟


با توجه به گفته هایمان که چقدر درخت گردو به سرما حساس و آسیب پذیر میباشد کمترین دمایی که درختان گردو در فصول سرد میتوانند تحمل بکنند و رشد داشته باشند ۱۰درجه و در فصول گرم ۲۵درجه میباشد پس رنج دمایی رشد درختان گردو بین ۱۰-۲۵درجه قادر به تغییر است.  نهال گردو ژنوتیپ تیپ 9 یشیل نهال یکی از بهترین و پربارتین درخت های گردو برای کاشت در مناطق سردسیری میباشد.

تاثیر باد بر رشد درختان گردو؟


وزش باد شدید می تواند باعث آسیب زدن به درختان گردو و نهال های تازه کاشت این محصول بشود پس باید بدانید که آب و هوای مناسب برای درختان گردو باید به شکلی  باشد که درختان گردو از بادهای شدید در امان باشند و امنیت داشته باشند پس حتما از ساخت باغ گردو در مناطقی که همیشه بادهای شدید می وزد باید خودداری بکنیم.

تاثیر نور خورشید بر رشد درختان گردو چیست؟(هر نوع ژنوتیپ کاشتی)


درختان گردو به عنوان یکی از درختان نور دوستی شناخته میشود که از عوامل محیطی رشد قدی و باروری او نیز میتوان همین نور خورشید را شمرد پس باید شرایط اقلیمی کاشتی نهال ها را به طوری انتخاب کنید که در نظر داشته باشید حتما نور کافی به درخت شما قرار است برسد ،درختان گردو در بسیاری از موارد خود همچون برای گلدهی و بازکردن جوانه ها، رشد و گسترش تاج درخت، تولید میوه و تنظیم زمان رسیدن میوه به نور کافی نیاز دارد پس این مراحل حیاتی درختان گردو را باید در نظر گرفته و نور کافی را هنگام کاشت و داشت و برداشت و زمان آبیاری و سم پاشی در نظر داشت.

تاثیر ارتفاع بر رشد درختان گردو چیست؟


درختان گردو میتوانند تا ارتفاع حدود 3000 متری از سطح دریا قابلیت رشد و نمو بکنند و عملکرد قابل توجهی از خود را نشان بدهند . گردو ها در ارتفاع بالاتر از 1700 متر تا 3000 متر بهترین و کامل ترین بهره وری و بازدهی را از خود نشان میدهد لازم به کر است در مناطق استوایی و مرطوب مانند شمال ایران یا جنوب ایران این نهال رشد خوبی ندارد.

بهترین مکان برای رشد درختان گردو کجاست؟


کاشت نهال های گردو در شیب های شمالی توصیه میشود به دلیل اینکه با کاشت درختان در این مناطق گلدهی درختان در فصل بهار را به تاخیر انداخته و درختان را از سرمای این فصل و یخ زدگی آن در امان نگه میدارد .


سخن پایانی درباره کاشت درخت گردو


بهترین آب و هوای کشت درختان گردو آب و هوای مدیترانه ای است یعنی مناطقی با تابستان های گرم و زمستان های معتدل که با توجه به حساسیت درختان گردو این درخت در این آب و هوا بهترین عملکرد خود را نشان میدهد . برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن تنوع محصولات شرکت به آدرس صفهه اصلی نهالستان معتبر یشیل نهال مراجعه نمایید .