بهترین نهال گیلاس برای کاشت در مناطق مختلف ایران

درخت گیلاس 


گیلاس یکی دیگر از درختان مثمر است که در اوایل فصل بهار شکوفه های خود را باز کرده و در اوایل فصل تابستان میوه های خوش طعم و رنگی خود را به مرحله برداشت میرساند، میوه های گیلاس نه تنها از نظر طعم مزه فوق العاده هستند بلکه با قیمت بالای که در بازار به فروش میرسند یکی از پرسود ترین محصولات کشاورزی محسوب می شوند.
این درختان تنومند مانند دیگر گونه های گیاهان دارای ارقام بسیار زیادی هستند که هر کدام از این ارقام دارای ویژگی های خاص به خود بوده و مناسب کاشت در یک نوع اقلیم آب وهوایی است .به همین دلیل زمانی که افراد قصد کاشت نهال را دارند نمی دانند کدام نوع از این نهال ها را برای کاشت انتخاب کنند.
در این مقاله ما سعی کرده ایم بهترین ارقام ایرانی و خارجی نهال گیلاس که با مناطق مختلف ایران سازگاری دارند را برای شما معرفی کنیم تا شما عزیزان با در دست داشتن اطلاعات کافی بتوانید بهترین و متناسب ترین رقم نهال گیلاس را برای کاشت خریداری کرده و در نهایت یک پرورش موفق را تجربه کنید زیرا اگر شما بهترین کشاورز هم باشید و نهال خود را در بهترین شرایط پرورش دهید اما نهال کاشته شده با منطقه کاشت سازگاری نداشته باشد متاسفانه زحمت شما کاملا بیهوده بوده و پرورش شما بی ثمر خواهد بود. برای آشنایی با بهترین ارقام نهال گیلاس و ویژگی های آنها لطفا با ما همراه باشید.


مهمترین نکات قابل توجه در زمان انتخاب نهال گیلاس 


برای اینکه بتوانیم بهترین نهال گیلاس را انتخاب کنیم باید به چند نکته کلیدی توجه ویژه ای داشته باشیم تا در پورسه پرورش با مشکل مواجه نشویم ،از مهمترین موارد و ویژگی های  قابل توجه در نهال می توان به ؛
رقم نهال گیلاس 
سازگاری رقم با محیط و اقلیم منطقه 
سازگاری رقم نهال با نوع خاک منطقه کاشت 
عمر مفید و باردهی نهال گیلاس 
مقاومت نهال به سرما و گرما 
میزان مقاومت نهال به بیماری ها و آفات 
بازار فروش محصول در منطقه 
 نوع پایه نهال اشاره نمود.
بهترین ارقام نهال گیلاس


نهال گیلاس صورتی لواسان 


یکی از محبوب ترین ارقام نهال گیلاس که بومی کشور ایران بوده و از سال های دور به دست کشاورزان کاشت و پرورش داده می شود نهال گیلاس لواسان است. این رقم از نهال گیلاس بیشترین کاشت را در تهران و در منطقه لواسان دارد و به همین دلیل هم به این نام شهرت یافته است. رنگ میوه های آن صورتی و گوشت میوه به رنگ زرد است و دارای طعمی بسیار شیرین و لذیذ می باشد.
نهال گیلاس صورتی لواسان یک رقم مقاوم به سرما است و در ارتفاعات بین 600 تا 1900 متری دارای رشد بسیار خوبی است ،بهتر است این رقم از نهال را در مناطقی که دارای سرمای بسیار شدید هستند کاشت نکنید زیرا دچار سرما زدگی شده و مقاومت خود را از دست می دهد.
باردهی نهال گیلاس صورتی از سه سالگی شروع شده و از سال هفتم به مرحله اقتصادی میرسد ،طول محصول دهی در این رقم از گیلاس بین 30 تا 35 سال تخمین زده می شود که بسته به نوع پرورش و نگهداری نوسان دارد.

نهال گیلاس پایه رویشی برای کاشت


نهال گیلاس زرد 


یکی دیگر از بهترین ارقام نهال گیلاس که دارای میوه های به رنگ زرد داشته و بومی کشور ایران و شهر آذربایجان غربی می باشد ،نهال گیلاس زرد ارومیه است. این نهال دارای مقاومت بالای به سرما بوده و در مناطق گرمسیر عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهد.
بهترین مناطق برای کاشت این رقم از نهال گیلاس مناطق سرد وکوهستانی است، دیرگل بودن نهال گیلاس زرد باعث شده و سرمای بهار نتواند به شکوفه های آن آسیب برساند .میوه های این رقم نیز از نهال در ماه اول تابستان به مرحله برداشت می رسند.
نهال گیلاس زرد ارومیه از سال سوم اولین نوبرانه خود را به بار می نشاند و از سال هفتم باردهی اقتصادی خود را آغاز می کند ،این باردهی تا 30 سال ادامه دارد و سالانه بین 30 تا 45 تن محصول از در واحد هکتار از این رقم نهال می توان برداشت کرد.


نهال گیلاس تک دانه سیاه 


نهال گیلاس تکدانه سیاه یکی از بهترین و پرطرفدار ترین ارقام نهال گیلاس بشمار می آید که دارای ویژگی های منحصر به فردی است . این رقم نهال دارای میوه های بسیار درشت ،آبدار ،خوش طعم و لذیذ به رنگ سیاه است که در بازار نیز متقاضیان زیادی داشته و البته به قیمت بالای نیز به فروش می رسد.
از دیگر ویژگی های نهال گیلاس تکدانه سیاه می توان به مقاومت بالایش به آفات ، بیماری ها و سرمای سخت اشاره نمود ،این رقم از نهال گیلاس توان گرمای شدید را نداشته و مناسب ترین مناطق جهت کاشتش می تواند مناطقی با آب و هوای سرد و کوهستانی باشد.
نهال گیلاس تکدانه سیاه دارای رشد و عملکرد بسیار بالای است ،رشد عمودی این رقم بین 15 تا 20 متر بوده و به دلیل مرغوبیت چوب آن این رشد یک ویژگی مثبت بشمار می آید .نهال گیلاس تکدانه از سال سوم شروع به باردهی کرده و از سال هفتم باردهی اقتصادی خود را آغاز می کند که در اوج رشدش این باردهی به سالانه 40 تا 55 تن در واحد هکتار می رسد. عمر مفید این رقم از نهال نیز بین 35 تا 45 سال نوسان دارد.


نهال گیلاس گزیلا 


یکی دیگر از ارقام نهال گیلاس که دارای محبوبیت زیادی در بین کشاورزان بوده ،نهال گیلاس گزیلا است. این نهال یکی از ارقام پایه رویشی بوده و به همین دلیل دارای ویزگی های بسیار خوبی از قبیل مقاومت بالا در بربر بیماری ها ،سازگاری با انواع اقلیم های ،مقاومت در برابر کم ابی و سختی خاک ،باردهی سریع در تناژ بالا و همچنین عمر مفید قابل پسند است که هر پرورش دهنده ای را تحریک به کاشت می کند.
محصول این نهال دارای رنگ قرمز با سایز درشت و بسیار لذیذ است ،نهال گیلاس گزیلا با عمده مناطق اقلیمی سازگارمی باشد اما مناسب ترین شرایط برای کاشت آن مناطقی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است. نهال گیلاس گزیلا از سال دوم کاشت باردهی خود را آغاز کرده و از سال پنجم شروع به باردهی اقتصادی میکند و تا 40 سال این باردهی ادامه دارد. میزان باردهی این رقم از گیلاس در اوج رشد سالانه بالغ بر 40 تن در واحد هکتار می باشد.

بهترین نهال گیلاس پایه رویشی برای کاشت در ایران


نهال گیلاس خوشه ای رژینا 


این رقم از نهال گیلاس یکی از بهترین ارقام تجاری و اقتصادی بشمار می آید و از محصولی بسیار باکیفیت نیز برخوردار است ،نهال گیلاس رژینا یک رقم وارداتی بوده که با پایه اصلاح شده و رویشی پرورش داده می شود و به همین جهت دارای ویژگی های بسیار قابل پسندی از نظر کشاورزان است .
نهال گیلاس رژینا به صورت خوشه ای باردهی می کند و به همین جهت میزان عملکردش در واحد هکتار به 45 تا 60 تن میرسد .سازگاری نهال رقم رژینا باعث شده که در طی چند دهه افراد زیادی در عمده مناطق کشور این نهال را کاشت کرده و از محصول با کیفیت آن سود بالای را برداشت کنند.
باردهی نهال گیلاس رژینا از سال دوم شروع شده و در سال ششم به مرحله محصول دهی اقتصادی میرسد ،طول عمر مفید این نهال نیز بین 30 تا 45 سال است که به نسبت کیفیت پرورش و سازگاری منطقه کاشت قابل تغییر است.


مهمترین نکات در زمان خرید بهترین نهال گیلاس


آیا می دانستید که با توجه به چند نکته ساده در زمان خرید نهال می توانید یک نهال با کیفیت تهیه و در نتیجه یک پرورش موفق را رقم بزنید ؟ این نکات عبارتند از ؛
1.در هنگام خرید کارشناسان نهالستان را از شرایط اقلیمی و خاک منطقه مطلع کنید تا بتوانند نهال سازگار و متناسب با شرایط محل مورد نظر به شما معرفی کنند.
2.در زمان خرید به سلامت نهال ها توجه داشته باشید ،نهال شما نباید در ریشه و تنه دارای زدگی ،خراشیدگی و پوسیدگی باشد ،پر بودن ریشه نهال خبر از قوی بودن آن میدهد ،توجه داشته باشید که قد نهال از اهمیت زیادی برخوردار نبوده و بهتر است به ریشه و تنه نهال توجه کنید.
3.بهتر است خرید خود را از نهالستان های انجام دهید که دارای خزانه و آزمایشگاه های گیاه شناسی هستند ، این نهالستان ها نه تنها نهالی سالم و تازه برای عرضه دارند بلکه شما می توانید نهال را با قیمت پایین تری از آنها خریداری کنید.
4.بهتر است نهال گیلاس را با پایه های اصلاح شده و رویشی تهیه کنید تا از کیفیت و باردهی آنها در زمان رشد لذت ببرید. جهت آشنایی بیشتر با انواع درختان گیلاس پربار و زودبازده و هم چنین خرید نهال گیلاس به بخش ارقام نهال گیلاس وبسایت نهالستان مراجعه کنید.