بهترین نهال زرشک برای کاشت در مناطق مختلف ایران

بهترین ارقام زرشک برای کاشت در مناطق مختلف ایران 


درخچه یا نهال زرشک یکی از گیاهان بسیار مقاوم به شرایط بد آب وهوایی و خاک های سخت است که دارای عملکرد و باردهی بالا و با کیفتی می باشد ،کشور ایران یکی از بزرگترین پرورش دهندگان این گیاه است که دارای گونه های بسیار با کیفیت و مرغوب می باشد .
با توجه به مقاومت بالای درخچه های زرشک این گیاه یکی از بهترین موارد جهت کاشت در مناطق خشک و کم آب به عنوان یک درخچه زینتی مثمر است . از موارد دیگر کاشت نهال زرشک می توان به زینت دادن فضا های سبز و فضاسازی باغ ها و معابر اشاره نمود که بسیار زیبا و قابل پسند است.
زرشک در واقع درخچه های کوچک و زیبایی با ظاهری همیشه سبز هستند که دارای میوه های خوشه ای می باشند ، این میوه ها در برخی ارقام زرد و در برخی ارقام قرمز با دو طعم ترش و شیرین رشد می کنند.
از میوه های زرشک در بحث آشپزی و عصاره گیری و چاشنی  استفاده های زیادی می شود زیرا این میوه نه تنها دارای طعم بسیار لذیذی بوده بلکه بسیار پرفایده و پر خاصیت است.


بهترین ارقام نهال زرشک


درخچه زرشک مانند تمام گیاهان دیگر دارای ارقام مختلف است که هر یک از این ارقام ویژگی ها و خصوصیات خاص به خود را داشته و مناسب کاشت در یک منطقه هستند ، ما برای اینکه بتوانیم یک پرورش ایده آل و پر ثمر داشته باشیم  بهتر است از تمام این ویژگی ها اطلاع داشته و نسبت به محیط و اقلیم منطقه خود رقم مناسب را خرید ،کاشت و پرورش دهیم ،در غیر اینصورت پرورش ما با شکست روبه روشده و تمام هزینه و وقت ما به هدر می رود.
به همین جهت در این مقاله سعی بر آن شده تا بهترین ارقام نهال زرشک را با تمام ویژگی های آنها به شما معرفی کنیم تا شما عزیزان علاقمند بتوانید یک پرورش موفق را در این زمینه رقم بزنید پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. این مقاله توسط کارشناسان نهالستان یشیل نهال تهیه شده است


نهال زرشک بی دانه 


یکی از ارقام بسیار محبوب و معروف زرشک که بومی کشور ایران بوده و بیشتر زمین ها را در استان خراسان به خود اختصاص داده نهال زرشک رقم بی دانه است.
این رقم همانگونه که از نامش آشکار است دارای میوه های بدون هسته است و به همین دلیل به نام زرشک بیدانه شهرت یافته است.
نهال زرشک بیدانه درخچه های کوچکی هستند که تا 2 متر رشد کرده و دارای شاخه های خار دار با میوه های کوچک قرمز ترش مزه بدون دانه هستند.
مناسب ترین مناطق برای کاشت نهال زرشک بیدانه را می توان مناطقی با آب و هوای گرم و خشک دانست ،این رقم از نهال زرشک مقاومت بسیار بالای در برابر تنش های آبی ،بیماری ها،آفات و سختی خاک دارد و در مناطق مرطوب رشد خوبی ندارد.
از دیگر ویژگی های نهال زرشک بیدانه می توان به بازدهی و رشد سریع آن اشاره نمود ،نهالچه های زرشک از سال اول باردهی خود را آغاز کرده و تا 80 سال محصول دهی در آنها ادامه داشته و هر سال به میزان آن افزوده می شود،همچنین این رقم از نهال زرشک زودگل و زودرس می باشد و در مناطق سردسیری شکوفه های خود را از دست میدهد.


نهال زرشک سیاه 


یکی دیگر از ارقام نهال زرشک که دارای کیفیت بسیار مطلوبی بوده و طرفداران زیادی دارد نهال زرشک سیاه می باشد.این رقم از زرشک بومی کشور ایران بوده و از سالیان دور در ایران پرورش داده می شود.
این رقم از نهال همانگونه که از نامش آشکار است دارای میوه های به رنگ سیاه و طعمی بسیار لذیذ است که باعث شده یکی از گران ترین ارقام نهال زرشک در ایران و دیگر کشور های همجوار شناخته و به فروش برسد.در واقع پرورش این رقم نه تنها بسیار آسان و بی دردسر است بلکه دارای درآمد و سود آوری چشمگیری نیز می باشد.
نهال زرشک سیاه مقاومت خوبی در برابر سرما و تنش های آبی دارد وبه همین دلیل در مناطق سردسیر به خوبی رشد می کند. نهال زرشک سیاه یک رقم دیر گل بوده و مناسب کاشت درمناطقی می باشد که بهار در آنجا با سرمای زیاد همراه است.عمده مناطق زیر کشت برای این رقم از زرشک ،مناطق شمال و شمال غربی کشور است.
از دیگر ویژگی های نهال زرشک سیاه می توان به مقاومت بالای این نهال به بیماری ها و آفات اشاره نمود که این باعث شده یکی از بهترین ارقام برای فضا سازی انتخاب شود.
نهال زرشک سیاه درخچه های کوچکی هستند که از سال اول باردهی خود را آغاز کرده و تا 80 سال باردهی با کیفیت دارند ،این نهال در طول عمر خود رشد بسیار خوبی داشته و بعضا تا 5 متر نیز رشد می کنند.

انواع درختان زرشک برای کاشت در مناطق سرد


نهال زرشک پفکی 


یکی دیگر از بهترین ارقام نهال زرشک نهال زرشک پفکی است که سازگاری بسیار خوبی با مناطق سردسیر ومرطوب داردبه همین جهت بهترین و مناسب ترین مناطق برای کاشت این رقم مناطقی با آب و هوا سرد و کوهستانی است.
این رقم از نهال زرشک دارای میوه ای قرمز رنگ پفکی شکل است که طعمی ترش و خاصی دارند بازار پسندی و ظاهر جذاب این رقم از زرشک باعث شده قیمت بالای در زمینه عرضه به خود اختصاص دهد و این به معنی یک پرورش مطلوب و به صرفه است.
نهال زرشک پفکی از سال دوم کاشت محصول دهی خود را شروع کرده و در سال پنجم به باردهی اقتصادی میرسد این رقم از نهال زرشک تا 30 سال باردهی مطلوب و با کیفیت دارد .
از دیگر ویژگی های نهال زرشک پفکی می توان به مقاومت بالای این محصول به بیماری ها ،آفات ، تنش های آبی و سرما و یخبدان های شدید اشاره نمود. 


موارد قابل توجه برای خرید بهترین نهال زرشک 


برای انتخاب یک نهال با کیفیت بهتر است در هنگام خرید چند نکته ساده اما کلیدی را رعایت کنیم تا از ابتدای پرورش نکات اصولی پرورش را رعایت کرده و یک پرورش موفق و پر سود داشته باشیم .
1.قبل از هر اقدام نسبت به شرایط محیط و اقلیمی منطقه مورد نظر اطلاعات لازم را بدست آورده و اگر زمین کاشت دارای مرغوبیت لازم نیست آن را تا عمق یک متر شخم زده و با استفاده از کود های حیوانی غنی سازی کنید تا در زمان کاشت نهال نیاز به کودهی نباشد زیرا در این زمان ریشه نهال ضعیف است و استفاده از کود در این مرحله موجب خشک شدن نهال می شود.
2.کارشناسان مربوطه را در هنگام خرید از موقعیت اقلیمی منطقه مورد نظر آگاه کنید تا با توجه به شرایط بتوانند بهترین رقم نهال زرشک را به شما معرفی کنند،به یاد داشته باشید که یک رقم سازگار می تواند مهمترین اصل پرورش موفق باشد.
3.در هنگام خرید، نهال زرشکی را انتخاب کنید که فاقد هر گونه آفت ،بیماری و زدگی و خراشیدگی باشد.نهال خریداری شده باید با طراوت و دارای ریشه ای تر و تازه باشد.
4.انتخاب نهالستان معتبر یکی دیگر از موارد قابل توجه در خرید نهال است، نهالستان های که دارای خزانه و کلینیک گیاه پزشکی هستند در همه فصول سال اماده ارائه خدمات به مشتریان می باشند . در اینگونه نهالستان ها شما می توانید همه ارقام نهال زرشک را در پایه های مختلف و در سنین متفاوت با بهترین کیفیت و کمترین قیمت خریداری کنید .
5.با وجود ارقام مختلف نهال ،ارائه ضمانت نامه از طرف نهالستان برای مشتری یکی از واجبات است ،نهالستان های معتبر ازجمله نهالستان یشیل نهال ،محصولات خود را با تضمین سلامت و اصالت به مشتری ارائه می دهند.جهت خرید نهال زرشک به بخش انواع نهال زرشک مراجعه کنید.