بهترین نهال سیب جهت کاشت در مناطق مختلف ایران

بهترین ارقام نهال سیب برای کاشت در مناطق مختلف ایران 


درختان سیب یکی از پرطرفدارترین ارقام درخت میوه در بین کشاورزان می باشند که از کاشت و پرورش آن می توان سود زیادی بدست آورد.
این میوه خوش آب رنگ در رنگ های مختلف و در طعم های ملس و شیرین وجود دارد، در واقع درختان سیب دارای ارقام بسیار گوناگونی هستند که هریک از این ارقام دارای ویژگی های خاص به خود بوده و مناسب کاشت در یک منطقه و اقلیم است.
انتخاب بهترین رقم نهال سیب بسته به موقعیت منطقه و شرایط پرورش شما دارد اگر شما بهترین پرورش دهنده باشید اما رقم مناسب نهال سیب را برای کاشت انتخاب نکرده باشید متاسفانه پرورشتان با شکست مواجه شده و نه تنها سودی نخواهید برد بلکه وقت و هزینه شما هدر رفته است.
یک پرورش دهنده باید بداند که شناخت موقعیت زمین مورد نظر ،شرایط پرورش و رقم مناسب و ویژگی های رقم انتخاب شده اولین و اصلی ترین مرحله در پرورش است .
در این مقاله قصد بر آن است که شما عزیزان علاقه مند با صنعت کشاورزی را که قصد کاشت و پرورش نهال سیب را دارید با بهترین ارقام نهال سیب و خصوصیات آنها آشنا کنیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید بهترین و متناسب ترین انتخاب را برای کاشت نهال سیب داشته باشید ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


نهال سیب گلاب 


یکی از ارقام بسیار با کیفیت سیب نهال سیب گلاب است ،این رقم از نهال سیب که مطعلق به کشور ایران و مناطق مرکزی از جمله اصفهان است یکی از درختان کوتاه قامت مناسب برای کاشت در مناطق سردسیرو کوهستانی محسوب می شود و مقاومت بالای به سرما و یخبندان دارد،عمده ترین مناطق که در حال حاظر زیر کشت این رقم از نهال سیب است شهر اصفهان و سمیرم است و به همین دلیل هم نهال سیب گلاب به رقم سیب سمیرم نیز شهرت دارد.
نهال سیب گلاب دارای پایه ای کوتاه و تاجی گرد هستند که نهایت رشد قدیشان بین 3 تا 4 متر می رسد نهال سیب گلاب از سال دوم کاشت در اواخر ماه فروردین شروع به گلدهی کرده و میوه های خود را در اواسط تابستان به مرحله برداشت می رساند .میوه این رقم از سیب کوچکتر از دیگر ارقام سیب بوده و دارای پوستی صاف بدون لک با گونه های صورتی است که طعمی بسیار شیرین و دلنشین دارد . نهال سیب گلاب دارای عمر مفید خوبی بوده بین 40 تا 50 سال باردهی با کیفیت دارد.


نهال سیب فرانسه 


یکی از ارقام وارداتی سیب که دارای کیفیت و باردهی بسیار چشمگیری است نهال سیب فرانسه می باشد ،این رقم برخلاف نامش از کشور آمریکا به دیگر نقاط جهان از جمله ایران آورده شده و با توجه به ویژگی های مطلوبش در بین محبوب ترین و بهترین ارقام نهال سیب جای گرفته است.
نهال سیب فرانسه دارای پایه متوسط و تاجی گرد است که دراواخر فصل تابستان و اوایل پاییز میوه های درشت ،گرد و براقی به رنگ های زرد و قرمز به بار می نشاند.
نهال سیب فرانسه دارای عمر اقتصادی متوسطی می باشد این رقم از نهال سیب از سال سوم باردهی خود را به صورت نوبرانه آغاز کرده و در سال ششم به محصول دهی اقتصاد میرسد ،هر ساله به میزان باردهی افزوده شده و این باردهی بین 35 تا 45 سال ادامه دارد.
یکی دیگر از ویژگی های مطلوب نهال سیب فرانسه ماندگاری میوه این رقم است ،قابلیت نگهداری بین 1 تا 6 ماه سیب فرانسه در سردخانه باعث شده کشاورزان برای پرورش این رقم از نهال راغب تر شوند.
مناسب ترین مناطق برای کاشت نهال سیب فرانسه را می توان مناطقی با آب و هوای سرد و کوهستانی دانست ،درختان سیب فرانسه مقاومت بسیار بالای در برابر دمای پایین هوا داشته  و البته نیاز سرمای آنها بسیار زیاد است ، میزان نیاز سرمای این رقم از نهال در سال بین 900 تا 2100 ساعت دمای 7- درجه در سال است که باعث رشد و عملکرد بهتر این نهال درفصل رشد شود.از دیگر ویژگی های نهال سیب فرانسه مقاومت این رقم به آفات و بیماری های شایع درختان سیب می باشد.


نهال سیب میراکل 


یکی از متفاوت ترین و تازه وارد ترین ارقام نهال سیب که در بین بهترین ارقام نهال سیب قرار گرفته نهال سیب میراکل است .با اینکه از ورود این رقم از نهال سیب چند دهه نمی گذرد اما با توجه به ویژگی های جذابش توانسته یکی از ارقام محبوب بین کشاورزان و پرورش دهندگان باشد.
نهال سیب میراکل دارای پایه و تنه ای کوتاه با تاجی گرد است که رشد قدیش بین 4 تا 5 متر میرسد. این رقم از نهال سیب  از سال دوم کاشت در اوایل فصل بهار شکوفه های خود را بازکرده و شروع به باردهی می کند و میوه های خود را در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز به ثمرمی رساند، متفاوت بودن این رقم از نهال سیب با دیگر ارقام در رنگ میوه آن است،میوه نهال سیب میراکل درشت شیرین و دارای رنگی بنفش تیره مایل به مشکی است که باعث شده به نهال سیب سیاه نیز شهرت یابد.
از دیگر ویژگی های نهال سیب میراکل می توان به سازگاری این رقم به اقلیم های مختلف اشاره نمود، اما بهترین مناطق برای کاشت نهال سیب میراکل را می توان مناطقی با آب و هوای معتدل و کوهستانی دانست در واقع سرمای هوا در فصل پاییز باعث رنگ گرفتن میوه نهال سیب میوه سیب می شود.

درختان سیب رای کاشت سردسیری


نهال سیب لبنان 


یکی دیگر از بهترین ارقام نهال سیب که از کشور لبنان به ایران وارد شده و به دلیل سازگاری بالا و کیفیت مطلوبش بین ارقام برتر قرار گرفته نهال سیب لبنان است .این رقم از نهال سیب مناسب کاشت در مناطق سرد و خشک است و کاشت آن در مناطقی با آب و هوای مرطوب بی ثمر است، نیاز سرمای نهال سیب لبنان در سال بین 700 تا 1400 ساعت دمای 8- درجه سانتیگراد می باشد.
نهال سیب لبنان دیربازده بوده و از سال چهارم اولین باردهی خود را شروع می کند،سن بلوغ این رقم از نهال سیب بین 9 تا 10 سال بوده و عمر مفیدش بین35 تا 45 سال می باشد.
نهال سیب لبنان دارای میوه های زردرنگ متوسط وبسیار شیرین و معطر است ،این رقم از نهال دراولین ماه بهار شکوفه های خود را باز کرده و در اولین ماه پاییز میوه های خود را به مرحله برداشت می رساند.


نهال سیب گرانی اسمیت یا سیب سبز ترش کمیاب


یکی دیگر از ارقام وارداتی و خاص نهال سیب که از کشور فرانسه به دیگر نقاط جهان و ایران انتقال داده شده، نهال سیب سبز ترش یا نهال سیب اسمیت است .
ای رقم از نهال سیب دارای پایه کوتاه با تاجی گرد و بزرگ است که در فصل پاییز پوشیده از میوه های درشت براق و سبز رنگی می شود که طعمی ترش و ملسی دارند و یکی از بهترین ارقام جهت صادرات می باشند.
نهال سیب اسمیت مناسب کاشت در مناطق سرد و کوهستانی است و در مناطق گرم رشد و عملکرد مطلوبی نخواهد داشت، میزان نیاز سرمایی نهال سیب سبز در سال بین 900 تا 1800 ساعت دمای 7- درجه سانتیگراد است.این رقم از نهال سیب از سال سوم شروع به باردهی کرده و در سال ششم به باردهی اقتصادی می رسد میزان محصول دهی هر سال اضافه شده و تا 30 سال ادامه دارد.


نهال سیب توسرخ یا خونی 


یکی دیگر از ارقام منحصر به فرد وارداتی سیب رقم توسرخ است که از کشور انگلستان به ایران وارد شده و با توجه به سازگاری و ویژگی های خاصش مورد توجه پرورش دهندگان و کشاورزان قرار گرفته است.این رقم از نهال سیب دارای میوه های با پوسته و گوشتی قرمز رنگ هستند و به همین دلیل به نهال سیب خونی و توسرخ شناخته می شوند.
نهال سیب توسرخ یک رقم سازگار با مناطق سرد و کوهستانی است و در قسمت شمال غرب کشور، علل خصوص شهر اردبیل به وفور کاشت می شود.
نهال سیب توسرخ یک نهال اصلاح شده و پیوندی است و به همین جهت از سال اول کاشت باردهی خود را شروع کرده و در سال چهارم به مرحله اقتصادی میرسد ،عمر مفید این رقم از نهال سیب بین 45 تا 50 سال است.


میزان برداشت محصول در هر هکتار باغ سیب


برای اینکه بتوانیم میزان محصول دهی درختان سیب در هر هکتار را بدانیم نسبت به مواردی چون ؛نوع پرورش ،رقم نهال سیب ،نوع پایه نهال سیب ، شرایط پرورش ،سازگاری نهال با منطقه ،سن درخت ،نوع خاک و دیگر عوامل موثر آگاهی داشته باشیم .
اما به صورت کلی از هر هکتار باغ سیب که در آن شرایط پرورش به صورت استاندارد رعایت شده و پایه نهال از نوع اصلاح شده باشد می توان سالانه بین 80 تا 120 تن محصول درجه یک برداشت نمود.


نکات مهم در زمان خرید نهال سیب 


آیا می دانید با توجه به چند نکته ساده اما کلیدی می توانید بهترین نهال سیب را خریداری کرده و یک پرورش موفق را رقم بزنید؛
1.در زمان خرید نهال کارشناسان نهالستان را از شرایط منطقه کاشت مطلع کنید تا بتوانند بهترین و مناسب ترین نهال سیب را به شما معرفی کنند.
2.نسب به سلامت و کیفیت نهال سیب اطمینان پیدا کنید؛نهال سیب خرید داری شده باید در قسمت تنه و ریشه فاقد هر گونه زدگی و خراشیدگی باشد.ریشه نهال باید پر آب و تازه باشد .
3.بهتر است خرید خود را از نهالستان های انجام دهید که دارای خزانه و کلینیک گیاه پزشکی هستند ،این گونه نهالستان ها نه تنها نهال های تازه و سالم در اختیار  شما می دهند بلکه شما می توانید نهال را با قیمت مناسب ترو با کیفیت بالا تری از آنها تهیه کنید.
4.در هنگام خرید توجه داشته باشید که نهال سیب خریداری شده با تضمین اصالت رقم و سلامت به شما واگذار شود.