آفات و بیماری های درختان سیب

آفات و بیماری های درختان سیب


درختان سیب ممکن است به انواع آفات و بیماری ها مبتلا شوند که این آفات میتوانند باعث آسیب ظاهری کوچک و یا آسیب های جدی از قبیل کاهش محصول درختان سیب و در مرحله بعد ممکن است باعث مرگ درخت شما شود .
بعد از گذشت سال ها باغداران به این نتیجه رسیدند که با کاشت ارقام مقاوم به بیماری میتوانند از بیشتر مریضی هار و آسیب های محیطی جلوگیری بکنند حال بهتر است با چند بیماری درختان سیب آشنا شویم :

انواع آفات و بیماری های درختان سیب

بیماری آتشک سیب

آتشک یک بیماری باکتریایی است که در بسیاری از مناطق آب و هوایی خاورمیانه شایع میباشد که به دشواری کنترل میشود و راه از بین بردن این بیماری سم پاشی با سم سایپرمترین 100 درصدی میباشد این سم پاشی در طول ماه باید 3 دفعه انجام شود طول مدت این سم پاشی بایستی 10 روز از همدیگر فاصله داشته باشد.

زمانی که درختان سیب به بیماری آتشک مبتلا میشوند :

علائم تشخیص بیماری آتشک در درختان سیب

از همان ابتدای سال کاشت علائم و ضررهای گیاهی خود را نمایان میکند از همان ابتدای سال رشدی باعث میشود که شکوفه های درختان قهوه ای آبسوخته و برگ های آن ها قهوه ای شود ،به تدریج اگر درمان این بیماری برای باغدار عزیز مهم نباشد این بیماری بر شاخه و بوته درختان تاثیر منفی گذاشته و ممکن است از سال اول ابتلا به این بیماری بوته های درختان به رنگ سیاه تغییر رنگ بدهند که بر روی این بوته ها زخم های باز بوجود بیاید که مایع قهوه ای غلیظی از آنها تراوش میشود از دیگر علائم شایع این بیماری خم شدن سرشاخه ها به سمت عقب و گرفتن شکلی همانند عصا مشاهده میشود .

چگونگی انتشار بیماری آتشک در درختان سیب

بیماری آتشک در زمستان سرد در چوب های آلوده میگذراند و در بهار از طریق باران و حشرات منتشر میشود که شدت این انتشار تحت تاثیر عوامل محیطی میتواند تغییر بکند مثلا اگر زمستانی بسیار سردی نداشته ولی بهار با بارش باران زیادی روبه رو شود انتشار به درصدهای بالایی میرسد زیرا با برودت هوا امکان تولید مثل این باکتری کمی کمتر میشود .برای مشاهده ارقام نهال سیب به صفهه نهال سیب مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از بیماری آتشک درختان سیب

قبل از شروع رشد درختان سیب در ابتدای بهار با عنی سازی درختان یعنی کوددادن به درختان خود میتوانید مقاومت درختان خود را بالا ببرید البته در این امر زیاده روی نکنید زیرا با رشد سریع درختان محیطی مستعد به ابتلای بیشتر دردرختان را فراهم میسازید که نه تنها جلوی رشد بیماری را نمیگیرد بلکه آن را شدت میبخشد ،در ماه های پایانی سال که هوا سرد میباشد زمانی که درختان شما در خواب زمستانی به سر میبرند خوب است شاخه هایی که علائم بیماری را دارند از تنه درخت جدا و آن ها را قطع کنید تا از انتقال به تمام درخت جلوگیری شود . باغداران محترم در پایان برداشت که هنوز تایم رشد قدی درختان به پایان نرسیده و درخت هنوز بیدار است برای کاهش بیماری آتشک دست به هرس کردن میزنند ،هرس درختان زمانی که درخت هنوز درحال رشد میباشد تنها به رشد بیشتر بیماری خاتمه میشود ،بعد از قطع کردن شاخه و برگ درختان بهتر است آن هارا بسوزنید تا باکتری های زنده از بین بروند و یا آنها را از محیط کاشت خود دور بکنید .

انواع بیماری های درختان سیب

لکه سیاه درختان سیب

یکی از رایج ترین و خطرناک ترین بیماری درختان سیب بیماری لکه سیاه سیب میباشد زمان مشاهده این بیماری در دوماه اول سال از اوایل تا اواسط بهار است که محیط مرطوب و بارشش باران شیوع آن را آغاز میکند .بیماری لکه سیاه یک بیماری قارچی است که توسط قارچ Venturia inqequalis در فصل زمستان ایجاد میشود و زمستان را بر روی برگ های آلوده در روی زمین سپری میکند ، هاگ‌های این قارچ در فصل بهار در هوای مرطوب آزاد می‌شوند و با وزش باد به برگ‌های تازه جوانه‌ زده که بسیار آسیب‌پذیر هستند حمله می‌کنند.

لکه سیاه درختان سیب چگونه بوجود می آید

لکه سیاه سیب در ابتدا به‌ صورت لکه‌های به شکل زیتون کوچک در زیر برگ‌ها دیده می‌شوند با رشد و پرورش قارچ ها روی برگ درختان لکه هایی بر روی برگ ها پید می آید که به دو شکل لکه های سیاه و یا خال دار با لبه های مشخص قابل رویت است .اگر درختان شما درصد بالایی مبتلا به این بیماری شوند شدت آن سبب میشود که تا دومین ماه از فصل تابستان برگ های خود را بریزند و کاملا بی برگ بشوند ،با ابتلا به این بیماری زمینه رشد انواع بیماری های دیگر در درختان شما به وجود می آید که در نتیجه ی آسیب پذیری زیاد درختان سیب این اتفاق می افتد اما رفته رفته اگر که بیماری لکه سیاه در همان بدو تولد ریشه کن نشود و فرصت برای رشد داشته باشد روی میوه لکه سیاه یا قهوه‌ای و یا بافت نرم ایجاد می‌شود که این لکه ها ممکن است سفت و یا ترک خورده باشند اما از آنجایی که این بیماری توسط حشرات ایجاد نمیشود و کرمی در این بیماری نقشی ندارد تا لایه های زیرین و خود میوه آسیب چندانی نمیزند تنها مقبولیت آن کاهش پیدا میکند که این خود ضرر بزرگی برای باغداران میباشد انواع مختلف گونه های سیب به بیماری لکه سیاه مقاومت دارند . نهال سیب سیاه در مقابل اکثر بیماری های باکتریایی و زیستی مقاوم میباشد.

آفات درختان و میوه های سیب

روش های پیشگیری از بیماری لکه سیاه در درختان سیب 

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در فصل پاییز برگ‌ها و ذرات پای درخت‌ها را جمع کنید و از ملک خود خارج و بهتر است که آن ها را بسوزانید و در اول بهار به درختان مستعد به بیماری لکه سیاه کود ضدقارچ بزنید که درصد این کود باید کنترل شده باشد وگرنه ریشه درختان تازه کاشت شده را میسوزاند .

بیماری لک چوب پنبه ای درختان سیب

در این مریضی لک چوبه پنبه ای انگار شبیه این است که به میوه تگرگ و یا حشره زده باشد ،البته دلیل بوجود آمدن این بیماری یک بلایت درختی است که به دلیل ph پایین خاک (اسیدی بودن خاک ) و کمبود عنصر کلسیم در خاک بوجود می آید 

روش های پیشگیری از بیماری لک چوب پنبه ای درختان سیب 

بعد از آزمایش خاک اگر پی اچ خاک شما زیر ۶ درصد باشد با اضافه کردن مخلوطی قلیایی مثل آهک شما میتوانید درصد اسیدیته خاک خود را بالا برده و حالت باز به خاک خود بدهید ک محیطی امن برای رشد ریشه ای در این صورت ایجاد میکنید . روش دیگر ایمن سازی درختان استفاده از کلراید کلسیم است که این محلول را ۴بار باید استفاده بگنید ، یکبار بلافاصله بعد از شکوفه دهی بعد از اولین بار اسپری بعد شکوفه دهی هر ۱۰روز یکبار باید این عمل انجام بپذیرد تا بیماری کنترل و شیوع آن جلوگیری شود .

بیماری سفیدک سطحی درختان سیب و علائم آن

نوع دیگر بیماری درخت سیب که توسط قارچ ها بوجود می آید سفیدک سطحی است که توسط قارچ Podosphaera  leucotricha به وجود می آید در واولین مرتبه رشدی این قارچ به شکل ماده سفید رنگ قابل لمس و قابل مشاهده با چشم غیر مسلح در زیر برگ ها دیده میشود که با رشد این قارچ برگ درختان قدرت تنفسی خود را از دست داده و پژمرده میشوند ،این بیماری بر رشد برگ درختان تاثیر گذاشته و آنها را از ادامه گسترش و رشد باز می دارد برگ ها کوتاه می مانند و نقاط سیاه کوچک روی برگ ها و سرشاخه ها ایجاد میشود . 

بیماری شانکر درختان سیب

روش های پیشگیری از بیماری سفیدک درخت سیب

درخت‌ها را در روز آفتابی بکارید و در فاصله ای از هم جوری قرار دهید که در هر سال رشدی توانایی استفاده از نور خورشید راداشته باشند و جریان هوای خوبی در بین شاخه و برگ خود را داشته باشند . دومین کار خوبی میشود برای پیشگیری و حتی درمان انجام داد این است که در اوایل بهار به درختان، سولفور آهک و یا سولفور اسپری کنید.

بیماری پوسیدگی سیاه و لکه برگی چشم قورباغه ای درختان سیب 

مهم ترین آفت و بیماری درختان سیب این بیماری است که توسط Botryosphaeria obtuse به وجود می آید که در اولین هفته های ابتلا به این بیماری لکه های قهوه ای در انتهای میوه آشکار میشود که به تدریج این دایره ها به مرکزیت هم بزرگ و بزرگ تر شده و در نهایت تعییر رنگ داده و سیاه میشوند و میوه را از بین میبرند و میپوسانند . 
برگ های درختان نیز از این بیماری جان سالم به در نمیبرند و لکه های کوچک قهوه ای با سوراخ های ریز بر روی آنها نقش می بندد که حتی در این مرحله هم اگر درمانی صورت نگیرد این بیماری به شاخه ها رخنه کرده و رفته رفته درخت رو به زوال میرود و میمیرد .

روش های پیشگیری از بیماری پوسیدگی سیاه و چگونگی مبارزه با آن 

شاخه و برگ و میوه های آلوده را حتما از درخت جدا بکنید و بلافاصله آن را از منطقه کاشت دور و بسوزانید درختانی ک زمینه بیماری های قارچی دیگری دارند مانند آتشک مستعد به این بیماری میباشند که باید حتما علاوه بر کنترل بیماری های قبل به فکر درمان بیماری جدید نیز باشند به سبب این اتفاق به درختان وقتی در مراحل اولیه بیماری هستند کاپتان (Captan) یا سولفور اسپری کنید.

 بیماری پوسیدگی فیتوفتورایی درختان سیب 

عامل این بیماری قارچی به نام Phytophthora میباشد که باغداران آن را با آسیب های ناشی از زمین پرآب و مرطوب و یا آسیب های ناشی از سرمای هوا اشتباه میگیرند این نوع قارچ در خاک های سنگین و مرطوب زمینه رشدش فراهم میباشد که با ورود این بیماری به درختان توان رشدی آنها را گرفته در حدی که برگ هایشان حالت زردی گرفته که در ماه های اوج شکوفایی به رنگ تیره تر مایل به بنفش در می آید .

روش های پیشگیری از بیماری پوسیدگی فیتوفتورایی 

استفاده از ضد قارچ ها بسیار در درمان این بیماری و پبشگیری از شیوع آن تاثیر گذار است و یا اگر فردی ماهر در این کار نیستید مطمئنا ضد قارچ روش صحیحی برای شما نخواهد بود بهترین راه برای پیشگیری از بیماری فیتوفتورایی کاشت نهال ها در خاک های رسی و سبک میباشد که در بستری مرتفع کاشته شوند ،اگر خاکی سنگین و زهکشی نشده دارید به احتمال خیلی بالا این بیماری زمینه رشد در درختان و خاک شما را خواهد داشت .

برای خرید نهال سیب پایه رویشی و پیوندی ام 7 و پاکوتاه به صفهه ارقام نهال سیب مراجعه کنید .