معرفی بهترین ارقام نهال شلیل برای کاشت

بهترین ارقام نهال شلیل برای کاشت در ایران

شلیل جزء درختان پربار تابستانه می باشد که میوه های بسیار خوش طعم و پر خاصیتی به بار می نشاند .این درختان از سنین کم شروع  به باردهی کرده و نسبت به نوع پرورش و پایه ، دارای سن عمر مفید مختلف بین 15 تا 45 سال می باشند.
 یک باغ شلیل به مساحت یک هکتار در صورتی که در اوج رشد خود باشد و پرورش آن به صورت اصولی و با رعایت تمام نکات پرورشی استاندارد انجام شود ، قادر به باردهی سالانه 20 تا 30 تن محصول درجه یک است.
همانگونه که می دانید نهال های شلیل دارای ارقام بسیار مختلفی هستند که هر یک از این گونه ها دارای مشخصه ها و ویژگیهای خاص به خود بوده و مناسب کاشت در یک نوع اقلیم ومنطقه می باشند.
در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین ارقام شلیل آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید نسبت به هدف پرورش ،موقعیت منطقه ،بوجه و البته اقلیم آب و هوایی اقدام به خرید مناسب ترین نوع نهال شلیل برای کاشت کنید ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


معرفی بهترین نهال های شلیل :

معرفی درخت شلیل برای کاشت


1.نهال شلیل کیوتا پایه رویشی اصلاح شده 


نهال شلیل کیوتا مناسب آب و هوای معتدل است و در مناطقی که مشکل کم آبی وجود ندارد می تواند بهترین محصول را برای شما به ارمغان بیاورد.
نهال شلیل کیوتا یکی از پرفروش ترین ارقام شلیل در نهالستان یشیل نهال بشمار می رود .این نهال به دلیل ویژگی های چون ؛ باردهی بالا،مقاومت خوب در برابر بیماری های و افات و زود بازده و بودن و عمر مفید چند دهه ای یکی از پر مخاطب ترین ارقام شلیل در ایران بشمار می آید.
نهال شلیل کیوتا نیاز آبی بالای دارد و بهتر است در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار کاشت شده و از روز اول کاشت هر چند روز یک مرتبه (بسته به میزان بارندگی  و شرایط جوی )آبیاری شود.
نهال شلیل کیوتا از سن دو سالگی باردهی خود را آغاز کرده و در سن 7 سالگی به باردهی اقتصادی می رسد.عمر مفید این نهال حدود 15 تا 25 سال تخمین زده می شود. نهال شلیل پایه رویشی کیوتا پربار تر و عمر بالا تر از دیگر نهال های شلیل میباشد این نهال به صورت آزمایشگاهی تکثیر داده میشود درخت شلیل کیوتا پایه رویشی برای کاشت در تمامی زمین های کشاورزی با انواع خاک ها مناسب میباشد.


2.نهال شلیل سفید 


این رقم از نهال شلیل کمی با دیگر ارقام نهال فرق دارد و به دلیل رنگی که دارد جزء موارد خاص و متفاوت بشمار می آید ،رنگ نهال شلیل سفید همانگونه که از نامش آشکار است مانند دیگر ارقام قرمز نبوده و صورتی مایل به سفید است . 
نهال شلیل سفید را می توان در مناطقی با آب و هوای معتدل رو به سرد کاشت نمود این نهال مقاومت خوبی در برابر سرما از خود نشان داده و تا دمای -10 درجه را به خوبی تحمل می کند نیاز آبی این رقم از نهال متوسط بوده و می توان آن را هر 20 روز یک مرتبه آبیاری نمود.
از نظر باردهی و طعم میوه های باید بگوئیم ؛ این نهال یکی از پربارده ترین ارقام نهال شلیل بوده که دارای میوه های با طعم شیرین و آب دار است .


3. نهال شلیل مغان


نهال شلیل رقم مغان یکی از بهترین ارقام شلیل بمشار می اید زیرا دارای ویژگی های منحصر به فردی چون ؛زودبازده ،پربار،مقاوم به سرما و یخبندان ،میوه های درشت شیرین و آبدار که دارای هسته ای جدا می باشد.
نهال شلیل مغان مناسب برای کاشت در مناطقی با آب و هوای سرد و کوهستانی است که دارای خاکی نرم و حاصلخیز است .توجه  داشته باشید که کاشت نهال مغان در مناطقی با اقلیم گرم و خشک مثمرثمر نبوده و نهال در سالهای اول خشک خواهد شد زیرا این نهال نه تنها مقاومت خوبی در برابر تنش های گرمای ندارد بلکه نیاز بالای آب درآن باعث افت رشد و باردهی نهال خواهد بود.


4. نهال شلیل انجیری زعفرانی 


نهال شلیل انجیری یکی دیگر ارقام شلیل است که دارای طرفداران زیادی در بین باغداران و پرورش دهندگان می باشد ،نهال شلیل انجیری که با نام دیگر نهال شلیل  کتابی نیز شناخته می شوند بسیار پربارو زودبازده است، این گونه نهال ها از سال دوم کاشت باردهی خود را شروع کرده و در سال 7 به باردهی اقتصادی میرسند.
مناطق مناسب برای کاشت نهال شلیل انجیری می تواند مناطقی با اقلیم معتدل و کوهستانی باشد ،به یاد داشته باشید که درختان شلیل در کل به آب زیاد و خاکی حاصلخیز برای رشد و نمو نیاز دارند،پس از کاشت این نهال ها در مناطق گرمسیر که دارای خاکی سفت و نفوذ ناپزیر هستند بپرهیزید .


5. نهال شلیل شمس پربار


اگر بخواهیم بهترین رقم نهال شلیل از نظر باردهی را به شما عزیزان معرفی کنیم باید بگوئیم در این راستا نهال شلیل شمس صدرنشین جدول است ،باردهی نهال شلیل شمس در اوج می تواند در هر هکتار بین 30 تا 45تن باشد .
برخلاف دیگر ارقام نهال شلیل ،نهال شلیل شمس مناسب کاشت در مناطقی با اقلیم  معتدل رو به گرم می باشد و از این جهت اگر در مناطقی با این اقلیم زندگی می کنید بدون شک رقم مناسب کاشت شما ؛ نهال شلیل شمس است.

بهترین رقم نهال شلیل


6.نهال شلیل رفعتی 


یکی از سازگارترین ارقام نهال شلیل که می تواند خود را با عمده اقلیم ها و شرایط سخت سازگاری بدهد نهال شلیل رفعتی است .این رقم از نهال دارای کیفیتی بسیار بالا بوده و مناسب کاشت در مناطقی با آب و هوای معتدل رو به گرم است ،در مورد خاک بستر باید گفت، با اینکه نهال شلیل رفعتی مقاومت خوبی با سختی خاک دارد اما اگر بخواهیم یک پرورش اصولی با هدف برداشت محصولی با کیفیت در تناژ بالا داشته باشیم بهتر است قبل از کاشت نهال شلیل رفعتی ،زمین خود را شخم زده و خاک آن را اصلاح کنیم ،مناسب ترین خاک برای یک پرورش ایده ال می تواند خاکی سبک با نفوذپذیری بالا غنی از املاح معدنی باشد.
توجه داشته باشید که نهال شلیل رفعتی از نظر طعم وخوشرنگی از بهترین ارقام نهال شلیل بشمار می اید که بازار فروش داغی را در تابستان به خود اختصاص می دهد.


7.نهال شلیل مغان یا همان ردگلد


نهال شلیل مغان یکی از با کیفیت ترین ،پربارترین و خوشطعم ترین ارقام شلیل است که با نام نهال شلیل ردگلد نیز در بین پرورش دهندگان شناخته می شود.
این رقم نهال دارای میوه های در سایز متوسط با رنگی قرمز و گوشتی زعفرانی که از هسته جدا هستند می باشد.
نهال شلیل مغان مناسب کاشت در مناطق کوهستانی و سردسیر بوده و به خاک حاصلخیز و آب زیادی برای رشد نیاز دارد.
زمان باردهی این نهال از سال دوم شروع شده و در سال6 به باردهی اقتصادی می رسد،نهال شلیل مغان با پایه معمولی عمری حدود 20 سال و با پایه رویشی اصلاح شده عمری حدود 40 سال دارد.


8.نهال شلیل سان گلد ،بهترین رقم نهال شلیل


نهال شلیل سان گلد از نظر باردهی ،زیبای،بازار پسندی ،طعم ،عمر اقتصادی و.. یکی از بهترین ها در ارقام شلیل بشمار می آید که نظر کشاورزان و باغداران زیادی را به خود جلب کرده و در عمده مناطق سردسیر و کوهستانی کاشت می شود.
این نهال عمر اقتصادی خوبی داشته و در صورت پرورشش با پایه رویشی اصلاح شده سال باردهیش به صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.
نهال شلیل سان گلد یکی از پرنیاز ترین ارقام نهال شلیل بشمار می رود و بهتر است برای برطرف کردن نیازهای غذایی این نهال ،آن را در خاک های حاصلخیز با زهکشی بالا که دارای آب های زیر زمینی است کاشت کنید.


نکات قابل توجه در زمان خرید نهال شلیل 


قبل از خرید نهال شلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود را با کارشناسان در میان بگذارید تا با توجه به این موارد بهترین رقم شلیل را به شما معرفی کنند.
در زمان خرید نهال شلیل به تنه و ریشه نهال شلیل خوب توجه کنید تا از سالم بودن و فاقد آفت بودن آن مطمعن شوید .
بهتر است از نهال های شلیل با پایه های اصلاح شده برای کاشت استفاده کنید تا بتوانید  یک سرمایه گذاری سودمند و با کیفیت داشته باشید.
امید است که این مقاله توانسته باشد شما را در امر خریدی با کیفیت و مناسب یاری داده باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت یشیل نهال تماس گرفته از مشاوره های کارشناسان مجموعه بهرمند شوید.