کود برای نهال تازه کاشت شده

یک نهال تازه کاشت شده به چه کود های نیاز دارد(راهنمایی بهترین کود برای نهال )


یک نهال تازه کاشت شده همانند یک نوزاد نوپا است که برای رشد به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد ، هر چه در اولین سال های کاشت نهال ،نیازهای آن به صورت کامل تری تامین شود و نهال قوی تر رشد کند ،طول عمر بیشتر و محصول دهی با کیفیت تری دارد ، همچنین یک نهال قوی در مقابل آفات مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد و این به معنی کسر هزینه های اضافی و سوددهی بالاتر در پرورش است.
برای این که شما یک نهال قوی پرورش دهید بهتر است چند نکته طلایی را از شروع عمل کاشت نهال در نظر گرفته و تا پایان عمر درخت آنها را رعایت کنید .در این مقاله سعی بر این شده که شما را با اصولی ترین نکات نگهداری و تامین نیازهای یک نهال از طریق کود های مختلف در جهت رشد بهتر آگاه کنیم امید است که بتوانیم در این راستا شما را یاری دهیم ،پس تا پایان این مقاله که توسط کارشناسان مجرب این نهالستان معتبر نهال تهیه شده است ، با ما همراه باشید.


به چه دلیل باید به نهال تازه کاشت شده کود بدیم ؟


کود یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی بالا بردن مرغوبیت و ظرفیت نگهداری آب در خاک است که با بالا رفتن این دو عامل حاصلخیزی در خاک بیشتر شده و از تنش های آبی در طی دوران پرورش جلوگیری می شود.
ترکیب کود با خاک برای نهال در واقع تامین نیاز های یک درخت برای رشد و باردهی بیشتر است که باید این کود ها با توجه به کمبود ها به خاک تزریق شود زیرا مصرف بیش از اندازه نیز نتیجه ای بلعکس داشته و نهال را دچار خشکی می کند. 


چگونه برای نهال تازه کاشت شده کود مناسب را انتخاب کنیم ؟


همانگونه که گفته شد هر چه میزان کوددهی صحیح و اصولی بتواند در رشد نهال تاثیر مثبت داشته باشد ،کوددهی غیر اصلی و بیش از حد نیز باعث خشک شدن نهال می شود ،حال با این اوصاف باید چگونه برای نهال تازه کاشت شده خود نوع کود و میزان درست آن را انتخاب کنیم ؟ جواب این سوال را باید اینگونه دهیم که قبل از هر گونه کود دهی باید زمین و خاک محل کاشت مورد بررسی قرار بگیرد و با استفاده از نمونه برداری و آزمایش آن پی به کمبود ها و کسری های خاک برد.
با دانستن کمبود ها ونواقص خاک حالا به راحتی می دانیم که خاک ما نیاز به چه نوع کودی دارد . جهت مشاهده ارقام نهال گردو و خرید نهال گردو به صفهه نهال گردو در بخش محصولات مراجعه نمایید .
چند نوع کود برای نهال تازه کاشت شده وجود دارد؟انواع مختلف کودها وجود دارند که به صورت کلی به سه دسته مجزا تقسیم می شوند:

کود برای نهال کوچک 2 ساله کاشت شده


کود های آلی و زمان استفاده از آن 


این نوع کود ها در واقع از هر گونه پسماند های جانوری و پس ماندهای گیاهی  تشکیل می شوند .
کود های آلی واقع طبیعی و ارگانیک محسوب می شوند و هیچ تاثیر مضری بر روی رشد نهال و گیاه نخواهند داشت زیرا از طبیعت آمده و به طبیعت بر می گردند.
از مهمترین کود های آلی می توان به کود های پوسیده حیوانی که از فضولات گاو ،گوسفند و پرنده ها تولید می شود اشاره نمود ،کود های ریشه زایی چون هیومیک اسید که باعث ریشه زایی بهتر و مقاومت بیشتر نهال می شود نیز یکی از کود های آلی بشمار می آید.
کود های آلی به دلیل کم ضرر بودنشان می توان قبل از کاشت نهال برای غنی سازی خاک مورد استفاده قرار داد ،هچنین از کود هیومیک اسید نیز باید در زمان کاشت نهال استفاده نمود تا نهال بتواند سریعتر ریشه زایی کرده و در جای خود محکم شود.
هر ساله در فصل بهار قبل از شروع فصل رشد می توان از کود های آلی برای تقویت خاک نیز استفاده کرد.
بهترین نهال گیلاس در نهالستان یشیل موجود میباشد.


کود های زیستی 


این نوع کود ها از ریزاندامگان های که توان تبدیل شدن به عنصر های غذایی خاک دارند به وجود می آید و یکی از بهترین کود ها برای تامین مواد مغذی نظیر مواد معدنی و ویتامین ها برای ریشه گیاهان است.


کود های شیمیایی و چگونگی استفاده از آن 


کود های شیمیایی در واقع هر نوع ماده معدنی هستند که در فرایند های صنعتی تولید شده و دارای ترکیبات مورد نیاز و اصلی( فسفر ،پتاسیم و نیتروژن ) گیاهان می باشند.
این نوع کود های دارای قدرت زیادی هستند واستفاده از آنها برای نهال های تازه کاشت شده می تواند ضرر داشته باشد.بهتر است کود های شیمیایی را برای  درختان بالغ تری استفاده کنید که ریشه قوی تری دارند ،البته با در نظر گرفتن دوز مورد نیاز در نهال های تازه کاشت شده استفاده از این کود ها ایرادی ندارد.
از بهترین کود های شیمیایی که برای نهال های تازه کاشت شده استفاده می شود می توان به کود سه گانه ان پی کا npk اشاره کرد.
این کود که ترکیبی از کود های فسفر ،نیتروژن و پتاسیم است بر روی مواردی چون باروری ،ریشه زایی و رشد رویشی بهتر نهال تاثیر مثبت می گذارند ،کود های سه گانه را می توان با نام دیگر سه 20 نیز شناخت که عمدتا به روش آبیاری در شروع فصل رشد برای تزریق به نهال و درخت توصیه می شود.

کود جهت نهال کوچک 1 ساله


بهترین زمان برای کوددهی به نهال های تازه کاشت شده و درختان 


کوددهی با توجه به نیاز نهال و کمبود های آنها در زمان های مختلف انجا می شود اما به صورت کلی می توان زمان کوددهی را به دو زمان کلی تقسیم نمود:


کوددهی قبل از شروع فصل رشد


در اواخر فصل زمستان ،بعد پشت سر گذاشتن برودت هوا و با شروع فصل بهار ،کوددهی آغاز می شود ،در این زمان کود های تزریق شده عمدتا برای تقویت گیاه جهت باردهی بیشترو بالا بردن کیفیت محصول هستند.


کوددهی قبل از خواب زمستانه نهال


مرحله دوم کوددهی می توان فصل پاییز قبل از شروع شدن فصل سرما باشد ،در این زمان کوددهی بیشتر برای رشد ریشه و تقویت ریشه و پایه نهال در برابر بیماری ها و سرما انجام می شود.کوددهی قبل از بارش برف باعث می شود در فصل خواب کود به خوبی در زیر برف جذب خاک شده و تاثیر بهتری داشته باشد.


استفاده بیش از اندازه از کود برای نهال چه ضرر های دارد؟


با توجه به اینکه هر کود دارای یک مزیت بوده و قادر به برطرف کردن یک نیاز از درخت است و وجود بیش از اندازه هر ماده ای برای گیاه می تواند نتیجه ای برعکس داشته باشد و منجر به خشک شدن نهال شود .
پس بهتر است قبل از استفاده از هر ماده و کودی برای تقویت نهال تازه کاشت شده یا درخت ابتدا نیاز و مقدار صحیح را بررسی کرده و سپس اقدام به کوددهی کنید.
تعادل برای هر امری ضروری است و این یک اصل مهم بوده که در کوددهی نیز باید رعایت شود.استفاده بیش از اندازه و یا کمتر از مورد نیاز از کودها می تواند نهال شما را ضعیف کرده وپرورش شما را دچار خسارت های جبران ناپذیری کند.


جمع بندی بهترین کود برای نهال تازه کاشت شده


توجه داشته باشید که استفاده کود های مناسب در زمان صحیح می تواند باعث رشد بهتر ،باروری بیشتر،مقاومت بالاتر در برابر بیماری ها ،ریشه زایی محکم تر و البته بازدهی چند برابری در پرورش شما داشته باشد ، پس قبل از هر اقدامی اطلاعات خود را بالا برده و زیر نظر کارشناس اقدام به تهیه و تامین کود برای درختان و نهال های تازه کاشت شده خود کنید. لازم به ذکر است که اسید هیومیک گرانولی 40 تا 80 درصد بهترین کود و مواد مغذی را برای رشد سریعتر نهال تازه کاشت شده دارد و میتواند خاک محل کاشت را اصلاح نماید و درصد اسیدیته آن را پایین آورده و ریشه نهال را برای رشد آماده سازد اسید هیومیک گرانولی نوعی ریشه زا و اصلاح کننده خاک و تامین کننده مواد مغذی ریشه برای رشد میباشد. بهترین ارقام نهال گلابی کوچک 2 ساله در نهالستان یشیل موجود میباشد.