بیماری های درختان انگور

بیماری های شایع درختان انگور 

یکی از درختان اصیل ایرانی که وجه بالایی از نظر اقتصادی و باروری دارد از دیرباز مورد توجه باغداران محترم ایرانی قرار داشته که به دلیل تنوع بالای ژنوتیپی و ارقام محتلف کشتی بسیار مورد علاقه باغداران میباشد به دلیل مختلفی دچار ریزش برگی و باری میشود که در این مقاله قرار است به بیماری های شایع این درخت میوه بپردازیم .

چالش هایی که تنوع زیستی برای درختان انگور به وجود می آورد گاهی قابل درمان و تشخیص و گاهی غیر قابل درمان میباشد که یکی از این بیماری ها پوسیدگی خاکستری در درخت انگورمیباشد 

بیماری پوسیدگی خاکستری درخت انگور 

این نوع بیماری به وفور در مناطق کاشت گلخانه ای که هم شرایط آب و هوایی گلخانه را دارد و در حالت شرجی و مرطوب میباشد و یا در خود گلخانه کاشت شده اند بسیار دیده میشود ،بیماری پوسیدگی خاکستری انگور میتواند به طور کاملا مستقیم تاثیر منفی بر روی درختان انگور گلخانه ای داشته باشد 

علائم تشخیص بیماری خاکستری درختان انگور

برای تشخیص انواع بیماری ها علائم مختلفی در گیاهان و درختان دیده میشود که این بیماری نیز میتواند علائمی قبل از از بین بردن کامل درخت بر روی میوه را نشان دهد ،بیماری خاکستری درخت انگور ابتدا لکه ای قهوه ای رنگ روی میوه انگور به وجود می آورد که رفته رفته به مرور این لکه ها رو به خاکستری رنگ تغییر رنگ میدهند .بیماری خاکستری انگور قابلیت همه پسندی و مقبولیت را از میوه به طور کامل گرفته و میوه ای غیر بازار پسند تحویل باغداران میدهد ،البته اگر درختان و میوه ها درمان نشوند به تدریج این بیماری هم تمام میوه های درختان را دربرگرفته و پوسیده میکند هم کیفیت باروری درختان مو را پایین خواهد آورد .

بیماری های نهال های انگور

عوامل موثر در انتشار بیماری خاکستری چیست؟

عوامل محیطی مختلف و بسیاری در این رخ داد میتوانند نقش داشته باشند اما مهم ترین آنها شرایط محیطی -اقلیمی منطقه کاشت میباشد که در صورت وجود رطوبت بالا و دمای مناسب  برای پرورش بیماری های قارچی و حتی خود قارچ Cinerea  این بیماری به طور قطعی در درختان مو نمایان خواهد شد .
بیماری خاکستری درختان انگور قابل انتقال میباشند یعنی اگر بخشی از میوه و یا خاک آلوده از مناطق دیگر و یا حتی زنده مانده از سال های قبل در منطقه وجود داشته باشد میتواند سبب این بیماری در درختان مو شما شود .

- بیماری میلدیو (Downy Mildew) در درخت انگور

درختان به طور میانگین بسیار دچار بیماری هایی میشوند که زمینه قارچی دارند و محل پیدایش آن بیماری قارچ ها هستند .
یکی از بیماری هایی که بیماری قارچی در درختان تاک محسوب میشود که علاوه بر درختان انگور بر گیاهان مختلف تاثیر بالایی را دارد میلدیو میباشد ،عامل این بیماری قارچی به نام Plasmopara viticola میباشد که در جای مرطوب و کمی خنک بسیار هم قادر به گسترش در جای جای درختان شما را دارا هستند ،میلدیو یکی از بیماری های بسسیار خطرناک که میتواند تاثیر بسیار بدی روی درختان مو شما بگذارد شناخته میشود .

علائم تشخیص بیماری میلدیو درختان تاک ؟

خوب است بدانید بیماری قارچی میلدیو میتواند علائمی بسیار روشن داشته باشد که با چشم غیر مسلح میتوان تشخیص داد .
لایه ای سفید رنگ یا همان پوششی سفید رنگ روی برگ درختان تاک نشان دهنده شروع شیوع این بیماری درختان شما میباشد که این لکه ها و پوشش رفته رفته جای خود را به لکه های زرد و قهوه ای میدهند که این لکه های قهوه ای رنگ در نقطه علوی برگ درختان برگ را دچار پوسیدگی جزئی میکنند .این بیماری حتی ممکن است از رشد ایتدایی جوانه های برگی و جوانه های تاکی درخت مو شما جلوگیری و از رشد و پدید آمدن دوباره این سلول های گیاهی جلوگیری بکنند .

بیماری میلدیو نهال انگور

روش کنترل بیماری میلدیو درختان انگور 

در بیماری های مختلف استفاده از موادی که درخت شما بلایت آن را دارد میتواند هم در سلامت و بهبود درختان تاثیر داشته باشد هم علاوه بر آن باعث غنی سازی خاک شما میشود در این بیماری قارچی نیز بالا بودن فسفر سبب میشود که درخت شما از لحاظ سیستم دفاعی در مرحله بالایی قرار داشته و توانایی مبارزه با این بیماری قارچی را داشته باشد بنابراین بهتر است که از کود فسفر برای تقویت خاک استفاده بکنیم .
علاوه بر مبارزه وجود توانایی مقابله با بیماری ها از بدو تولد برای درختان بسیار مهم است که البته میتوان این نیاز درختان را با استفاده از کود هایی که دارای پتاسیم هستند تامین نمود . 
بهتر است بدانیم در هر شرایطی استفاده از کود های آلی که از جای ایمنی خریداری شده بهترین کود و بهترین سم برای درختان شما میباشد که هم تقویت و هم رشد درختان انگور شما را تضمین میکند . برای کنترل و از بین بردن بیماری های درختان انگور کافیست سم پاشی نهال ها و درختان انگور را به موقع انجام دهیم تا از حداکثر جلوگیری که میتوانیم در مقابل بیماری ها انجام دهیم غافل نشویم تا به مرور زمان خاک و نهال عاری از بیماری و آفت شود.

- پوسیدگی ناشی از قارچ باتریسیوم در درخت انگور چیست؟

یکی دیگر از بیماری هایی که زمینه قارچی دارند بیماری باتریسیوم میباشد که در بسیاری از مناطق این بیماری قابل مشاهده میباشد 
بیماری باتریسیوم توسط گونه های مختلفی از جنس Botrytis به وجود می آیند .

علائم تشخیص بیماری باتریسیوم درختان انگور ؟

همانند بسیاری از بیماری های قارچی این بیماری نیز پوششی خاکستری رنگ روی میوه انگور و برگ درختان به وجود می آورد این لکه های خاکستری رنگ به نام تله در جای جای نقاط درختان بیمار قابل مشاهده است .
آبکی شدن ،پوسیده شدن میوه های روی درختان که هنوز چیده نشده اند تخمیر میوه ها از علائم پیشرفته این بیماری روی میوه درخت انگور میباشد .
بیماری باتریسیوم نوعی بیماری است که ابتدای پدید آمدنش میتواند روی جوانه درختان مو تاثیر گذارد و از ابتدای فصل برداشت درختان انگور با خود این بیماری را رشد دهند .

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری باتریسیوم درختان انگور 

سه روش که باید پشت سرهم اعمال شود 
تهویه مناسب باغ 
آبیاری منظم و اصولی و مورد نیاز درختان 
از بین بردن برگ های آلوده 
این سه روش اگر بر روس درختان بیمار اعمال شود مطمئنا آلودگی کاهش و رفته رفته درختان رو به بهبودی میروند . بهترین درختان میوه را از نهالستان معتبر انگور یشیل نهال خرید کنید.

مریضی های درختان انگور

- بیماری پودرک مریضی در درخت انگور

همانطور که گفته شد درختان انگور بسیاری از بیماری هایش زمینه قارچی دارند که یکی دیگر از این بیماری ها پودرک انگور میباشد ،این بیماری توسط قارچی به نام Uncinula بر درختان انگور ایجاد میشود که به صورت عمده در مناطقی که نور خورشید کمتری بر درختان میتابد و رطوبت بالایی دارد رشد بالایی را از خود نشان میدهد .

علائم تشخیص بیماری پودرک در درختان انگور 

این بیماری نیز مانند دیگر مرضی های قارچی به شکل پوشش خاکستری اما پودری بر روی برگ درختان تاک نمایان میشود که کار اصلی این بیماری آسیب رساندن به سلول های گیاهی است و باعث تضعیف عملکرد گیاه میشود .بیماری های قارچی در صورتی که فرصت برای رشد و پرورش و تقویت خود را داشته باشند به طور کلی باعث قهوه ای رنگ شدن میوه و برگ درختان و در نتیجه پوسیدن میوه درختان می شود.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری پودرک درختان انگور :


این مریضی درختان همچون بیماری باتریسیوم باید در سه مرحله 
 تهویه مناسب باغ 
آبیاری منظم و اصولی و مورد نیاز درختان 
از بین بردن برگ های آلوده
انجام پذیرد تا بیماری به صورت تدریجی از بین برود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارقام نهال انگور عمده و گلدانی و ریشه باز و هم چنین خرید نهال انگور با کارشناسان نهالستان معتبر یشیل در تماس باشید .