شایع ترین بیماری های درختان انار

۸_بیماری باکتریال بلیت درختان انار 


بلیت باکتریال یا همان سوختگی باکتریال انار یکی دیگر از بیماری های درختان انار میباشد که علاوه بر آسیب رساندن به شکل ظاهری درختان و ریزش برگ آن ها به میوه و باردهی درختان نیز آسیب می رساند .
این بیماری نوعی بیماری باکتریال بوده که عامل آن xanthomonas میباشد . 

علائم شناسایی بیماری بلیت باکتریال درختان انار


این بیماری علائمی همچون ایجاد لکه های سیاه بر روی میوه و برگ و در دراز مدت نیز بر روی طوقه درختان می باشد . حالت پیشرفته این بیماری به صورت ریزش برگ و میوه و خشک شدن شاخه و برگ درختان انار و حتی پوسیدگی درخت نمایان میشود . 

روش درمان ، مبارزه ،کنترل و پیشگیری بیماری بلیت باکتریال درختان انار 


قبل از بوجود آمدن بیماری ها شما بابد اطلاعات کامل در مورد اینکه چه بیماری هایی در منطقه شما شیوع دارد داشته باشید مثلا در تایمی که نیاز است سم پاشی فلان بیماری انجام شود اگر شما اطلاعی نداشته باشید مطمئنا منبع اصلی شیوع بیماری شما خواهید بود ،در برخورد با این بیماری نیز بهتر است قبل از بیماری شما سم پاشی باکتریال در باغ خود داشته باشید ،اگر به هر دلیلی درختان شما به بیماری سوختگی باکتریال دچار شدند بهتر است با قطع شاخه و برگ آلوده و سوزاندن آن از انتقال جلوگیری کنید . 

۹_بیماری خاموش Black heart rotدرختان انار 


نام دیگر این بیمار پوسیدگی قلب سیاه انار است که در نتیجه ی فعالیت آفات و بیماری انار به صورت نهایی است . زیبایی همیشه دردسر ساز می باشد چرا که در دانه های خوشمزه درختان انار این بیماری توسط قارچ آلتمایا ایجاد می شود .
بیماری پوسیدگی قلب سیاه انار برخلاف بسیاری از بیماری ها علائم ظاهری ندارد اما زمانی که میوه درختان را چیده و روانه بازار میکنیم میبینیم به دلیل فاسد شدن درون انار ،سیاه و توخالی شدن آن هیچ ارزش اقتصادی ندارد و بازار فروشی ندارد . 
علاوه بر اینکه ضرر و زیان به فروشندگان و باغداران وارد میشود این بیماری توانایی افزایش در سردخانه ها را نیز دارد پس ضرر و زیان به خریداران نیز تحمیل میشود . 

روش درمان ،کنترل،مبارزه و جلوگیری بیماری خاموش (پوسیدگی قلب سیاه )درختان انار


شما می توانید با آهک پاشی خاک باغ خود زمانی که درختان انار در خواب زمستانه هستند از ایجاد این بیماری پیشگیری بکنید علاوه بر اینکار میتوانید با ایتفاده از محلول های ضد قارچ در هنگام گلدهی درختان انار این بیماری را کنترل کنید . 

۳_بیماری ترشیدگی میوه درختان انار 


این بیماری در اثر آفات درختان به وجود می آید و ترشیدگی بیش از اندازه انار ها در نتیجه ورود آفات به گلوگاه انار ها بوجود می آید و با تاثیر این آفات در ساختار میوه باعث این ترشیدگی میشود . 
بیماری های قارچی حاصل از این آفات حتی در زمان نگهداری و انتقال به سردخانه نیز فعالیت بالایی دارند و باعث خراب شدن انار میشوند . 
این قارچ ها حتی میتوانند قارچ های موثر در طعم انار باشند که چون دچار تغییر ساختاری در آن ها هم شده سبب ترشیدگی میوه میشوند . 

کنترل ،درمان ،مبارزه و پیشگیری ترشیدگی میوه درختان انار :


استفاده از محلول های ضد قارچی و ضد عفونی میتواند در کنترل این بیماری تاثیر خوبی داشته باشد . 
پرتودهی یکی دیگر از روش های مبارزه با این بیماری است .
چون این بیماری قابل انتقال است شما خوب است که در هنگام تشخیص و شناسایی این بیماری شاخه و برگ آلوده را جدا و بسوزانید . 

بهترین درختان انار برای فصول گر و سرد کشور

۴_بیماری لکه قارچی میوه درختان انار


مهم ترین و شناخته شده ترین بیماری درختان انار لکه قارچی است که با ایجاد لکه های سیاه ریز بر روی برگ و میوه انار آن را میتوان مشاهده کرد .این لکه ها قادر به رشد هستند و رفته رفته بزرگ تر میشوند و کیفیت ظاهری میوه را کاهش میدهند 

روش کنترل ،درمان ،مبارزه لکه قارچی میوه درختان انار


شما با جدا کردن نقاط آلوده و یا استفاده از سمومی که دارای دیتان و گوگرد می باشد به راحتی میتوانید از شر این بیماری خلاص شوید . 
سم پاشی و هرس اصولی نیز میتواند موثر در کنترل این بیماری باشد جهت آشنایی و مطالعه بیشتر در مورد انواع نهال انار و خرید انواع نهال انار به صفحه نهال انار مراجعه نمائید.

آفات درختان انار 

بر خلاف بیماری های درختان انار آفات شدیدی میتواند وارد باغ انار شود ، شناسایی و کنترل آفات انار سبب نجات باغتان خواهد شد ،چرا که به دلیل حساسیت بالای درختان انار به تغییرات آب و هوایی،شرایط محیطی و زیست بودم آفات گسترده ای یقه گیر درختان انار میشود . 

مهم ترین آفات درختان انار که باید شناخت:


۱_آفت شته درختان انار 
۲_آفت کرم سفید ریشه درختان انار 
۳_آفت کرم گلوگاه درختان انار
۴_آفت سوسک گرده خوار درختان انار 
۵_آفت سوسک سرشاخه خوار درختان انار 
۶_آفت شاپرک سیب کاذب درختان انار 
۷_آفت شپشک آرد آلود درختان انار 
۸_آفت شپشک سپردار

۱_آفت شته درختان انار 


معروف ترین آفت میوه انار شته می باشد که بانام علمی aphis punicae می باشد که مهم ترین عامل ایجاد عسلک در درختان انار می باشد علاوه بر آن سبب ریزش گل های انار و پیچیدگی برگ ها میشود .
این آفت اگر در حجم بالا شیوع پیدا کند سبب تخریب بافت ‌برگ ،گل و میوه میشود و اگر درمانی صورت نگیرد رفته رفته سبب جذب قارچ های مضر میشود . 

روش درمان ، کنترل و پیشگیری آفت شته انار


بهترین روش درمان و کنترل این آفت ،محیا کردن محیط رشد و فعالیت کفشدوزک شکاری و زنبور عسل تریکوگراما می باشد علاوه بر آن نیز شما میتوانید از چسب های زرد استفاده بکنید . 

۲_آفت کرم سفید ریشه درختان انار 


مخرب ترین آفات و بیماری درختان انار کرم سفید ریشه می باشد که به دلیل تغذیه مستقیم این آفت از ریشه درختان این صفت به او داده شده است . 
اگر این آفت کنترل نشود سبب از بین بردن و خشک کردن درختان انار میشود که بسیار خطرناک می باشد . 

روش درمان ، کنترل و پیشگیری آفت کرم سفید ریشه درختان انار 


استفاده از سمومی مانند لیندین و دیازینون در پای درختان  بسیار موثر واقع می شود اما اگر حجم این بیماری بالا باشد حتی ریشه درخت هم آلودگی بالایی داشته باشد قبل از انتقال باید از بین برود که یا باید بسوزانید و یا باید قسمت آلوده را جدا و در نقطه ای دور از باغ برده و در آنجا بسوزانید . 

۳_آفت کرم گلوگاه درختان انار


یکی دیگر از مضرترین و شایع ترین آفت و بیماری درختان انار آفت کرم گلوگاه میباشد که مراحل رشد مختلف و گسترده تری را دارد و در هر مرحله از رشد آن که در منطقه گلوگاه میوه انار به وقوع می پیوند آسیب های مختلفی هم به میوه هم به جوانه ها و هم به شاخه و برگ درختان انار تحمیل می کند . 

روش درمان ، کنترل و پیشگیری آفت کرم گلوگاه درختان انار 


استفاده از سموم و محلول های شیمیایی که دارای اوره و سولفات است تا حدودی تاثیر این آفت را کاهش میدهد. اما استفاده از طبیعت در امر روش های طبیعی برای کاهش این بیماری از درصد تاثیر بالاتری برخوردار می باشد . 

بدترین آفات درختان انار

۴_آفت سوسک گرده خوار درختان انار 


یکی دیگر از آفات مهم درختان انار سوسک گرده خوار می باشد که در بین باغداران بانام بلای جان درخت نیز معروف است. این سوسک به نوبه خود میتواند به تنهایی باروری یک باغ پر از درخت انار را قطع بکند . 
اینگونه که در زمان بلوغ با تغذیه از بساک و گرده و پرچم گل های انار از شکل گیری میوه انار جلوگیری میکند . 

روش درمان ، کنترل و پیشگیری آفت سوسک گرده خوار درختان انار 


در روش درمان این آفت جمع آوری دستی این سوسک ها در مرحله اول مهم است اما علاوه بر آن استفاده از سموم دیازینون و فنیتروتیون تاثیر بالایی خواهد داشت .

۵_آفت سوسک سرشاخه خوار درختان انار 


این آفت به دلیل اینکه در سرشاخه های درختان انار با ایجاد منافذ در بافت شاخه سبب آسیب میشود به این نام معروف است. 
جلوگیری از رشد و عدم گل دهی مطلوب درختان انار از خسارات این سوسک می باشد .

 

روش درمان ، کنترل و پیشگیری سوسک سرشاخه خوار درختان انار 


هرس به موقع و اصولی درختان انار و استفاده از تله های فرمون سبب کاهش چشمگیر تخم و لارو این سوسک های مضر می شود 
.
اما اگر مقدار این آفت بالا باشد بهتر است که با جداسازی منطقه آلوده از شیوع و انتقال آن جلوگیری کنید . 

۶_آفت شاپرک سیب کاذب درختان انار 


این آفت با سطح خسارت بالایی برای درختان انار همراه است به طوری که برای محافظت و مراقبت از خود به دور خود لایه ای سفید رنگ بوجود می آورد . این آفت لارو ها و تخم های خود را مستقیما بر روی میوه انار می گذارد و به همین سبب باعث میشود که زمینه ورود آفت به داخل میوه فراهم باشد .

مهم ترین بیماری های درختان انار و رسیدگی به آنها

روش درمان ، کنترل و پیشگیری آفت شاپرک کاذب درختان انار 


زمانی که میوه هایی با نقاط سیاه ریز بر روی پوست آن ها مشاهده کردید زود آنها را جمع کنید و محلول سیپروترین را بر روی میوه های انار محلول پاشی کنید ،با این روش از رشد این آفت جلوگیری خواهید کرد . 

۷_آفت شپشک آرد آلود درختان انار


یکی دیگر از شایع ترین آفات درختان انار آفت شپشک آرد آلود می باشد که او نیز لایه ای سفید رنگ رو به دور خود به وجود می آورد که با این کار مقاومت خود را در دراز مدت بسیار بالا میبرد . 
آفت شپشک آرد آلود با مکیدن شیره جوانه ها و شاخه ها رشد آن ها را مختل میکند . 

روش درمان ، کنترل و پیشگیری آفت شپشک آرد آلود درختان انار 


برای کنترل این بیماری باید به صورت بسیار حساس عمل بکنید .به طوری که استفاده از سموم موثر بر این آفت حتی در مقدار کم میتواند سبب کاهش باروری درختان شود. استفاده از سموم حشره کش در کنترل جمعیت این آفت تاثیر گذار می باشد. 

۸_آفت شپشک سپردار درختان انار 


این حشره ی با زرهی ریز کوچک یکی از آفات درختان انار به شمار می رود . که از شیره ساقه و شاخه انار تغذیه می کند .اگر نتوانیم این آفت را کنترل کنیم با حمله به میوه انار در دراز مدت میتواند سبب از بین رفتن درخت انار و خشک شدن ریشه آن شود . 
برای کنترل این بیماری نیز شما با استفاده از حشره کش ها میتوانید در کاهش این آفت به درخت کمک کنید .