بیماری های درختان گلابی

آفات و بیماری های درختان گلابی 

درختان زیادی مثل درخت گلابی و سیب جزو خزان داران محسوب میشوند که کاشت و پرورش این درختان در مناطق معتدل آب و هوایی نیمکره شمالی مطلوب است.ارقام مرغوب درختان گلابی را میتوان با پیوند کردن آنها روی پایه های حاصل از بذر گلابی یا به  یا پایه های رویشی با ریشه های کشت بافت آزمایشگاهی زیاد کرد به طوری که از شاخه های جوانه دار درختان به که قابلیت پیوند زنی داشته باشند میتوان نهالی جوان پرورش داد .
آفات و بیماری های زیادی بر روی درختان گلابی تاثیر میگذارند جوری که میتوان به دو دسته باکتریایی و قارچی تقسیم نمود البته خوب است بدانیم گاهی شرایط محیطی و زیست محیطی نیز دسته ای دیگر را تشکیل میدهند که به خودی خود میتواند آسیب زا باشند . درحال حاضر در ایران بهترین درخت گلابی ، نهال گلابی پایه رویشی با پایه پیرودوارف میباشد که در اکثر شهر ها با هر مدل آب و هوا جوابدهی دارد و رشد میکند و میوه دهی دارد .

انواع بیماری درختان گلابی که قرار است امروز اغلب آنها را بشناسیم 

۱_بیماری لکه سیاه گلابی 
۲_بیماری لکه سفید گلابی 
۳_بیماری زنگ گلابی 
۴_بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی گلابی 
۵_بیماری فیتوفتورایی گلابی 
۶_بیماری بلاست گلابی
۷_بیماری زوال گلابی *
۸_بیماری سیاه شدگی و ریزش میوه درختان گلابی *

۱_بیماری لکه سیاه درختان گلابی 

انواعی از بیماری های درختان گلابی از کشور های خارج به ایران رخنه کردند و تاثیراتی شاید زیان بار تری در منطقه آب و هوایی خاورمیانه داشتند ،لکه سیاه گلابی که در بعضی کشور های اروپایی با نام نقطه سیاه گلابی مشهور است به گفته متخصصان هرجا که کاشت نهال گلابی بالا باشد شیوع این بیماری نیز بالاست . عامل این بیماری با نام مستعار Venturia pirina معرفی میشود .

علائم شناسایی بیماری لکه سیاه درختان گلابی 

اکثر تمامی بیماری ها علاوه بر تاثیرات فراوانی که بر باردهی و خود میوه دارند بر تنه و برگ درختان نیز تاثیر می گذارند به طوری که اگر درمان نشوند موجب مرگ درختان میشود . 
علائم ظاهری این بیماری به صورت لکه‌هایی که حالت مخملی دارند و به رنگ سبز زیتونی‌اند بر روی برگ درختان گلابی به وجود می‌آیند.
به تدریج با انتقال بیماری به میوه اول در اطراف گلوگاه و بعد در سطح جانبی میوه لکه هایی به وجود می آید ،این لکه ها اندازه و شکل و رنگشان بسته به محیط کشت و اقلیم و حساسیت ارقام و زمان وقوع عفونت فصلی تغییر میکند. 
در بعضی مواقع لکه ها بقدری بزرگ هستند که تمام سطح جانبی میوه را در بر میگیرند که نتیجه این اتفاق بد شکلی میوه گلابی خواهد بود ، زمانی که این بیماری دیر همگام دامن گیر درختان میشود این لکه های عفونی در اندازه های ریز تر و تیره تر در روی میوه درختان گلابی نمایان میشود .

بیماری های درختان گلابی

روش درمان و پیشگیری بیماری لکه سیاه درختان گلابی

زمانی که تمام شرایط برای به وقوع پیوستن انواع بیماری در مزارع خود را داریم (با آزمایش خاک و آگاهی شرایط اقلیمی) بهتر است از ارقام مقاوم و محتمل در برابر بیماری ها استفاده بکنیم زیرا با فرهنگ سازی کشاورزی میتوان از باردهی بالای درختان ارقام برگزیده سوددهی بالاتری داشته باشیم .
چه در فصل ریزش برگ های درختان آلوده و چه زمانی که خزان است بهتر است شاخه و برگ آلوده را در خاک باغ خود ول نکنیم و با جمع آوری و دور ساختن شاخه و برگ آلوده و سوزاندن آنها مقدار قارچ آلوده کننده محیط را کاهش دهیم که این کار موجب میشود در سال بعدی کشت غنیمت بالاتری را نصیب خود بکنیم .پس این افکار عموم که هر برگی خاک برگ میتواند باشد اشتباه است و حتی میتواند موجب انتقال بیماری زیاد تری به خاک شود . 
استفاده از قارچ کش ها و محلول های موثر میتواند در کاهش این بیماری کمک شایسته ای به ما در امر مبارزه و درمان بکند . 

۲_بیماری لکه سفید درختان گلابی 

بیماری لکه سفید گلابی که با انواع نام های لکه برگی میکوسفرلایی، لکه برگی گلابی و لکه برگی سپتوریایی معرفی و شناخته میشود یکی از هزاران بیماری معروف درختان گلابی است که علاوه بر تاثیر بر میوه و شاخه و برگ میتواند در حجم بالا بر ریشه درختان گلابی نیز تاثیر بگذارد ،خوشبختانه این بیماری در باغات ایران شایع نمیباشد و گزارشی تا به امروز راجب شیوع این بیماری در باغات نداشتیم ، عامل بیماری لکه سفیدی Mycosphaerella pyri میباشد

علائم شناسایی بیماری لکه سفید درختان گلابی 

این بیماری به طور واحد به برگ درختان گلابی حمله میکند ولی میتوان تاثیر آن را روی میوه درختان نیز مشاهده نمود که با ایجاد لکه های متعدد در سطح بالایی برگ درختان نمایان میشود . این لکه‌ها به رنگ سفید متمایل به خاکستری با حاشیه ارغوانی هستند در مرکزیت این لکه ها دایره هایی به رنگ تیره و خاصیتی قارچی قابل رویت می باشد . اغلب بیماری درختان گلابی بسته به موقعیت مکانی و اقلیمی شدت و یا کاهش می یابند. 

روش درمان و پیشگیری بیماری لکه سفید درختان گلابی 

معمولا همان سم پاشی هایی که برای درختان در فصول مختلف انجام میشود برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری نیز کافی می باشد اما در صورت بالا بودن میزان آلودگی از محلول های قارچ کش بعد از شکفتن شکوفه ها و جوانه ها به صورت سم پاشی استفاده نمود . 

۳_بیماری زنگ درختان گلابی 

تاریخچه پیدایش این بیماری از آنجایی شروع شد که ۱۲نوع قارچ از جنس قارچ Gymnosporangium با حمله به درختان گلابی در کشور آمریکا نسلی جدیدی از بیماری را پدید آورند که به زنگ گلابی مشهور است که در کشور های مختلف آثار زیان بار متفاوتی از خود به جا گذاشتند در کشور ما نیز در باغات کوچک گلابی گاهی دیده میشود اما در مقیاس بالا و مساحت زیاد به دلیل اصولی تر بودن روش به ندرت ظاهر میشود . 

علائم بیماری زنگ درختان گلابی 

شواهد و علائم زیادی نشان دهنده این بیماری خطرناک درختان گلابی میباشد اما مشهور ترین این علائم ایجاد لکه های سبز تیره بر روی برگ درختان گلابی که به تدریج به زرد و نارنجی و با گذر زمان و شیوع بیشتر به قهوه ای تغییر رنگ میدهند .

روش درمان و پیشگیری از بیماری زنگ درختان گلابی

بهترین راه درمان این بیماری مثل بسیاری از آفات استفاده از سموم و محلول های قارچ کش میباشد برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارقام مقاوم به این بیماری به بخش ارقام نهال گلابی مراجعه بفرمایید . 

آفات و بیماری های مهم درختان گلابی

۴_بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی درختان گلابی 

مریضی آرمیلاریایی نوعی بیماری ریشه ای است که در وهله اول به ریشه درختان گلابی حمله میکند این آفت که نوعی آفت قارچی است در شهر های شمال شرقی کشورمان بیشتر شیوع دارد عامل بیماری آرمیلاریایی Armillaria mellea میباشد .
قارچ Armillaria mellea خاکزی است به شکلی که میتواند سالیان سال در خاک منطقه کشت زندگی بکند و اگر تشخیص صحیحی نشود امکان دارد به تدریج درختان را رو به مرگ بکشاند . 
انتقال این بیماری گاه از طریق شخم زنی ها و یا بعضی مواقع توسط خود ریشه ها و اغلب توسط آب آبیاری صورت می پذیرد . 
ببماری آرمیلاریایی در بسیاری مواقع زمانی که چند سال این بیماری خاکزی درمان نشده میتواند سبب کاهش باروری درختان گلابی نیز شود . 

۵_ بیماری فیتوفتورایی درختان گلابی 

عامل بیماری فیتوفتورایی Phytophthora cryptogea میباشد که نوعی آفتی است که بر ریشه و طوقه درختان گلابی تاثیر میگذارد،انتقال این بیماری در شرایط بسیار سخت میتواند رخ دهد و حدودا یک دهه است که شیوع این آفت در ایران گاه به مقدار کم گزارش شده است .
شیوع بیماری فیتوفتورایی در باغات گلابی به ندرت اتفاق می افتد گیاه در مقابل حمله این قارچ به خود انگومک از ایجاد میکند که این انگومک ها دو نشانه مستقیم نشان میدهد یک مدل نشانه با پوسیدگی معمولا سفت در اطراف طوقه و ریشه‌ها نمایش داده میشود و نشانه دوم این بیماری با ضعف عمومی، کم‌ رشدی شاخه‌ها، کوچکی و زردی برگها و کم باری درخت ظاهر می‌شوند.

۶_بیماری بلاست درختان گلابی 

عامل و زمینه ساز این بیماری باکتریایی است و با نام لکه مردگی نیز میتوان آن را شناسایی کرد ،وجود این آفت را در تمام نقاط جهانی که درختان گلابی کشت میشود میتوان دید که اولین بار درشهر مشهد ایران وجود این بیماری گزارش داده شد . عامل این بیماری با نام Pseudomonas syringae pv. syringae معرفی میشود .

روش درمان و پیشگیری بیماری بلاست درختان گلابی 

وجود این بیماری ابتدا در شکوفه درختان گلابی میتوان دید. لکه مردگی ها در بخش ها مختلف گل گلابی در بخش های کاسبرگها، دمگلها و شکوفه هایی که هنوز باز نشده اند ایجاد میشود ، در شرایط حساس آب و هوایی این بیماری میتواند سبب سیاه شدگی هایی در چند گل درختان گلابی و رفته رفته در تمام گلبرگ ها و خشکیدگی تمام گلها و برگهای درختان گلابی میشود . 
کنترل بلاست درختان گلابی اغلب با سم پاشی درختان در مرحله خواب جوانه ها توسط محلول های قارچ کش صورت میپذیرد . برای یادگیری و کسب اطلاعات بهتر در مورد نهال گلابی زودبازده و زودرس که به صورت پیوندی و پایه رویشی باشد از بخش نهال گلابی بازدید فرمائید.