کاشت و پرورش نهال پسته

نکات طلایی برای کاشت و پرورش نهال پسته 


پرورش درختان پسته از دیرباز یکی از سودآورترین و کم توقع ترین ارقام درخت در بین کشاورزان بوده و به همین دلیل همیشه مورد توجه باغداران و افراد علاقه مند به حوضه کشاورزی قرار داشته،امروزه در ایران عزیزمان نهال پسته در ارقام مختلف و بسیار با کیفیتی با پایه های متفاوت پرورش و به فروش می رسند که هرکدام دارای ویژگی ها و خصوصیات مختص به خود بوده و مناسب کاشت در یک نوع اقلیم آب و هوایی هستند.
اما در این میان ما و شما خوب میدانیم که یک نهال برای اینکه بتواند به خوبی رشد کرده و باردهی چشم گیر و با کیفیتی داشته باشد نیاز به رعایت یک سری فاکتورهای پرورش از ابتدای سال کاشت تا اخرین سال کاشت دارد.
در این مقاله قصد داریم شما را با طلایی ترین و مهمترین فاکتورهای پرورش نهال پسته اشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید با اطلاعات بیشترو دیدی بازتر اقدام به خرید،کاشت و پرورش این نهال پرسود کنید ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


ویژگی های خاک با کیفیت برای کاشت نهال پسته چیست ؟


همانگونه که می دانیم خاک یکی از مهمترین تامین کنندهای مواد مورد نیاز یک نهال برای رشد است و هر چه بستر و خاک منطقه کاشت ما غنی تر و دارای بافتی سبک تر باشد مواد غذایی مورد نیاز را به ریشه و در نهایت به درخت ما بهتر خواهد رساند.
درختان پسته دارای ریشه ای طویل هستند که تا عمق 5/1 متری زمین نفوذ می کنند،به همین جهت خاک بستر در زمان کاشت بهتر است تا عمق دو متری شخم زده شده و زهکشی شود ،خاک های که دارای نفوذپذیری بالای هستند مانند خاک های شنی و لومی برای کاشت نهال پسته بسیار مناسب ترند.


آزمایش خاک و تشخیص کمبود های خاک بستر


قبل از کاشت نهال توصیه می شود که خاک منطقه مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از آزمایشی که بر روی نمونه خاک انجام می شود کمبودهای آن مشخص شده و برای رفع این کمبود ها اقدام شود.
در آزمایشی که بر روی نمونه خاک انجام می شود عمدتا مواردی چون ویژگی های بیولوژیکی ،فیزیکی ،سطح شوری و مقدار مواد مغذی خاک مورد بررسی قرار می گیرد و با تشخیص این موارد جهت رفع کمبود ها و اصلاح خاک اقداماتی توسط پرورش دهنده صورت خواهد گرفت تا در زمان کاشت و پرورش نهال درختان با هیچ کمبودی مواجه نشوند.

نحوه کاشت درخت پسته


شوری خاک بر رو کاشت نهال پسته چه تاثیری دارد؟


شاید شما هم شنیده باشید که درختان پسته در خاک های شور رشد بهتری دارند اما باید بگوئیم که شوری بیش از اندازه خاک نه تنها باعث رشد بهتر نهال پسته نمی شود بلکه آن را خشک خواهد کرد .مقدار شوری خاک برای کاشت نهال پسته بهتر است کمتر از 5/6 دسی زیمنس باشد تا نهال پسته دچار آسیب نشود. جهت آشنایی با انواع درخت پسته و خرید نهال پسته به بخش مربوطه در فروشگاه این وبسایت مراجعه نمایید .


ابعاد چاله کاشت نهال چه مقدار است؟


برای تعیین ابعاد چاله کاشت نهال پسته بهتر است موقعیت خاک بررسی شود.اگر خاک زمین شما آزمایش شده و نسبت به کمبود های ان اقدام شده در واقع تمام عملیات قبل از کاشت مانند غنی سازی و زهکشی انجام شده باشد ، شما برای کاشت نیاز به چاله های عمیق ندارید وابعاد چاله بهتر است 60*60*60 باشد .
اما در صورتی که زمین شما دارای خاک غنی نباشد و شما نیز بر روی بستر هیچ ملیاتمرغوب سازی انجام نداده باشید بهتر است برای کاشت چاله های با ابعاد بیشتر (عمق 5/1 متر و طول و عرض 1متر )اماده کرده و خاکی که از گودال برداشت می کنید را با کود های حیوانی پوسید شده و مقداری اسید هیومیک جهت ریشه زایی بهتر مخلوط کرده و زمان کاشت نهال استفاده کنید.


روش های مختلف تولید نهال پسته چیست؟


برای پرورش پسته دو روش وجود دارد :


پرورش پسته با کاشتن بذر 


در این روش شما باید ابتدا بذر پسته را در گلدان و یا زمین کاشت کرده و سپس آن را پیوند بزنید که البته این روش اصلا توصیه نمی شود زیرا نهال پسته بدست آمده دارای مرغوبیت بالای نخواهد بود.

اصول و زمان کاشت درخت پسته


پرورش پسته با استفاده از نهال پسته 


در این روش شما هر رقم از نهال پسته که با منطقه و اقلیم شما سازگاری بیشتری را دارد با پایه و در سن دلخواه از نهالستان های معتبر از جمله نهالستان یشیل نهال خریداری کرده و به زمین خود انتقال خواهید داد.
ویژگی های مثبت این گونه پرورش آزاد بودن شما برای انتخاب رقم ،سن و پایه نهال پسته است که نسبت به هدف ،موقعیت و بوجه شما مشخص خواهد شد.


مناسب ترین زمان کاشت نهال پسته ؟


بهترین زمان کاشت پسته ، بسته به موقعیت مکانی و اقلیمی شما دارد ،به صورت کلی باید نهال را در زمانی کاشت نمود که درختان در خواب هستند و هوا سرد است .
اگر در مناطقی با آب وهوای معتدل رو به گرم زندگی می کنید نهال های پسته را در اواخر فصل پاییز ،ماه های آذر و دی کاشت کنید و اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید این کار را در اواخر فصل زمستان یعنی ماههای اسفند و فروردین انجام دهید.


بهترین مناطق برای کاشت نهال پسته کدامند؟


نهال پسته سازگاری کمی با آب و هوای سرد وکوهستانی دارد زیرا توان مقاومت به سرمای شدید را نداشته و دچار یخزدگی می شود.در این شرایط مناسب ترین مناطق برای کاشت نهال پسته را می توان  مناطقی با آب و هوای سرد و خشک که دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد هستند دانست.
رطوبت بالا برای این درخت زیاد خوشایند نیست .در ایران بیشترین مناطقی که زیر بار کشت درختان پسته هستند نواحی مرکزی و شمال شرقی و شرق کشور می باشند و استان کرمان بیشترین درختان پسته را در خود جای داده است.


بهترین نژاد های نهال پسته در ایران کدامند؟


همانگونه که قبلا گفته شد نهال های پسته دارای ارقام بسیار مختلفی هستند که هرکدام از این ارقام مشخصات خاص به خود را دارند ،اما اگر بخواهیم در بین این ارقام به بهترن رقم های نهال پسته اشاره کنیم باید بگوئیم ؛ ارقام نهال پسته احمد آقایی ،نهال پسته اکبری ،نهال پسته کله قوچی ،نهال پسته فندقی از بهترین ارقام پسته ایرانی بشمار می آیند .در ارقام خارجی نیز می توان به نهال پسته ردآلپو و نهال پسته رندی اشاره نمود.

روش کاشت درخت پسته


فاصله کاشت نهال پسته چه مقدار است؟


نهال های پسته دارای پایه کوتاه و تاج گردی هستند و به همین دلیل فاصله زیادی برای کاشت نیاز ندارند اما اگر این فاصله استاندارد در زمان کاشت برای نهال پسته رعایت نشود ، درزمان اوج رشد درخت را دچار آفات ،کمبود مواد غذایی خواهد کرد ،پس بهتر است از ابتدا اصول کاشت به صورت استاندارد رعایت شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.
بهترین فاصله کاشت برای نهال های پسته با ریشه های کشت بافت 4 متر مربع  و در نهال های پسته با پایه بذری معمولی 5 متر مربع است.


میزان آبیاری نهال پسته در فواصل مختلف به چه صورت است؟


درختان پسته از جمله درختانی هستند که به تنش های آبی مقاومت بالای از خود نشان می دهند به همین دلیل می توان با ماهانه یک آبیاری مفید این نهال را سرزنده و سبز نگهداشت .
در نظر داشته باشید که نهال های پسته تازه کاشت شده نباید دچار تنش های آبی قرار بگیرند زیرا ریشه نهال بسیار ضعیف است و به نگهداری بیشتری نیاز دارد.
برای یک برنامه آبیاری صحیح وسودمند باید به مواردی چون ، سن نهال ، جنس خاک ، پایه نهال ، منطقه کاشت ، میزان بارندگی ، میزان وزش باد و تابش خورشید ، سبک آبیاری توجه داشت.