آفات و بیماری های درختان به

آفات و بیماری درختان به 


آفات و بیماری درختان با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و نوع کشت متفاوت است،گاهی مواقع این آفات نه تنها آسیب زا نیست بلکه مفید نیز هستند.درخت به یکی از پر طرفدارترین ارقام میوه میباشد که نه تنها خود میوه بلکه برگ آن قابل استفاده است . 
امروز با مهم ترین بیماری ها و آفات درختان به آشناخواهیم شد :

مهم ترین بیماری درخت به


۱_بیماری پوسیدگی قهوه ای درخت به
۲_بیماری زخم برگ درخت به
۳_بیماری آتشک (آتش سوزی)درختان به
۴_بیماری تاج گل (تومور شاخه )درخت به
۵_بیماری لکه برگ درخت به
۶_بیماری کوک پودری درخت به

مهم ترین آفات درخت به


۱_آفت شب پره درخت به 
۲_پروانه میوه ای شرقی درخت به
۳_حفار شاخه هلو درخت به
۴_حشره فلس دار سن خوزه درخت به
۵_آفت دم قهوه ای درخت به
۶_آفت شیار خوار درخت به


۱_ بیماری پوسیدگی قهوه ای درخت به


این بیماری با عنوان بیماری قارچی معرفی میشود که با وجود علائمی مثل مرگ شاخه و برگ و شکوفه های درخت به همراه است ،حاشیه شاخه و برگ درختان فاسد و قهوه ای میشود و ماده چسبناکی بر روی برگ درختان ترشح میشود ،زمانی که رطوبت آب و هوا و خاک بالا باشد لکه های قهوه ای روی گل درختان به ایجاد میشود . 

درمان ،کنترل،مبارزه و پیشگیری بیماری پوسیدگی قهوه ای درخت به


در اولین مرحله بهتر است از قارچ کش های مناسب استفاده بکنید ،که این امر زمانی باید اتفاق بیفتد که گل درخت به در معرض رطوبت قرار میگیرد ، خوب است بدانید زمانی که درختان شما به این بیماری دچار شده اند باید که از آبیاری بارانی درختان خود اجتناب کنید . 
از بین بردن میوه های مومیایی شده روی درخت و هرس شاخه های آلوده نیز از دیگر راهکار های کنترل این بیماری است. 

۲_ بیماری رخم برگ درختان به 


یکی دیگر از بیماری های درختان به زخم برگ به می باشد که نوعی بیماری قارچی است . زمانی که درخت مبتلا به این بیماری است لکه های قرمز تیره و قهوه ای رنگی روی برگ درختان ایجاد میشود و خزان زودرس و ریزش زودبه هنگام برگ درختان را شاهد خواهید بود . به تدریج با رشد این بیماری برگ درختان لکه های ارغوانی با مرکزیت برجسته و سفید رنگ به خود میگیرند . 

درمان ،کنترل،مبارزه و پیشگیری بیماری زخم برگ درخت به 


جمع آوری شاخه و برگ آلوده درختان به یکی از اولین اقدامات جهت کنترل و کاهش بیماری زخم برگی است ،اغلب بیماری های درخت به از آبیاری بیش از حد این درخت به وجود می آید که بهتر است از این کار خودداری کنید و استفاده از قارچ کش های معمولی به صورت محلول پاشی بر روی سرشاخه های جوان را از یاد نبرید. 

۳_بیماری آتش سوزی(آتشک)درختان به


یکی از انواع بیماری باکتریالی درختان به بیماری آتشک می باشد که علاوه بر تاثیر بر روی میوه باعث پژمردگی برگ و شکوفه درختان به نیز میشود . این مریضی به طور میانگین بر سرشاخه درختان تاثیر بالاتری داشته و سبب مرگ ناحیه ی جدید رشدی درختان به میشود . زمانی که یک برگ سالم را میسوزانید علائم سوختگی زیادی روی آن باقی می ماند این بیماری نیز همانند این عمل انگار که درخت را سوزانده باشیم و بعد از مدتی آن را خاموش کرده باشیم ،همینقدر به کلیت درخت آسیب میرساند و سبب بدشکلی و دفرمه شدن درخت میشود . 

درمان ،کنترل،مبارزه و پیشگیری بیماری آتشک درخت به


در این بیماری حتما باید چوب های آلوده را از تنه درخت به جدا کرده و بسوزانیم و یا با استفاده از مخلوط بردو و مواد مس ثابت شده به مواد آلی مورد استفاده خاک تبدیل کنید . 
استرپتومایسین یا مس برای جلوگیری از این بیماری گزینه خوبی میتواند باشد .

مهم ترین بیماری های درختان به و مبارزه با انها و آفات

۴_ بیماری تاج گل(تومور شاخه)درختان به


ایجاد تجمعات سلولی در یک ناحیه از شاخه و برگ درختان به وجود این بیماری را گزارش میدهد که در ابتدای کار بسیار کوچک و نرم به نظر می آیند و بعد شکل چوبی و سفتی به خود می گیرند .این بیماری زمانی که درجه هوا و رطوبت از حد واسط خود بگذرد پدیدار میشود . 
عامل اصلی ایجاد این بیماری باکتری میباشد که از طریق زخم های ایجاد شده توسط تگرگ و نماتد ها به داخل درخت نفوذ پیدا میکنند . 

درمان ،کنترل،مبارزه و پیشگیری بیماری تاج گل (تومور شاخه)درختان به 


قبل از کاشت بهتر است بدانیم که محل کاشت نهال به در کدام ناحیه از زمین باشد خوب است ،یعنی آسیب کمتری به او وارد میشود بعد از این عمل ضدعفونی کردن وسایل هرس و کاشت نهال از مهم ترین مراحل کاشتی این نهال حساس می باشد . اگر ابتلای ناحیه ای از درخت را تشخیص دادید حتما آن ناحیه را تا منطقه سلامت در درخت برش دهید . استفاده از رزین روی بخش بریده شده و زخم درختان به تاثیر گذار در امر کنترل بیماری خواهد شد.

۵_بیماری لکه برگ درختان به 


آسیب رسان ترین بیماری درخت به همین بیماری است که در مناطق سرد و با رطوبت بالا به شدت دیده میشود . در این بیماری ناحیه ی هدف بعد از ابتلا تضعیف و نمیریرد باکه با اینکه آلودگی وجود دارد در ماه های ابتدایی دنبال تغذیه و رشد نمیشوند بلکه خود را در نواحی بیشتر شیوع داده و ناحیه های بیشتر را محل آلودگی میکنند ،بعد از گذشت این اتفاق نیز شروع به تغذیه از سلول های زنده درخت میکنند . در پی این اتفاق گل های درختان خشک شده و شاخه های آن خمیده میشوند ،میوه های جوان پلاسیده و چروک و خشک میشوند . وجود لکه های زرد_خاکستری روی میوه ها در پی این بیماری گزارش شده است . این بیماری که عاملی قارچی دارد در فصل زمستان روی میوه های مومیایی شده درخت و داخل شاخه های خشک درخت به زندگی میکنند تا درسال بعد با آغاز سال رشدی شیوع بیشتری داشته باشند. 

درمان ،کنترل،مبارزه و پیشگیری بیماری لکه برگ درختان به 


جمع کردن شاخه و برگ آلوده از زیر تنه درختان از راهکار های قابل تامل می باشد چرا که زمینه رشدی و شیوع این قارچ را به صورت علنی از میدان جمع آوری میکنید . اگر ناحیه ای آلوده مشاهده کردید بهتر است آن را بریده و بسوزانید و محل برس را با رزین بپوشانید. 

۶_ بیماری کپک پودری (سفیدی درخت)درختان به 


با ایجاد لکه های سفید در اثر آفتاب سوختگی و یا مرگ یاخته ای بر روی برگ درختان زمینه رشد این بیماری فراهم میشود . بیماری کپک پودری نیز نوعی عامل قارچی دارد که علاوه بر برگ درختان به میوه جدید درخت به حمله میکند . بافتی که این قارچ به آن حمله میکند چین و چروک و خشک میشود و در اثر این بیماری میوه ها ترک برمیدارند و به تدریج می پوسند . 

درمان ،کنترل،مبارزه و پیشگیری بیماری کپک پودری درختان به 


داشتن لقتح متعادل برای کنترل این بیماری واجب است و در زمان کاشت خوب است از رقم های مقاوم به این بیماری درختان به استفاده بکنید ،اگر ناحیه ای آلوده در درخت را مشاهده کرید حتما آن را بریده و بسوزانید. 

آفات درختان به 


درخت به علاوه بر اینکه به انواع مختلفی از بیماری دچار میشود شیوع بسیاری از آفات نیز رایج میباشد .مهم ترین آفات درختان به عبارتند از :

مهم ترین آفات درخت به


۱_آفت شب پره درخت به 
۲_پروانه میوه ای شرقی درخت به
۳_حفار شاخه هلو درخت به
۴_حشره فلس دار سن خوزه درخت به
۵_آفت دم قهوه ای درخت به
۶_آفت شیار خوار درخت به

۱_آفت شب پره درخت به


یکی از آفات مهم و مخرب میوه به شب پره می باشد که نوعی بیماری حشره ای به حساب می آید ،این حشره با ایجاد تونل و شکاف هایی روی میوه به آن را باعث از بین رفتن روند درست رشدی میوه و بدشکلی آن میشود ،که این بازار فروش این میوه را خراب میکند.علاوه بر این اتفاق آفت شب پره درخت به با ایجاد زخم هایی روی میوه زمینه ورود انواع بیماری های قارچی و آفات باکتریایی را به داخل میوه فراهم میکند . 

روش درمان ، کنترل ،مبارزه و پیشگیری آفت شب پره درخت به


مهم ترین روشی که میتوان برای مبارزه با شب پره انجام داد استفاده از تله های فرمونی بر روی شاخه و تنه درخت به میباشد با اینکار پروانه نر را فریب میدهد و به دام می اندازد و از جفت گیری این حشره با ماده خود جلوگیری میکند .
با استفاده از سم پاشی و محلول پاشی میتوان از شیوع هرچه بیشتر این آفت جلوگیری کرد . 

۲_ آفت پروانه میوه ای شرقی درخت به


پروانه میوه ای آفتی است که علاوه بر میوه درخت به تاثیر بدی بر روی جوانه ها و سرشاخه درختان به دارد .این پروانه زمستان خود را به صورت لارو زندگی خود را در شکاف درخت در داخل پیله میگذراند .کار اصلی این آفت نفوذ به میوه از طریق دمگل آن است. 

بدترین بیماری ها و آفات درختان به و مبارزه با آنها

روش درمان ، کنترل ،مبارزه و پیشگیری آفت پروانه میوه ای شرقی درخت به 


بهتر است نقاط آلوده را بریده و میوه هایی که آفت زده شده اند را از درخت جدا بکنید . برای جلوگیری از شیوع این بیماری خوب است که از جذب تله  استفاده بکنید . 

۳_آفت حفار شاخه درختان به


یکی از آفات چند فاژ درختان به که علاوه بر این میوه بر روی بسیاری از درختان میوه تاثیر میگذارد آفت حفار شاخه میباشد . زندگی این آفت در زمستان های سرد به طوری است که در زیر پوست درخت محل هایی برای پنهگاه خود درست میکنند و با آغاز بهار با ایجاد حفره هایی بر روی برگ درختان و جوانه ها محل نفوذ خود را به میوه درخت به ایجاد میکند . بعد از رسیده شدن میوه به این حشره با نفوذ به داخل میوه به دالان هایی را در داخل آن ایجاد میکند . 

روش درمان ، کنترل ،مبارزه و پیشگیری آفت حفار شاخه درخت به


هیچ روش دیگری بجز بریدن و سوزاندن نواحی آلوده برای درمان این بیماری وجود ندارد.  

۴_حشره فلش دار سن خوزه درخت به


آفت سن خوزه به بیش از ۱۰۰گونه زنده گیاهی حمله و به آنها آسیب میزند ،این حشره زمستان خود را بر روی پوست درختان و به شکل لارو میگذراند اغلب این بیماری ۲تا۳سال زراعی میتوانند زنده بمانند و آسیب به درخت به را ادامه دهند . این آفت علاوه بر تضعیف درختان به ،عمر اقتصادی آن را نیز کاهش میدهند . 

روش درمان ، کنترل ،مبارزه و پیشگیری حشره فلش دار درخت به


روند استراحت رویشی و اصول آن را رعایت کنید و از آبیاری بیش از حد درختان بپرهیزید . 
شاخه درختان را با اسکراب تمیز کنید .در صورت بالا بودن حجم حمله حشره فلش دار بهتر است محل آسیب و آلوده را بریده و بسوزانید . 

۵_ آفت دم قهوه ای درخت به


این آفت نوعی آفت چند فاگی است که به برخی از نقاط چوبی درخت حمله میکند . زمستان خود را داخل پیله بر روی جوانه درخت به میگذراند ،که همزمان با خروج آن ها حمله خود را به جوانه ها و برگ درختان آغاز میکند . 

روش درمان ، کنترل ،مبارزه و پیشگیری آفت دم قهوه ای درخت به


زمانی که حتی لارو این آفت را بر روی درختان و میوه آنها ملاحظه کردید حتما شاخه های آلوده را ببرید و از باغ خود دور بکنید . 

۶_آفت شیارخوار درختان به 


آفت شیار خوار نیز همانند چند آفت معرفی شده چند فاگی است که به بسیاری از گونه میوه حمله ور میشود ،وجود این آفات در باغ هایی که درختان کهن سالی دارند رواج بیشتری دارد ،محل زندگی لارو و حشره بالغ این آفت بین پوست و چوب درختان به میباشد و از آوند درختان تغذیه میکنند ،به تدریج با بالغ شدن لارو این آفت شیار هایی را در امتدادساقه و شاخه درختان به حفر میکنند که این شیار ها با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت می باشد . اگر این بیماری کنترل نشود موجب خشک شدن به یک باره درختان به خواهند شد. 

روش درمان ، کنترل ،مبارزه و پیشگیری آفت شیارخوار درخت به


از زیر پای درختان حتما میوه ها ،شاخه و برگ آلوده را جمع کنید .اگر در نقطه ای از درخت آلودگی زیادی مشاهده کردید حتما شاخه آفت زده را ببرید و بسوزانید . 
در بیماری هایی که زمینه آنها آفت ها هستند به سختی میتوان درخت را درمان کرد و در موارد کمی آفت کش ها پاسخگو میباشند. جهت خرید نهال میوه و مشاهده ارقام نهال به به صفحه اصلی وبسایت نهالستان یشیل مراجعه کنید .