آفات و بیماری های درختان آلو

در این مقاله قرار است با انواع بیماری شایع درختان آلو و درختان هسته دار آشنا شویم ،قبل از معرفی این آفات و بیماری ها و آشنایی با علائم و چگونگی درمان آنها خوب است این را بدانیم که به دلیل حساسیت بالای درختان آلو به آفات وجود هر یک از این بیماری ها را جدی گرفته و در درمان و پیشگیری از ابتلا آنها دقت حاصل بفرمایید.

انواع بیماری درختان آلو 

۱_غربالی درخت آلو و درختان هسته دار 
۲_سفیدک پودری(نمدی) درخت آلو و درختان هسته دار 
۳_برگ پیچیدگی درخت آلو و درختان هسته دار 
۴_انبانک درخت آلو و درختان هسته دار 
۵_لکه آجری درخت آلو و درختان هسته دار 

(لکه قرمز برگ درخت آلو و درختان هسته دار *
زنگ درخت آلو و درختان هسته دار *
پوسیدگی قهوه ای درخت آلو و درختان هسته دار *)

۱_بیماری غربالی درخت آلو و درختان هسته دار


این بیماری در کشور ما در بسیاری از درخت های میوه همچون زرد آلو،گیلاس،آلبالو ،گوجه،هلو و شلیل….. دیده میشودو در نقاط مشخصی از کشور مثلا در آذربایجان در حجم بالا به درختان زرد آلو آسیب میرساند. 
این بیماری به صورت جوش و لکه های ریز بر روی میوه درختان ظاهر میشود،و با این اتفاق ارزش اقتصادی میوه ها پایین آمده و به این صورت بازار فروش خوبی نخواهد داشت.این بیماری عاملی قارچی دارد و به همین سبب با عنوان بیماری قارچی معرفی میشود

علائم شناسایی بیماری غربالی درخت آلو


این بیماری در ماه های مرطوب سال در بازه زمانی پاییز و زمستان جوانه های خفته درختان را آلوده میکند و سبب مرگ درخت میشود . 
در بعضی مواقع جوانه های آلوده ترشحات صمغی ایجاد میکند که زمینه رشد انواع بیماری های حشره ای و باکتریالی و قارچی را فراهم میکند. 
لکه های برگ در اولین روزهای پیدایش به رنگ ارغوانی و کوچک بودند ولی با گذشت زمان تعداد و میزان آن ها بزرگ و بزرگ تر میشود و رنگشان به رنگ قهوه ای تغییر رنگ میدهد ،در ادامه لکه های روی برگ در هوای گرم و خشک از پهنک خشک میشود و جدا میشود .و به این شکل بعد از ریختن آن ها ررگ سوراخ سوراخ میشود به همین دلیل است که نام این بیماری بیماری غربالی نامگذاری شده است . 
این لکه ها اغلب روی سطح بالایی برگ درختان آلو نمایان میشود ،لکه ها و سوراخ های ایجاد شده با حشره خوردگی قابل اشتباه است . 

درمان،کنترل،مبارزه وپیشگیری بیماری غربالی درختان آلو 


استفاده از آبیاری بارانی که میزان رطوبت موجود را زیاد کرده و موجب خیس شدن شاخه و برگ درختان میشود به میزان زیادی در تشدید این بیماری نقش دارد .استفاده از سمومی مانند دیازینون و یا هر سم معمول دیگر قبل از باران های پاییزی در کاهش و پیشگیری از این بیماری موثر واقع میشود . بعد از تشکیل میوه نیز یک یا دوبار سمپاشی توصیه میشود . 

بیماری های درخت آلو


۲_ سفیدک پودری(نمدی)درخت آلو و درختان هسته دار 


سفیدک از انواع بیماری های باکتریالی و حشره ای است اما در بعضی مواقع نیز با بیماری قارچی شناخته میشود. به دلیل حمله سفیدک پودری به برگ درختان آلو دو سطح این برگ هابا پوششی سفید رنگ احاطه میشود و به این وسیله فعالیت فتوسنتزی و حیاتی برگ درختان را دچار اختلال میکندو نتیجه این کار نیز ریزش زود به هنگام برگ درختان آلو میشود .با اختلال در سیستم رشدی درختان آلو و خزان زودبه هنگام دیگر درختان فرصت مناسب برای ذخیره مواد غذایی برای رشد میوه و جوانه های سال بعد را ندارد و سال به سال هم کاهش باردهی خواهد داشت و هم به دلیل عملکرد نادرست درخت زودتر عمر اقتصادی مفید خود را به پایان میرساند . 

روش شناسایی بیماری سفیدک پودری(نمدی) درختان آلو و درختان هسته دار

در تمام مدت سال میتوان این بیماری را بر روی شاخه و برگ درختان ،و میوه آنها مشاده کرد . شما میتوانید از اول بهار تا پایان فصل بعدش علائم ظاهری این بیماری را بر روی برگ و میوه درختان آلو مشاهده بکنید .بهترین راه در آمان ماندن از وجود هرچه بیشتر این بیماری بهتر است بعد از ریزش برگ و خزان در فصل پاییز به بعد سرشاخه نقاط آلوده را معاینه و در صورت وجود یا آن را جداکنید و یا با مراقبت های اصولی این بیماری را کنترل کنید تا از شیوع هر چه بیشتر آن جلوگیری شود . تشخیص این بیماری در آزمایشگاه ها زیر میکروسکوپ و با روش رنگ آمیزی قابل انجام میباشد. 

نشانه ها و تاثیرات این بیماری ها بر روی برگ و میوه درختان متفاوت است به طوری که اگر میزان این بیماری زیاد باشد برگ از پهنک حول رگبرگ اصلی به سمت بالا برگشته و پیچ و تاپ میخورد ،اما در میوه با خراب کردن شکل ظاهری آن هم سبب بدشکل رشد کردن آن شده و در بعضی مواقع حالتی خشک و سفت گونه به پوست میوه میدهد که ارزش فروش آن را پایین می آورد . 

کنترل،درمان،پیشگیری و مبارزه با بیماری سفیدک پودری (نمدی)درختان آلو


بهترین روش مبارزه با این بیماری استفاده از قارچ کش های موثر خواهد بود زیرا نه میتوان به صورت دستی زمانی که میزان این بیماری کم است آن ها را جمع کرد و نه تشخیص میتوان داد که میزان کنترل شد یانه ، نه اینکه شما میتوانید تمام نقاط آلوده را بریده ،چیده و بسوزانید زیرا این نوعی بیماری می باشد که به بسیاری از نقاط درخت حمله و اتراق میکند . 
بعد از سم پاشی دومین کار خوب برای کنترل بیماری جمع آوری گلبرگ ها،برگ ها و میوه های آلوده از پای درختان می باشد ، که شما با اینکار میزان شیوع را کاهش میدهید. 

۴_بیماری برگ پیچیدگی درختان آلو 


یکی دیگر از بیماری های قارچی مهم و تخریب گر درختان آلو بیماری برگ پیچیدگی است که از همان ابتدای ابتلای درختان به این آفت میتوان به وضوح این بیماری را مشاهده کرد . این بیماری دراکندگی جهانی دارد و در حالت کلی در محیطی که آب و هوای گرم و خشک دارد شیوع ندارد ،در کشور ما در استان هایی مثل مازندران،خراسان،اصفهان ،
شیراز،آذربایجان،رنجان و تهران به وضوح قابل رویت می باشد باغداران به این بیماری به طور عامیانه بیماری لب شتری و یا بادسرخ هم می گویند.

علائم شناسایی بیماری برگ پیچیدگی(لب شتری) درختان آلو


با ایجاد لکه های زرد متمایل به قرمز بر روی برگ درختان آلو این بیماری خود را نمایان میکند ،محل اینلکه ها به تدریج کلفت تر شده و مانند چین خوردگی بر روی برگ ها دیده میشود و سرانجام در نزدیکی های رسیدن میوه ها ،این برگ ها به طور کامل چین خورده میشوند . 
این بیماری شدت های مختلفی دارد ،ممکن است در نقطه ای که وجود بیماری شیوع بیشتری دارد بر روی چین خوردگی ها لایه ای سفید رنگ به نام اسپور تشکیل شود و در این ناحیه ضخامت بقدری زیاد شود که برگ حالت شکننده به خود بگیرد . 
این آفت اگر به اندازه ای باشد که بر روی میوه درختان نیز آسیب بزند لکه های نامطم برجسته چین داری در محل حمله ایجاد میشود که رنگی متمایل به قرمز خواهد داشت . 

کنترل،درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری برگ پیچیدگی درختان آلو


استفاده از ارقام اصلاح نژاد برای پیشگیری از این بیماری قارچی بسیار تاثیر گذار می باشد ،علاوه بر اینکه میتوان از سموم مختلفی و به نسبت ارزانی برای درمان استفاده کرد شما میتوانید با هرس و آبیاری درست درختان از احتمال وقوع این بیماری جلوگیری بکنید . جمع آوری شاخه و برگ آلوده از پای درختان نیز روشی موثر در کاهش شیوع این بیماری است . البته این راهم در نظر داشته باشید که هیچ موقع درختان شلیل،هلو و آلو و زرد آلو نسبت به بیماری لب شتری در امان نیستند . 

۵_بیماری انبانک درختان آلو


از مهم ترین بیماری های درختان آلو نیز میتوان به انبانک اشاره کرد که با نام خیارک آلو نیز شناخته میشود. این نوع بیماری عاملی قارچی داشته که بیشتر به میوه و گاهی به شاخه و برگ درختان آلو آسیب می زند ،به ویژه آلو اروپایی که بسیار در معرض این بیماری قرار میگیرد ،این بیماری هم انتشار جهانی دارد و در همه نقاط جهان میتوانید درصدی از آن را مشاهده بکنید . 
در ایران وجود بیش از اندازه این بیماری گزارش نشده است و شما خسارت چندانی از این بیماری و شیوع آن نخواهید دید . این آفت در سالهایی که بهاری سرد دارد و هوا خنک است بر روی برگ درختان قابل مشاهده است . 

علائم شناسایی بیماری انبانک درختان آلو


زمانی که میوه آلو و بد شکل رشد میکند و یا هسته در آنها تشکیل نمیشود به احتمال ۹۰درصد درخت به انبانک ابتلاشده است. زمانی که این بیماری زیاد شیوع دارد و میوه آلو تحت تاثیر آن قرار دارد پوست میوه ها سخت تر و کلفت تر میشود و حالتی سخت و سیاه به خود میگیرند . علائم وجود بیماری را بعد از یک ماه و نیم بعد از تشکیل شکوفه ها روی درختان آلو میتوان دید . 

کنترل،درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری انبانک درخت آلو


در وههله اول توصیه میشود از ارقام مقاوم به این بیماری زمان احداث استفاده کنید ،استفاده از قارچ کش و سموم موثر میتواند بهترین گزینه مبارزه با انبانک باشد. جهت مشاهده ارقام نهال آلو و خرید نهال آلو در انواع مختلف با کارشناسان نهالستان در تماس بوده و یا به بخش نهال آلو در صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید. https://yeshilnahall.com