آفات و بیماری های درختان پسته

آفات و بیماری های درخت پسته

شناخت آفات و بیماری های درخت پسته به باغداران و پرورش دهندگان این درخت کمک میکند تا با شناخت علائم بیماری و راه های پیشگیری از انواع بیماری توانایی حفظ و نگه داری از درختان خود را داشته باشند و در صورت نیاز اقدام به درمان درختان آلوده بکنند .

۱_بیماری گال پسته

یکی از انواع مهم بیماری های درختان پسته گال ها میباشند که زمینه ساز و عامل این بیماری جانداری به نام باکتری میباشد که اغلب در ریشه و ساقه درختان توانایی رشد بالاتری دارند گال ها به عنوان آفات و بیماری های درختان پسته شناخته میشوند .
در روز های ابتدایی آفت گال تاجی پسته شکلی برآمده با رنگی روشن را دارد که در گذر زمان تغییراتی در آنها ایجاد میشود طوری که رنگی تیره تر و در ابعاد بزرگ تری مشاهده میشوند .این مریضی درختان پسته به دلیل اینکه مستقیما باکتری به سلول های زنده هجوم آورده و سبب آلودگی تنه و شاخه و مهم تر از آنها ریشه درخت پسته میشود و اگر تحت درمان نباشد باعث خشک شدن و مرگ درخت میشود یکی از مهم ترین بیماری درخت پسته بشمار می آید .

روش درمان و پیشگیری از بیماری گال پسته 

انواعی از بیماری ها با سموم و بدون جداسازی منطقه آلوده امکان درمان دارند اما گاهی بعضی بیماری های باکتریایی و یا قارچی بدون جدا سازی و سوزانده شدن درمان نمی شوند انواع گال ها نیز از این ویژگی برخوردار هستند و تا زمانی که بریده و سوزانده نشوند امکان انتقال به شاخه و برگ و درختان مجاور دیگر را نیز دارند . 

۲_بیماری پسیل پسته 

یکی دیگر از هزاران نوع بیماری درختان پسته که زمینه ی موجودیت آن حشره ها هستند پسیل پسته می باشد که در بین باغداران به شیره خشک نیز معروف است به خاطر اینکه عسلک تولید شده از حشره بر اثر مجاورت با هوا خشک شده و بصورت دانه هایی شکری شکل روی برگ درخت دیده میشود نکروز در ارقام مختلف دلایل خاصی میتواند داشته باشد در درختان پسته این تغییر بدلیل آفت پسیل رخ‌ میدهد که آفت سبب رنگ زرد برگ درختان میشود .

علائم بیماری پسیل پسته 

مهم ترین علائم پسیل پسته تغییرات ظاهری از جمله جمع شدن برگ درخت پسته، خشک شدن زود هنگام برگ و ریزش آن ها می باشد علاوه بر این تغییرات که میتوان با چشم مشاهده کرد برگ درختان و ترشحات آن نیز دچار تزلزل میشود به طوری که برگ های درختان شیره چسبناکی از خود بر سطح خود ترشح و لایه ای از شیره چسبناک بر دور خود پهن میکنند .

روش درمان و پیشگیری بیماری پسیل پسته

جهت درمان انواع بیماری درختان پسته با ارقام مختلف که دارای ویژگی های متفاوتی است راهکار های فراوانی وجود دارد ،اما بهترین زمان و موقعیت مبارزه با این بیماری هنگام رویش جوانه ها و خیلی قبل تر از شروع تخم ریزی آفت می باشد که این رخ داد باید در زمان گلدهی حتما پایان یابد ،بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سموم مورد نیاز هر بیماری مشورت با کارشناس کشاورزی است که شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارقام نهال پسته و راه درمان انواع بیماری ها به بخش مشاوره تماس حاصل فرمایید . 

بیماری های درختان پسته

۳_بیماری کپک پودری درختان پسته

خوب است بدانیم که حتی ساده ترین تغییرات روی پوست و تنه درختان نشان گر آغاز یک نوع بیماری جدید میتواند باشد برای مثال این بیماری که به شکلی ساده همانند گرد و غبار بر روی میوه درخت پسته را می پوشاند و شاید باغداران و پرورش دهندگان پسته به فرض اینکه گرد و غبار بر روی پرزهای میوه نشسته هیچ اعتنایی به بیماری درخت خود نکنند . کپک پودری لکه های ریز سفید رنگ پودری شکل هستند که بر روی برگ و میوه های درخت پسته به وجود می آیند و به طور گسترده ای تمام سطح برگ و میوه درخت را می پوشانند که به تدریج منطقه پوشیده شده از آن به دلیل رشد این آفت گسترش یافته و آلودگی بیشتر خواهد شد .
زمانی که مواد غذایی در تنه درختان به سختی حرکت میکند میتواند عامل بیماری همچون کپک پودری در خود شود علاوه بر آن دلایل دیگر از جمله زیاد ماندن درخت پسته در سایه و نرسیدن نور خورشید به آن نیز میتواند عامل این بیماری باشد 
درمان این بیماری فقط با پیشگیری قبل کاشت قابل انجام میباشد چرا که بعد از کاشت درمان خاصی نداشته و فقط باید فضای محیط را نسبت به شرایط با درخت خود سازگار بفرمایید. 

۴_بیماری دایبک پسته

بیماری دایبک که در درختان پسته قابل مشاهده می باشد عاملی باکتریایی دارد که درخت پسته در صورت ابتلا به این بیماری از خود صمغ زیادی را بر سطح تنه خود ترشح میکند . علاوه بر تولید صمغ سبب ایجاد حالت دوده ای در درختان پسته میشود .
مهم ترین دلیل برای پدیدار شدن این بیماری باکتریایی هرس غیر صحیح درختان می باشد،به یاد داشته باشید که هنگام هرس کردن درختان از ابزار کاملا استریل شده و بهداشتی استفاده بکنید ،و شایان ذکر است که بدانیم با توجه به چند سالگی درختان پسته و شرایط آب و هوایی کدام نوع هرس درختان برای محیط ما سازگار و مناسب میباشد . 

۵_بیماری پروانه چوب خوار درختان پسته

امروزه مشگل اصلی باغداران و پرورش دهندگان محترم در امان ماندن از آفت پروانه چوب خوار است که در این بیماری لارو ها با ورود به سرشاخه درختان پسته از مغز آن استفاده و تغذیه میکنند که مهم ترین سبب برای خشک شدن آن است . شاخه های آلوده درختان به دلیل وجود این آفت ریزش پیدا میکنند که مهم ترین ضرر لارو این آفت بر درختان پسته کاهش رشد شاخه ها و محصول تولیدی میباشد . 
با تغذیه از چوب درختان پسته این آفت سوراخ هایی را در آن ایجاد میکند که بدین وسیله بیماری های مضر دیگر نیز راه برای نفوذ بیشتر به داخل را پیدا میکنند . 

روش درمان و پیشگیری از بیماری پروانه چوب خوار درختان پسته

شما با هرس شاخه های آلوده به این بیماری و استفاده از سموم مناسب این آفت می توانید براحتی با این بیماری درختان پسته مبارزه بکنید هم چنین برای از بین بردن این آفت شاخه و برگ خوار میتوان از صابون های ضدعفونی کننده استفاده نمود برای خرید نهال پسته احمد آقایی پایه رویشی که کاملا عاری از هر گونه آفت و بیماری میباشد ، به بخش فروشگاه این نهالستان مراجعه نمایید.

۶_بیماری کنه درختان پسته 

یکی دیگر از انواع بیماری های خطرناک درخت پسته کنه میباشد که با وجود ریز بودن این حشرات خسارت های قابل توجهی را میتوانند به درخت بزنند و حتی سبب خشک شدن درختان پسته نیز شوند که در نتیجه تغذیه از درختان این اتفاق می افتد . نوزادان کنه از دمبرگ درختان استفاده و تغذیه میکنند و به همین خاطر سبب سیاه شدن وریزش میوه ها میشوند . با گذشت زمان و افزایش تولید مثل این حشره امکان خشک شدن غیر قابل برگشت این آفت و مرگ حتمی درختان تضمینی است برای همین باید در سلامت درختان پسته دقت کامل را داشته و محافظت بفرمایید .

بیماری های درختان و میوه های پسته

علائم بیماری کنه درختان پسته 

از آثار این آفت میتوان به تغییر شکل برگ درختان پسته وتغییر شکل سرشاخه درختان و کاهش محصول تولیدی درختان نام برد .

راه درمان و پیشگیری بیماری کنه درختان پسته

به جهت درمان کنه پسته باید از آفت کش استفاده بکنید و از آن آفت کش ها زمانی که حداکثر گل های ماده درختان پسته باز شده اند سمپاشی درختان را آغاز و این کار را دوبار تکرار بفرمایید . 

۷_بیماری شته درختان پسته

انواع مختلفی از شته ها وجود دارند که به عنوان مریضی و آفت درختان پسته معروف هستند و از طریق راه های مختلف از جمله تغذیه مستقیم گیاه از عسلک ،شیره درخت،و یا از طریق ایجاد گال در قسمت های مختلف درختان پسته اثرات زیان بار خطرناکی بر درختان پسته وارد میکنند ، برای مثال شته چین دار برگ یا شته گالزای که از انواع مشهور شته های درختان پسته محسوب میشوند که بر اثر تغذیه از گیاه سطح زیری برگ درختان حالتی چین دار پیدا میکنند علاوه بر آن تغییراتی در لبه برگ درختان پسته ایجاد میکنند که درنتیجه ی این تغییرات برگ های پسته از سبزبه قرمز تغییر رنگ میدهند پس در نتیجه مهم ترین علت بعد از خزان درختان پسته علت قرمزی شدن برگ درختان آلوده شدن به شته میباشد . شته های دیگری در سرشاخه های درختان پسته زندگی میکنند که شته های معمولی و به رنگ سبز میباشند که با تغذیه از آن سبب تضعیف درختان و کاهش مقبولیت میوه آن میشوند .برای درمان این بیماری نیز باید از آفت کش های مخصوص حشرات غالب بیماری استفاده کرد  برای آشنایی با انواع و اقسام نهال پسته پیوندی و پسته پایه رویشی بزرگ و کوچک و هم چنین خرید نهال پسته به بخش فروشگاه آنلاین نهال پسته یشیل نهال مراجعه نمایید .