آفات و بیماری های درختان شلیل

درخت شلیل نیز همانند درخت هلو و آلو انواع بیماری ها و آفات مختلف و زیادی دارد که به دلیل بالا بودن میزان شیره گیاهی در بافت های تنه ای درخت این آفات را به خود جذب میکنند .هلو و شلیل دو میوه بازار پسند و سودآور در بخش کشاورزی میباشند که جزو درختان هسته دار با قابلیت کاشت در اکثر نقاط کشور(آب و هواهای مساعد به کاشت) میباشند. این درختان به دلیل مقاومت و سازگاری بالایی که با خاک منطقه کاشتی دارند حتی میتوان در مناطق جنوبی و نیمه بیابانی نیز این ارقام میوه را کاشت.برای کسب اطلاعات هرچه بیشتر درمورد ارقام قابل کشت در مناطق محروم کشاورزی به بخش ارقام نهال شلیل مراجعه بفرمایید. 
این درخت در مقایسه با انواع درختان میوه عمر اقتصادی کمتری دارد و به آفات و بیماری های زیاد و مختلفی دچار میشود. 
در بین این آفات شته ها ،کرم ها،شپشک ها،سوسک ها و کنه از انواع آفات آسیب زای درختان شلیل به حساب می آیند . این بیماری ها عمدتا منشا و عامل باکتریالی و قارچی و همچنین در بعضی مواقع عاملی نماتد دارند . علاوه بر بیماری های اختصاص یافته ی درختان شلیل انواع بیماری های درختان هلو و آلو نیز میتوانند به میوه و برگ و در طیف وسیع به تنه درختان شلیل آسیب بزنند ،امروز با مهم ترین آفات درختان شلیل آشنا خواهیم شد . بهترین و سالم ترین درختان شلیل که بدون آفت هستند در نهالستان یشیل نهال به صورت گلدانی چهارفصل کاشت و ریشه باز عمده و خرده موجود میباشند. برای خرید نهال میوه پیوندی به صفحه اصلی وبسایت مراجعه کنید.

رایج ترین آفات درختان شلیل

۱_آفت کرم آلو آسیب زای درختان هلو و شلیل
۲_آفت سرشاخه خوار هلو آسیب زای درختان هلو و شلیل 
۳_آفات شپشک ها و سپردار ها درختان شلیل 
۴_آفت شته درختان شلیل 
۵_آفات چوب خوار و پوست خوار درختان شلیل 
۶_آفات کنه درختان شلیل 

رایج ترین بیماری درختان شلیل 

۱_بیماری لب شتری(پیچیدگی برگ )درختان هلو و شلیل 
۲_بیماری شانکر تنه درختان هلو و شلیل 
۳_بیماری لکه غربالی درختان شلیل 
۴_بیماری سفیدک سطحی درختان شلیل 
۵_بیماری پوسیدگی قهوه ای (مومیایی)درختان شلیل 


 مهم ترین و بدترین و رایج ترین آفات درختان شلیل


۱_آفت کرم آلو درختان شلیل 


یکی از شناخته شده ترین آفات درختان شلیل کرم آلو میباشد که در فصل بهتر با تغذیه از سرشاخه های تازه روییده درختان به او آسیب میزند و در نتیجه ی این کار کرم آلو درخت خشک میشود . با رشد و پرورش تدریجی جوانه های جدید درختان شلیل ،لارو و تخم های این کرم که بر روی شاخه و برگ و میوه درختان شلیل امکان ورود به داخل میوه را پیدا میکنند ،و به جهت رشد و بالغ شدن از بافت و هسته ی میوه شلیل تغذیه میکنند . علاوه بر این اتفاقات ،لارو این کرم با ایجاد دالان هایی در ساختار سرشاخه درختان شلیل ،باعث ترشح صمغ از ناحیه ی شاخه میشوند . 

روش کنترل، مقابله،درمان و مبارزه و پیشگیری آفت کرم آلو  درختان شلیل

شما به راحتی با هرس شاخه و برگ ضعیف درختان شلیل کیتوانید حجم این آفت را کاهش داده و یا میتوانید از سمومی مانند دیارینون ،کلرپیریفوس،مالاتیون،فن والریت و همچنین فوزالن برای کنترل و درمان و حتی پیشگیری از ابتلا به این نوع آفت جلوگیری کنید . 

۲_آفت سرشاخه خوار درختان شلیل 


این نوع آفت علاوه بر حمله به درختان شلیل و هلو به انواع درختانی همچون زالزالک،زردآلو و بادام نیز حمله ور میشود . 
لارو این آفت زمیتان خود را برای در امان ماندن از سوز سرمای زمستانه ،زمستان خود را در درون جوانه های گیاه میگذرانند. 
لارو این آفت با آغاز فصل گرما و بهار به سرشاخه ها و جوانه های تازه ی درخت شلیل حمله میکند و غنچه های درختان را رفته رفته میریزند . لارو آفت سرشاخه خوار با ایجاد یک تونل به داخل میوه محیط راه ورود خود را به داخل میوه باز میکند که بعد از مدتی میوه های آسیب دیده شروع به ریزش میکنند .

بدترین بیماری های درختان شلیل

روش کنترل، مقابله،درمان و مبارزه و پیشگیری آفت سرشاخه خوار درختان شلیل 


استفاده از تله فرمونی برای جلوگیری از ایجاد و حمله این آفت بهترین و ساده ترین راه میتواند باشد. 
اگر حجم این آفت در درختان بیش از دو سه شاخه آلوده بود شما باید با استفاده از آفت کش های ارگانوفسفات به همراه روغن های معدنی از شر آسیب این آفات خلاص شوید . 

۳_آفات شپشک ها و سپردار های درختان شلیل


مخرب ترین آفات درخت شلیل همین شپشک و سپردارهای درختان شلیل میباشد که علاوه بر آسیب به باروری سبب کاهش مقاومت درخت نیز میشوند این آفات با تغذیه از شیره گیاه به مرور سبب خشک شدن درختان شلیل میشوند قیافه و ساختار سپردار ها خیلی متفاوت تر از شپشک ها میباشد ،به طوری که لایه خارجی پوستی بدن سپردار ها همانطور که از نامشان پیداست سخت تر از آفت شپشک میباشد .به علاوه مقاومت این آفات با توجه به ساختار بدنی شان خیلی متفاوت میباشد و سپردار ها مقاومت بالاتری نسبت به شپشک ها در مواجه با سموم دارند این آفات زمستان را در داخل پوسته مرده درختان شلیل میگذرانند . 

روش کنترل، مقابله،درمان و مبارزه و پیشگیری آفت شپشک و سپردار های درختان شلیل 


خوب است که قیافه و شکل این آفات را بشناسید و با کنترل ومشاهده روزانه درختان شلیل از افزایش بیش از حد این بیماری جلوگیری کنید اگر دیدی میزان این آفت بقدری بالا رفته که کل تنه و شاخه را دیگر گرفته است بهتر است از روغن آمولسیون کننده ، سم های اتیون و دیازینون و یا میتوان از سمومی همچون دیمیداکلوپراید ،مالاتیون و یا صابون محلول استفاده کنید . در غیر این صورت اگر میزان این آفات کنترل نشد بهتر است شاخه و برگ و تنه درخت را بریده و بسوزانید . 

۴_ آفت شته درختان شلیل


این نوع آفات جزو کم خطر و آسیب ترین آفات درختان میوه به حساب می آیند ،شته ها با تغذیه از شیره ی گیاه مواد فتوسنتزی گیاه را کاهش میدهند .
شته زمانی برای درختان شلیل و هلو بسیار آسیب زا و مضر است که با تولید ماده چسبناک یا همان عسلک بر روی سطح درختان شلیل محیط و شرایط رشد انواع پاتوژن ها و قارچ ها را فراهم بکند . 
تغذیه ی این آفات از شیره گیاه سبب کاهش مواد فتوسنتزی میشود و به تدریج سبب اختلال فیزیولوژیکی در بافت درختان میگردد به نتیجه ی این اختلال تغییر شکل درختان و گیاه ها می باشد. 

روش کنترل، مقابله،درمان و مبارزه و پیشگیری آفت شته درختان شلیل


همانطور که میدانید سرعت رشد این آفات بسیار بالا میباشد و تنها روش از بین بردن آن نیز استفاده از سموم کشاورزی است . کشاورزان محترم میتوانند با استفاده از ترکیبات روغنی به همراه سموم اتیون در فصل بهار این آفت را کنترل بکنند . علاوه بر آن استفاده از سمومی مانند پریمیکارب ،سن دیکلرووس،آبامکتین،ایمیداکلوپرایدو استامی پراید ، در زمان حمله با حجم بالای این آفت توصیه میشود . 

۵_آفات چوب خوار و پوست خوار درختان شلیل 


این آفت یکی از هزاران آفت رایج باغات شلیل میباشد که به وفور میتوان در تمام نقاط ایران یافت کرد . 
تخم های این آفت همواره بر روی تنه درختان شلیل قابل رویت می باشد ،بعد از آنکه لارو این آفات از تخم های خود بیرون می آیند اولین آسیب مخرب میوه شلیل را آغاز کرده و با خوردن جوانه های گیاه و گل های شلیل میکند که در صورت کنترل نکردن باعث ناباروری درختان شلیل میشود. علاوه آن لارو آفات چوب خوار و پوست خوار از پوست درختان نیز تغذیه و سد مقاومتی درختان را تضعیف میکنند . 
بلوغ این آفات نیز با تغذیه سرشاخه درختان شلیل آغاز میشود و بعد ها با ایجاد صمغ هم زمینه رشدی دیگر بیماری ها را باز کرده و هم سبب خشک شدن نواحی حیاتی درختان شلیل میگردند. 

روش کنترل، مقابله،درمان و مبارزه و پیشگیری آفات چوبخوار و پوست خوار درختان شلیل


بهترین راهکار مقابله با این آفات ،هرس به موقع و اصولی درختان میباشد ،برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش صحیح ارقام نهال میوه و گردو به بخش مقالات مراجعه بفرمایید ،خوب است بدانید بعد از هرس درختان شما با مسدود کردن راه ورود لارو ها با خمیر تدخیلی سمی میتوانید رشد این آفات را کنترل کنید ،علاوه بر آن استفاده از سمومی مانند مالاتیون،کلرپیریفوس و دیازینون قبل از تخم گذاری توصیه میشود. 

مهم ترین بیماری های درختان شلیل


۶_ آفت کنه های درختان شلیل 


یکی دیگر از آفات درختان شلیل کنه ها میباشند که با مکیدن شیره گیاه هم باعث تضعیف مقاومت او میشود و هم از رسیدن مواد مغذی به گیاه جلوگیری میکند . 
این آفت با ایجاد و تنیدن تار بر روی شاخه و برگ فتوسنتزکننده درختان شلیل میزان فتوسنتز این سلول های زنده گیاهی را کاهش میدهند . 

روش کنترل، مقابله،درمان و مبارزه و پیشگیری آفت کنه درختان شلیل


استفاده از سموم شیمیایی تنها راه تاثیر گذار مقابله با این بیماری است . استفاده از سمومی همچون پروپارژیت، فن پروکسیمیت ،بروموپروپیلات،آبامکتین و ایمیداکلوپراید برای کاهش این بیماری تاثیر گذار هستند . 

برای مطالعه انواع بیماری های درختان شلیل که ابتدای مقاله معرفی شدند به بخش مقالات (بیماری های درختان شلیل )مراجعه بفرمایید . جهت خرید نهال شلیل پایه رویشی بدون آفت و خرید درخت شلیل پیوندی و بذری از بخش محصولات درختان شلیل بازدید فرمائید.

بیماری های درختان شلیل 


یکی از نکات کلیدی که موجب رشد حداکثری درختان و باردهی بالای آنها میشود آشنایی با انواع بیماری های درختان شلیل و هلو است که با شناخت این بیماری ها و آشنایی با راهکار های پیشگیری و کنترل میتوان سلامت درختان را تضمین و علاوه بر اینکه از شیوع آن جلوگیری میتوان کرد رشد هر چه بیشتر درختان خود را شاهد خواهید بود . 
به زبان ساده متوان گفت انواعی از آفات و بیماری های خاصی وجود دارند که نه تنها باعث آسیب به درختان شلیل میشوند بلکه باروری کل باغ ما را پایین می آورند ،پیش در مقاله آفات درختان شلیل مهم ترین آفات درختان شلیل را شناختیم امروز مهم ترین بیماری های درختان شلیل را خواهیم شناخت .

رایج ترین بیماری درختان شلیل 

۱_بیماری لب شتری(پیچیدگی برگ )درختان هلو و شلیل 
۲_بیماری شانکر تنه درختان هلو و شلیل 
۳_بیماری لکه غربالی درختان شلیل 
۴_بیماری سفیدک سطحی درختان شلیل 
۵_بیماری پوسیدگی قهوه ای (مومیایی)درختان شلیل


۱_بیماری لب شتری(پیچیدگی برگ )درختان هلو و شلیل 


یکی از انواع بیماری های درختان شلیل بیماری لب شتری است مه نوعی بیماری قارچی به حساب می آید . این بیماری در ابتدای فصل رشد درختان شلیل نمایان میشود ،عامل ایجاد کننده این بیماری قارچی به نام taphrina deformans  میباشد ،بیماری لب شتری اغلب در مناطقی که آب و هوای به نسبت سردی دارند و رطوبت هوا بالا است بسیار دیده میشوند. عامل قارچی این بیماری با تاثیر بر روی برگ درختان هم سبب پیچ خوردگی برگ های درختان شلیل شده و هم اینکه باعث میشود رنگ ها تغییر کند ،علاوه بر این آسیب ها سبب تورم برگ های جدید درختان شلیل نیز میشود . 
بیماری پیچیدگی برگ درختان شلیل نه تنها شکل طاهری درختان را خراب میکند ،بلکه سبب کاهش راندمان فتوسنتز برگ های زنده درختان میشود و همچنین به سبب وجود این عامل قارچی میوه ها کوچک مانده و رشد کامل خود را نخواهند داشت .چنانچه این بیماری کنترل نشود تضعیف درختان حتمی خواهد بود و رشد آن متوقف خواهد شد . 

روش کنترل ،درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری لب شتری درختان شلیل


شما بلافاصله از ریزش میوه ها و یا برداشت محصول اگر زمینه رشدی این بیماری را درختان خود مشاهده کردید باید سم پاشی آن را آغاز کنید و یا زمانی که هنوز جوانه زنی درختان آغاز نشده است و درخت در خواب زمستانه به سر میبرد بهتر است که سم پاشی را آغاز کنید . استفاده از سمومی مانند اکسی کلرو مس ،مانکوزب،بردوفیکس یا کاپتان (این سم برای زمانی خوب است که درخت هنوز برگ تشکیل نداده باشد) برای این بیماری لب شتری مفید واقع میشود . 

۲_بیماری شانکر تنه درختان شلیل


یکی از شایع ترین بیماری درختان شلیل که سالیانه خسارت زیادی را به درختان شلیل وارد میکند همین بیماری می باشد . بیماری شانکر برخلاف بسیاری از بیماری درختان شلیل میتواند عاملان زیادی را داشته باشد از جمله این عوامل مثل باکتری ها،قارچ ها ،و یا عاملان غیر زیستی مثل آبیاری اشتباه،بالا بودن اسیدیته خاکی،بالابودن نمک خاک ،آفتاب سوختگی وضربه های فیزیکی به تنه درختان شلیل میباشد. 
با ابتلای درختان شلیل به بیماری شانکر و در پی آن با ایجاد زخم های سطحی و عمیق بر روی تنه درختان ترشحاتی از آنها با نام صمغ خارج میشود که زمینه رشدی انواعی از آفات و مریضی های دیگر را فراهم میکند . 
همه این ضرر ها نوعی آسیب غیر قابل برگشت به درختان شلیل با عمر اقتصادی پایین می باشند که هم سبب تضعیف درختان میشود و هم باعث مسدود کردن آوند های درخت میشود که به تدریج همه این اتفاقات دست در دست هم داده و درخت را خشک میکند . 


۳_ روش کنترل ،درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری شانکر تنه درختان شلیل


محلول پاشی کودهای مقاوم ساز درختان در برابر این بیماری ، مهم ترین روش درمان و پیشگیری از بیماری شانکر تنه میباشد مانند محلول فوسفیمکس مس که بسیار مقاومت درختان را بالا میبرد . یک باغدار نمونه با دقت های کوچکی که به درختان میکند سبب رشد و پرورش هرچه بیشتر درختان میشود چطور؟مثلا زمانی که صمغ روی درختان را مشاهده کرد با جمع آوری این صمغ ها و ریختن مخلوط برو و محلول کلر محل آسیب را ضدعفونی میکند که هم زمینه رشد انواع بیماری را گرفته و هم بیماری شانکر تنه را کنترل میکند و علاوه بر آن سلامت درختان را تضمین میکند . 
استفاده از روغن ولک و سموم مسی به صورت دوره ای در فصل زمستان نیز سبب درمان این بیماری و پیشگیری از آن میشود . 

۴_ بیماری لکه غربالی درختان شلیل 


از نادر بیماری هایی است که دوعامل باکتریالی و قارچی دارد و یکی از مخرب ترین و زیان بارترین انواع بیماری درختان شلیل شناخته میشود . محل هدف حمله ی این بیماری به جای جای درخت میباشد به طوری هم در روی سطح زیرین و هم روی برگ میتوان آسیب های آن را مشاهده کرد و همچنین در ریشه ،تنه ،میوه،سرشاخه ها، گلبرگ ها،جوانه های جدید و قدیمی درختان شلیل نیز قابل مشاهده است .این بیماری را علائم ایجاد لکه های زرد رنگ که دور آن را حلقه ای قرمز رنگ پوشانده ، میتوان شناسایی کرد . 
این بیماری سبب ریزش تدریجی و کاهش گلدهی درختان میشود و همچنین تضعیف برگ ها و میوه ها هم به وضوح در نقاط آلوده قابل رویت است. 

روش کنترل ،درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری لکه غربالی درختان شلیل


یکی از اصولی ترین روش ها در این رابطه ،رعایت اصول بهینه باغدارای و رعایت بهداشت زراعی میباشد .به علاوه ی این کار میتوان از سمومی که مفید واقع میشود استفاده کرد برای مثال استفاده از سموم مانکوزب و کاپتان به جهت کنترل عاملین قارچی و همچنین به جهت کنترل عاملین باکتریایی نیز از سموم اکسی کلرو مس و مخلوط بر دو میتوان استفاده کرد 

۵_بیماری سفیدک سطحی درختان شلیل 


سفیدک سطحی نوعی بیماری قارچی درختان شلیل میباشد که توسط قارچ اختصاص یافته ای ایجاد میشود .عامل قارچی سفیدک سطحی از شیره سلولی برگ و میوه ی درختان شلیل تغذیه کرده و رشد میکند و به همین سبب باعث رنگ پریدگی های قابل رویت و فرورفتگی های بزرگ بر روی میوه ها و برگ درختان میگردد. 
ایجاد پوشش سفید رنگ بر روی میوه و برگ شلیل از علائمی است که میتوانید وجود این بیماری را تشخیص دهید .این پوشش سفید سطح فتوسنتز برگ درختان را مختل کرده و میزان آن را کاهش میدهد ،با وجود این پوشش بر روی برگ درختان و میوه آنها میزان نور دربافتی گیاه کاهش میابد و این یعنی تضعیف درخت و کوچک ماندن میوه های درخت شلیل ،که به خودی خود آسیب بزرگی از لحاظ اقتصادی هم به باغ و هم به جیب باغدار میزند . 

روش کنترل ،درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری سفیدک سطحی درختان شلیل 


روش سم واشی برای مقابله با این بیماری مفید واقع میشود استفاده از سمومی مانند مانکوزب،کاپتان،پنکونازول و یا استفاده از ترکیباتی که گوگرد دارند . اگر دیدید مقدار این بیماری غیر قابل کنترل شده نقاط آلوده را حتما جدا کنید این به این معناست که آلودگی ها دیگر قادر به درمان نیست و شما بابد از شیوع هر چه بیشتر این بیماری فقط جلوگیری کنید . 

۶_بیماری پوسیدگی قهوه ای(مومیایی)درختان شلیل


یکی از شناخته شده ترین انواع بیماری درخت شلیل و هلو پوسیدگی قهوه ای است که منشا قارچی دارد . رطوبت هوا و گرمای متعادل منطقه زیستی سبب ایجاد این بیماری مخرب میشود . این بیماری به گل ها ،غنچه های جدید درختان و جوانه های تازه روییده شده درختان شلیل آسیب میزند و موجب قهوه ای شدن و پوسیدگی درختان شلیل میگردد .این عملکرد قارچ باعث میشود که گل ها به میوه تبدیل نشوند و یا حتی میتواند میوه های رسیده را کلونیزه بکند به طوری که نوعی پوشش قوه ای رنگ دایره ای شکل بر روی میوه ها ایجاد میشود که هم شکل ظاهری آن را خراب میکند و بازار پسندی را از بین میبرد و هم با عنوان میوه خراب شناخته میشود . این روند سبب میشود که میوه مومیایی شده و از روی درخت تا سال بعد ریزش نکند . 

روش کنترل ،درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری پوسیدگی قهوه ای (مومیایی ) 


بهترین روش این است که قبل از شیوع میوه های مریض را جمع کنیم و یا اگر میوه ای آلوده مشاهده کردیم آن را بچینیم و از ریختنشان به زیر درختان جلوگیری بکنیم . در وهله بعد استفاده از سموم قارچ کش سیستماتیک مثل تیوفانات متیل،کار بندازیم و سموم مسی برای کنترل و کاهش بیماری توصیه میشود. خرید نهال شلیل پیوندی و پایه رویشی ارزان قیمت و عمده از نهالستان یشیل نهال به صورت همه روزه آنلاین انجام میشود برای خرید نهال شلیل در انواع مختلف با کارشناسان شرکت در تماس باشید. زودبازده ترین و مثمر ثمر ترین و عمر بالاترین درختان شلیل در نهالستان و مجموعه یشیل نهال موجود میباشند برای خرید نهال میوه پیوندی به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.