آفات و بیماری های درختان توت

درخت توت یکی از درختان با عمر اقتصادی بالایی است که به دلیل عمر بسیار بالا و خزان ناپذیری اش بسیار معروف میباشد .انواع درخت توت جزو سرده انجیران میباشند که برای اولین بار در قاره آسیا در کشور چین و هند کشف شد . کشور ما به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی سازگاری با درختان توت را دارد در اقسا نقاط این کشور پهناور میتوان درختان توت با انواع نژاد آن یافت کرد . 
اما از دیرباز آفات و بیماری های مختلفی دامن گیر این نهال پر سود بود که تا به امروز هم بعضی از این آفت ها ریشه کن نشده اند امروز بیماری های مهم درخت توت را باهم خواهیم شناخت که البته هرچه از این دریای بی کران توضیح دهیم هم باز کم است .

آفاتی و بیماری های خطرناک درخت توت که امروز خواهیم شناخت :


۱_بیماری شپشک سپردار درختان توت
۲_ بیماری شپشک آرد آلود ساحلی درختان توت
۳_بیماری آفت کنه های تارتن درختان توت 
۴_بیماری شپشک آرد آلود جنوب درختان توت

۱_بیماری شپشک سپردار درختان توت 


ظاهر شپشک سپردار به شکلی است که متشکل از ۳ پوسته لاروی سفید مایل به قهوه ای می باشد که رنگ سپر آن نارنجی است . بدنی کاملا پهن و زرد رنگ است با این تفاوت که سپر در شپشک نر به رنگ سفید و کمی باریک تر از جنس مخالفش میباشد. این بیماری نوعی بیماری حشره ای است که ۳نسل دارد و نسل دوره زمستانه آن به پوره سن سوم این حشره مشهور است . 
۳ نسل آفت شپشک سپردار به این صورت است که نسل اول آن دراواسط اردیبهشت ماه ،نسل دوم آن در اواسط تیرماه ، و نسل سوم آن در اواخر مرداد تا اوایل شهریور ماه می گذارند . 


علائم شناسایی بیماری شپشک سپردار درختان توت 


این آفت بسیار خطرناک و مضر برای درختان توت می باشد و چه در زمان باروری درختان و چه رسیدن میوه آنها میتواند آسیب زا برای درختان توت باشد ،آفت شپشک سپردار به شاخه ها و ساقه درختان توت حمله و باعث کاهش کیفیت ظاهری برگ درختان توت میشود و در صورت بالا بودن حجم این حمله باعث تضعیف درختان و خشکیدگی شاخ و برگ درختان بشود . 

مهم ترین بیماری های ردختان توت در ایران


روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری شپشک سپردار درختان توت 


بهترین روش برای کاهش این بیماری استفاده از زنبور پارازیته میباشد .بهترین موقع برای دفع این بیماری زمانی است که لارو این آفت از تخم خارج میشوند و آسیب پذیر هستند ،علاوه بر این روش ها استفاده از سموم دیازینون و آپلاور برای کاهش این بیماری بسیار موثر واقع میشود . 

۲_ بیماری شپشک آرد آلود ساحلی درختان توت 


یکی دیگر از مهم ترین بیماری های درختان توت شپشک آرد آلود ساحلی است .این آفت به شکل بیضی اما کمی کشیده است که رنگی خاکستری و دارای لایه ای مومی سفید میباشد . 
۱۶جفت رشته مومی در بدن این حیوان مشاهده میشود که ۲جفت شکمی آن دراز تر از دیگر رشته ها است . تخم این آفات از تارهای نازک مومی ترشح و در کنار شاخه های فرعی روی میوه و دمبرگ و داخل شکاف تنه و طوقه درختان توت قرار داده میشوند .  این بیماری نیز هماند بیماری قبل که ذکر شد دوره سنی دارد که دوره پوره سنی اول خود در ماه های سرد زمستان در محیط توده پنبه ای که حشره ماده درست کرده میگذراند. 
به این سبب این بیماری خطرناک است که هم خود درخت و هم میوه آن را مورد حمله قرار میدهد به طوری که شاید در حجم بالا سبب مرگ درخت شود . برای آشنایی با انواع نهال میوه پیوندی به بخش صفحه اصلی سایت مراجعه نمائید.

روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری شپشک آرد آلود درختان توت 


اولین و بهترین فکری که باغداران فکر میکنند در هنگام بیماری باید انجام دهند استفاده از سموم موثر است که در اکثر مواقع هم همینطور میباشد . اما در بعضی مواقع استفاده از این سموم موثر واقع نمیشود چرا ؟ 
به دلیل اینکه در دوره سوم رشدی این آفت حفاظ بدنی این شپشک سخت تر و در میان حفاظ پنبه ای قرار میگیرد و علاوه بر آن در محیطی که به دور از دسترس در داخل شکاف درختان زندگی میکنند به همین خاطر در بعضی دوران استفاده از سموم نیز مفید واقع نمیشود . در این مواقع میتوانید از کفشدوزک شکاری که عامل میر این آفات است استفاده بکنید .زمانی که تجمع این بیماری در بخشی از درخت بالا باشد خوب است که آن نقطه از درخت را جدا و به دور از دسترس این درخت برده و بسوزانید تا حجم مقابله در درختان کمترشود . 


۳_بیماری کنه های تارتن درختان توت 


کنه جزو اغلب موارد بیماری است که در تمام درختان دیده شده و جزو مهم ترین آنها شمرده میشود ،خوب است کنه های تارتن درختان توت را که از مهم نرین عاملان کاهش باروری درختان توت به حساب می آید را نیز معرفی بکنیم . 
این بیماری دارای بدنی عریض و چثه ای بزرگ می باشند که علارغم والده بودن جنس مونث این حشره بزرگ تر از مذکر آن است . بدن این حشره دوکی شکل می باشد که دارای رنگی زرد که با توقف تغذیه به رنگ قرمز تغییر رنگ میدهد . 
همه تارتن ها ۴دوره رشد را تجربه میکنند اعم از تخم ،لارو ،پوره سن و بلوغ که در این زمان رشد میتوانند در روی برگ درختان توت و یا روی میوه و تنه درختان زندگی بکنند . 

بیماری های درختان توت و شاه توت

روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری کنه تارتن درختان توت


برای مقابله و مبارزه با این آفت میتوانید از پوشش سبز در سایه انداز درختان برای تله استفاده بفرمایید . عوامل و شرایط محیطی در کاهش و پیشگیری از این قبیل بیماری بسیار موثر واقع میشوند برای مثال استفاده از روش آبیاری بارانی برای آبیاری درختان توت بسیار موثر در از بین بردن این آفت میباشد زیرا این آب و هوا و شرایط محیطی مناسب رشد کنه نیست و از رشد آن جلوگیری میکند . 
از قدیم تا به الان استفاده از کود های شیمیایی و آلی جهت تقویت درختان بهترسن روش برای از بین بردن آفات و بیماری ها بوده و علاوه بر این امر میتوان با هرس درست میزان این بیماری را حتی به عدد صفر کاهش داد . استفاده از سموم نیز در مرحله رشد پوره سن این بیماری برای از بین بردن آن میتواند موثر باشد . 

۴_بیماری شپشک آرد آلود جنوب درختان توت 


بیماری شپشک آرد آلود جنوب نیز از انواع آفات حشره ای محیطی درختان توت میباشد که شکلی بیضی به رنگ ارغوانی تیره با پوششی نسبتا نازک دارد . که این شپشک نیز همانند انواع شپشک های دیگر دارای رشته های مومی است ،این شپشک ۶جفت رشته مومی سفید روی بدن خود دارد که دارای ۴نسل میباشد و در جنوب ایران و در کل کره زمین زاد و ولد شایع تری دارد . 
تخم این شپشک نیز از رشته های نازک مومی خود تولید و بر روی شاخه و برگ و میوه درختان توت و به خصوص در دمبرگ و دم میپه قرار میدهد .علاوه بر ضرر های ظاهری و اقتصادی که این آفت ایجاد میکند با تغذیه از شیره گیاهی و تولید و ترشحات خود زمینه را برای انواع بیماری های دیگر همانند قارچ فوماژین و الدستیکام ایجاد میکند .

روش درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری شپشک آرد آلود جنوب درختان توت 


مگس پارازیت بهترین راه مقابله با این بیماری است که میتوان از آنها در جنوب برای کاهش بیماری شپشک آرد آلود جنوب استفاده کرد،علاوه بر آن کفشدوزک کریپتولموس که به عنوان شکارگر این آفت شناخته میشود که میتوان از آن ها. برای کاهش این بیماری استفاده بنمایید اما در صورت بالا بودن حجم این بیماری باید از سموم قوی مثل سیستمیک استفاده بکنید و یا اگر حجم این بیماری طوری است که نمیتوان درمان و یا مبارزه کرد باید قبل از آنکه تمام درختان را آلوده کند درخت را بریده و در محیطی به دور از محیط کشت بسوزانید . از دیرباز تاکنون کاشت درخت توت و نهال توت یا نهال شاه توت در ایران رواج داشته است درخت شاه توت یکی از عامیانه ترین درخت هایی است که در هر مکانی قابل کاشت میباشد و به نوعی خاصیت های معنوی نیز دارد و اغلب در کنار مزار ها و ورودی تالار های عروسی اقدام به کاشت این نهال میکنند .