آفات و بیماری های درختان فندق

آفات و بیماری های درختان فندق


یکی از محبوت ترین درختان آجیل که کاشت نهال آن در باغات ایران چندان رایج نمیباشد درخت فندق می باشد .
آفاتی از جمله :بالانن،سنها،،سوسک چوب خوار فندق،کرم سفید ریشه،زنبور برگ خوار فندق و بیماری هایی از جمله :باکتریوز،شانکر
گلوسپوریوم،بوتریتیس،مونیلیا آفات و بیماری هایی است که درختان فندق به آنها دچار میشوند اما در اینجا به مهم ترین آفت درختان فندق خواهیم پرداخت .
علاوه بر آفات و بیماری هایی که ذکر شد بیماری های دیگری نیز وجود دارد که بسیار مهم و میرا هستند از جمله :
۱_شپشک نرم تن
۲_شته فندق
۳_کنه جوانه خوار فندق
۴_سفیدک پودری فندق
۵_باکتریوز درخت فندق
که قرار است امروز درباره آنها توضیح دهیم .

۱_بیماری شپشک نرم تن درختان فندق


بیماری شپشک نرم تن با مکیدن شیره درختان باعث ضعیف تر شدن این درختان میشوند این حشرات با ایجاد عسلک بر روی برگ و میوه و تنه و سرشاخه های درختان باعث ایجاد یک توده گردو غبار بر روی آنها میشود که در نگاه فیزیولوژیکی این یعنی کند کردن روند فتوسنتز درخت که بسیار خطرناک برای زیست سلول های زنده میباشد،بیماری شپشک نرم تن نوعی بیماری باکتریایی درختان فندق می باشد . 

علائم شناسایی بیماری شپشک نرم تن درختان فندق 


بر روی تنه و برگ درختان تیرگی های حلقوی شکل بوجود می آید ،درختان قبل از خزان زرد و دچار خشکی میشوند .پوسیدگی های حلقوی شکل در انتهای شکوفه درختان فندق و بار ریزی زود به هنگام درختان از جمله علائم وجود این بیماری در درختان فندق میباشد .

بیماری های درختان فندق و مبارزه با آنها

روش درمان و پیشگیری از بیماری شپشک نرم تن درختان فندق 


برای درمان و مبارزه با این بیماری میتوان از روغن ولک ۴درصد استفاده کرد به طوری که در زمستان به صورت سمپاشی بر روی درختان فندق استفاده نمود ،قبل از تلقیح درختان فندق این سمپاشی با رعایت اصول سمپاشی باید انجام بپذیرد .شاخه و برگ بیمار را از محیط کشت دور کنید و در صورت نیاز بسوزانید .

۲_بیماری شته درختان فندق


بسیاری از بیماری درختان مختلف به یکدیگر شباهت دارند از جمله بیماری شته فندق که شبیه درختان هلو می باشد (برای آشنایی بیشتر با بیماری درختان هلو به بخش آفات و بیماری ارقام هلو مراجعه بفرمایید )این آفت نوعی بیماری باکتریایی درختان فندق به حساب می آید .


علائم شناسایی بیماری شته درختان فندق


مهم ترین علائم تشخیص این بیماری هجوم دسته جمعی این بیماری به درختان فندق می باشد که در اطراف برگ درختان جمع میشوند . این آفت خسارات بالایی را از همان ابتدای رشد بر برگ و میوه درختان اعمال میکند که در نتیجه این اعمالات عسلک هایی بر تنه و برگ و میوه درختان برجای میگذارد. وجود عسلک ها زمینه را برای جذب انواع بیماری ها مساعد میکند از جمله مورچه ،زنبور و مگسهایی مختلف که به همراه خود گرد و غبار کاهنده تنفس یاخته ای را می آورند که این برای رشد یاخته ای بسیار مضر می باشد . علاوه بر آن این حشرات میتوانند زمینه انتقال بیماری های مختلف در درختان باشند چراکه با تغذیه از درختان بیمار و حرکت در محیط کشت در حال انتقال بیماری می باشند علاوه بر درختان زمینه ایجاد بیماری ویروسی در خاک منطقه کشت خم بالا می رود . 


روش درمان ،مبارزه و پیشگیری از بیماری شته درختان فندق 


برای مبارزه با این بیماری بهتر است شاخ و برگ آلوده را از محیط درختان دور و بسوزانید و علاوه بر آن استفاده از سموم موثر بر این بیماری میتواند تاثیر گذار باشد . 

۳_بیماری کنه جوانه خوار درختان فندق


بیماری کنه جوانه خوار که یک نوع بیماری باکتریایی به حساب می آید که یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری درختان فندق به حساب می آید . این آفت با قرار گرفتن بر روی جوانه های تازه رشد کرده درختان فندق نیش خود را بر داخل این جوانه ها فرو میبرد و موجب تورم و بد شکل شدن این جوانه ها در زمان رشد نهایی آنها میشود . اگر این بیماری در زمان گلدهی درختان یقه گیر آنها شود باعث کاهش بار این درختان در حجم بالایی خواهد شد که نتیجه آن نیز خشکیدگی جوانه های گل میباشد . 

روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری کنه جوانه خوار درختان فندق


برای مبارزه با این بیماری میتوان از سمومی مانند آندوسولفان،آذینفوس متیل،دیازینون و یا از همه مهم تر از پودر گوگرد در زمان بیدار شدن درختان از خواب زمستانه میباشد و یا زمانی که شاخه های درختان چند برگ دارند بهترین موقع برای درمان این بیماری میباشد . 
زمانی که شاخه و برگ بیمار در خاک شما باقی بماند هر ساله این بیماری را خواهید داشت پس بهتر است آن ها را از باغ خود دور کرده و حتما بسوزانید زیرا این بیماری قابل انتقال میباشد و عواملی مثل باد و آب و حشرات این بیماری را انتقال خواهند داد . 

۴_بیماری سفیدک پودری درختان فندق(قارچی)


یکی دیگر از مهم ترین بیماری های درختان فندق سفیدک پودری درختان فندق می باشد که نوعی بیماری قارچی میباشد.
این بیماری به صورت لکه های دایره ای شکل و یا حتی تقریبا کروی شکل به رنگ زرد و سفید میباشد . در اواخر فصل در مرکزیت این لکه های دایره ای نقطه های تیره ای بوجود می آید که این هماناسپورهای قارچ ها میباشد مه تغییر رنگ میدهند این بیماری خسارت چندانی به کیفیت میوه درختان ایجاد نمیکند فقط خسارت ظاهری که بر میوه فندق ایجاد می کند باعث می شود چندان بازار پسند نباشد و در انتها سود اقتصادی کمتری نصیب باغداران محترم خواهد شد . علاوه بر این خسارات قبل از خزان باعث ریزش بالای برگ درختان فندق خواهد شد . بهترین رقم نهال فندق در ایران رقم نهال فندق انیس ترکیه میباشد که در مناطق سردسیری باردهی و مقاومت خوبی در مقابل بیماری های و آفات از خود نشان داده است.

مهم ترین بیماری های درخت فندق


روش درمان، مبارزه وپیشگیری بیماری سفیدک پودری درختان فندق


اگر علائم وجود این بیماری را بر روی برگ درختان خود مشاهده کردید با توجه به شرایط دمایی درختان خود از سمومی مانندکوزان یا همان سولفوره با غلظت ۲ تا ۳ در هزار و یا استفاده از سموم مانکوزببا غلظت ۱.۵ تا ۲ دره زاراستفاده بفرمایید . 
 از مهم ترین راه های پیشگیری بیماری سفیدک پودری فندق میتوان به افزایش تهویه درختان فندق و کاهش حجم درخت اشاره کرد علاوه بر آن میتوانبا شخم زنی اوصولی و عمیق خاک و همچنین جمع آوری و سوزاندن بافت های آلوده به این بیماری از شیوع هر چه بیشتر آن جلوگیری کرد . 

۵_بیماری باکتریوز درختان فندق 


بیماری باکتریوز آفت جدید درختان فندق به حساب می آید که عامل این بیماری Xanthomonax corylina میباشد . 
این بیماری برای اولین بار در جوانه قلمه های فندق و روی میوه نکروز دیده شد . 
در بسیاری از مواقع نکروز به ساقه اصلی این درخت حمله میکند و در اواخر بهار و اوایل تابستان سبب ایجاد شانکر های سطحی روی ساقه و طوقه درختان میشود . که بعد ها به دلیل این اتفاقات شکاف های عمیقی بر روی تنه درختان فندق ایجاد میشود.
زمانی که میزان این بیماری بالا باشد و باکتری تکثیر بالایی در محیط داشته باشد خشک شدن و کاهش روند رشدی درختان تضمینی است . این خشک شدن به دلیل رشد در طول درخت زود به هنگام به ریشه رسیده و این بیماری سبب خشک شدن اندام حیاتی درختان میشود که یعنی مرگ حتمی درختان تازه کاشت شده و یا چندین و چند ساله .
خشک شدن طولی درختان و رشد جوانه های جدید باعث میشود درخت باردهی قبلی خود را نداشته و اصل رشد شاخه ای او دچار تغییر شود که رفته رفته سلامت درختان را به خطر خواهد انداخت . این بیماری قادر به خشک کردن درختان به بلندی ۱۰ تا ۱۰۰۰ سانتی متر را دارد . 

روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری باکتریوز درختان فندق


زمانی که پاجوش های آلوده به این بیماری را مشاهده میکنید حتی اگر شاخه بسیار بارده باشد آن را قطع کنید و جوانه های بیماری شانکر و جوانه های جوب را حتما از درختان خود دور سازید . 
اگر علائم این بیماری را مشاهده کردید حتما به طور متداول به درختان خود سرزده و شاخه و برگ آلوده را بریده و بسوزانید . با خوابانیدن هر چه دیرتر پاجوش ها به خاک میتوان از وجود این بیماری در درختان فندق خود اطمینان حاصل گردانید . محلول پاشی بر روی شاخه و برگ درختان خود را در ماه هایی که امکان سرایت این بیماری به سبب آب و هوای آلوده جدی بگیرید . جهت خرید نهال فندق سردسیری و مشاهده رقم های نهال فندق به بخش نهال فندق مراجعه کنید .