آفات و بیماری های درختان گیلاس

آفات و بیماری های درختان گیلاس 


یکی از پر طرفدارترین درختان میوه که هم به دلیل طعم خوب میوه اش و هم به دلیل سود اقتصادی اش محبوب باغداران محترم می باشد درخت گیلاس میباشد یکی از عوامل محدود کننده ی تولید محصول درختان گیلاس در تابستان آفات و بیماری هایی است که در منطقه به صورت فعال می زیستند که به صورت مستقیم و عیر مستقیم بر باردهی درختان گیلاس تاثیر میگذارند . 
از آنجایی که باغداران برای احداث باغات خود هزینه های زیادی میگذارند بهتر است موانعی برای کاهش باردهی در باغ وجود نداشته باشد و سود آوری بالایی داشته باشند .

آفات مهم درختان گیلاس 


در بین آفات درختان گیلاس آن دسته از بیماری ها و آفاتی که مستقیما بر روی میوه و محصول تاثیر میگذارند خطرناک تر و پرضرر تر هستند بیشتر از سایر آفات توجه باغداران را به خود جلب میکنند در این بین کرم های ریشه خوار بیشتر از سایر بیماری ها دیده میشوند که راه رهایی از دست این کرم های ریشه خوار و حتی ساقه خوار کاشت نهال گیلاس پایه رویشی با پایه مخصوصا گزیلا 6 با ریشه کشت بافت تلخ میباشد.


۱_بیماری آفت مگس درختان گیلاس(باکتریایی)


یکی از آفات و بیماری های درختان گیلاس که منشا آن حشرات میباشد و سبب ریزش محصول درختان وکرم خوردگی میشود بیماری مگس گیلاس میباشد ، بیماری مگس گیلاس با نام علمی Rhagoletis cerasi  به عنوان مهم ترین بیماری با منشا حشره به حساب می آید ،آفت مگس گیلاس تخم‌های خود را در درون بافت های زیرین میوه قرار داده و از این تخم‌ها بعد از تفریخ، لاروهای سفید تا صورتی رنگی بیرون می آید که از بافت میوه تغذیه و بالغ می‌شوند این بچه مگس ها (لاروها) بعد از تغذیه ی میوه فضولاتی از خود تولید میکنند که این فضولات تولید شده باعث گندیدگی و تخریب بیشتر میوه میگردد . 
در حالت کلی میوه هایی که به این بیماری دچار میشوند میزان بالایی هورمون رشد را جذب نموده و خیلی زودرس تر از میوه های دیگر میشوند و ممکن است به سبب شل شدن و رسیدن میوه به زیر تنه درختان بریزند و یا در اثر آب و هوای نامناسب محیطی ریزش بار شدیدی را تجربه بکنند . 
لاروهای این مگس بعد از اینکه از میوه تغذیه و استفاده میکنند میوه میزبان را ترک کرده و وارد خاک میشوند و در عمق ۵ سانتی متری خاک حرکت میکنند و به شفیره تبدیل میشوند که این مرحله یعنی آماده سازی خود برای تولید مثل نسل بعدی خود که آغاز شیوع بیماری به حساب می آید ، با رشد و پرورش یک نسل دیگر از لارو مگس ها زمینه حمله به میوه های دیررس این ارقام به وجود می آید به طوری که زمان رسیدن گیلاس و آلبالو دیررس مثل تکدانه مشهد این نسل دوم به آن ها حمله و آنها را نیز آلوده میکنند . 

روش درمان و پیشگیری بیماری مگس درختان گیلاس 


روش های مختلفی برای درمان درختان وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها تصحیح اصول کاشتی درختان گیلاس و آبیاری و هرس صحیح درختان میباشد چرا که با این کار شما محیط را برای رشد باکتری ها و قارچ ها از بین میبرید اما علاوه بر این کارها شما میتوانید با استفاده از سموم و محلول های شیمیایی در چند دوره آلودگی درختان را از بین ببرید به جهت درمان مگس گیلاس از آنجایی که این آفت یک مرحله از زندگی خود را در زمستان درخاک میگذراند شما میتوانید با استفاده از یخ آب زمستانه و شخم بهاره میزان بالایی از بیماری های درختان را در بدو تولد از بین ببرید علاوه برآن استفاده از کارت ها و نوارهای زرد چسبنده نیز میتواند در کاهش این بیماری کمک شایانی بکند استفاده از سمومی مانند مالاتیون ،دیازینون ، آبامکتین نیز در کاهش جمعیت مگس ها تاثیر میگذارند . 

بدترین بیماری های درختان گیلاس


۲_بیماری شته و شپشک درختان گیلاس 


هر دواین آفات جزو آفات مکنده درختان گیلاس می باشد که با استقرار در نقاط مختلف درختان گیلاس و آلبالو از سلول های گیاهی و شیره گیاهی تغذیه میکنند و به همین روال آسیب بسیاری به درختان وارد میکنند ، این آفات می‌توانند روی برگ‌ها (مانند شته سبز) و یا روی اندام‌های چوبی مانند تنه (مانند شته خالدار و شپشک‌ها) قرار بگیرند .

روش درمان و پیشگیری بیماری شته و شپشک درختان گیلاس


درمان این بیماری آسان و به سهولت میباشد و از طریق سمومی مثل اتیون، کلرپیریفوس، استامی پراید، کنفیدر و پریمی کارب میتوان این بیماری را تحت کنترل قرار داد .

۳_بیماری کرم های ساقه خوار درختان گیلاس


کرم های ساقه خوار که جزو سوسک های شاخک دار محسوب میشوند در روز های اول زندگی خود که به شکل لارو هستند از محل جوانه ها وارد ساقه های تازه تشکیل شده میشوند و با گذر زمان با تغذیه از مغز ساقه ها آنها را توخالی و باعث از بین رفتن رشد طولی درختان میشوند به سبب تغذیه ی این آفت علاوه بر اینکه بیماری های متعددی سر راه درختان گیلاس پدیدار میشود ،چیرگی راسی شاخه‌ها نیز از بین رفته و شاخه‌های جانبی شروع به رشد می‌کنند ، این کار رفته رفته فرم درختان را از بین برده و انرژی فراوانی از درختان برای تولید شاخه های جانبی هدر خواهد داد .

روش درمان و پیشگیری بیماری کرم های ساقه خوار درختان گیلاس 


بهترین کار برای درمان و پیشگیری از این بیماری هرس سرشاخه های درختان گیلاس که آلوده هستند در فصل زمستان اصولی ترین روش برای کاهش آلودگی میباشد ،راه دیگری برای درمان و کاهش بیماری این است که از سمومی مانند ایندوکساکارب، تیودیکارب، دیازینون، فوزالن و کلرپیریفوس برای سم پاشی استفاده شود . 

مهم ترین بیماری درخت گیلاس


۴_بیماری کنه قرمز اروپایی درختان گیلاس 


این بیماری با نام علمی Panonychus ulmi  با نام کنه قرمز درختان سیب معروف است اما بر روی درختان گیلاس نیز خسارات بالایی را وارد میکند این کنه ها بسیار حالت تهاجمی دارند و با تغذیه از شیره سلولی سبب ایجاد لکه های نکروز و رفته رفته سبب خشک شدن برگ درختان گیلاس میشود .
پایین آمدن تناژ برداشتی محصول هم در باغات بزرگ‌ تر می‌تواند از خسارات این کنه‌ها باشد .

۵_بیماری کرم سفید ریشه درختان گیلاس


نام علمی بیماری کرم سفید ریشه درختان گیلاس با نام علمی 
Polyphylla olivieri در زمان فرزندی (لارو) با تغذیه از ریشه های مویین و نیز خشبی شده سبب کاهش جذب آب و مواد مغذی و از بین رفتن تبادلات طبیعی بین خاک و سلول های گیاهی درختان گیلاس میشود این بیماری سبب ضعف عمومی، میوه‌ ریزی و نیز بی‌حالی برگ‌ها میشوند و نوعی زوال در درختان گیلاس و آلبالو به وجود می آید با کاهش مقاومت درختان گیلاس ،میزبان ،زمینه ابتلا به بیماری های دیگر را پیدا میکنند . 

۶_ بیماری سرخرطومی درختان گیلاس


این بیماری با نام علمی Rhynchites auratus معرفی میشود که این آفت به صورت سوسک های قهوه ای رنگ با پوشش متالیک سبز رنگ و سرکشیده و خرطومی شکل هستند این آفات در سال فقط یک نسل تولید مثل میشوند اما در همان یک نسل هم خسارات بسیار بالایی را ایجاد میکنند که در بعضی مواقع این خسارات غیر قابل برگشت میشوند .
مبارزه با این بیماری ها با سمومی مثل دیازینون، کلرپیریفوس، زولون و فن والریت انجام می پذیرد همچنین میتوان با از بین بردن شاخه و برگ آلوده در کاهش این بیماری کمک کرد برای تهیه و مشاهده ارقام نهال گیلاس که عاری از هر گونه بیماری میباشند و دارای پایه رویشی با ریشه کشت بافت میباشند به بخش فروشگاه این وبسایت مراجعه نمایید خرید نهال گیلاس برای کاشت بهتر است به صورت گلدانی باشد زیرا ریشه این درخت بسیار به هوا و تنش آب و هوایی حساس میباشد و امکان خشک شدن ریشه و خود نهال بسیار بالا میباشد .