آفات و بیماری های درختان بادام

مهم ترین بیماری ها و آفات درختان بادام 

درخت بادام یک درخت مقاوم و سودمند است که باغداران محترم میتوانند در اکثر زمین ها این درخت بادام را بکارند این درخت به دلیل عوامل و کار های کم برای حفاظت از درخت و  حفاظتی پایینی که دارد برای کشت اکثر افراد گزینه خوبی میتواند باشد چنانچه روش های کاشتی و نگهداری این درخت را بلد باشید سالیان سال با کمترین زحمت میتوانید از میوه این درختان استفاده و استفاده اقتصادی داشته باشید . 
بهترین کار در زمان کاشت نهال بادام آزمایش خاک قبل از کاشت میباشد و باید در نظر داشته باشید که حتما قبل از کاشت نهال در سه سال اخیر گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، بادمجان و فلفل نکاشته باشید برای کسب اطلاعات در این باره به بخش مقالات مراجعه بفرمایید . 
امروز مهم ترین بیماری های درختان بادام را معرفی خواهیم کرد به طوری که به دو دسته باکتریایی و قارچی طبقه بندی شده اند .

انواع بیماری های باکتریایی درختان بادام کدامند؟

۱-شانکر باکتریایی
۲_برگ سوختگی 
۳_لکه باکتریایی برگ و میوه 
۴_گال باکتریایی

انواع بیماری های قارچی درختان بادام کدامند؟

۱_لکه آجری
۲_پژمردگی ورتیسیلیومی 
۳_شانکر سیتوسپورایی
۴_پوسیدگی فایتوفتورایی
۵_پوسیدگی سفید ریشه *
۶_پوسیدگی آرمیلاریایی درختان میوه هسته دار *
۷_غربالی درختان بادام *
۸_زنگ درختان میوه هسته دار *
۹_پوسیدگی قهوه ای درختان میوه هسته دار *
۱۰_سفیدک سطحی درختان بادام *

۱_بیماری شانکر باکتریایی درختان بادام (باکتریایی)

شانکر باکتریایی بیماری است که انواع درختانی همچون گیلاس،انواع آلو ،هلو ،زرد آلو ،گوجه،سیب،گلابی و بادام به آن دچار میشوند ،بیماری شانکر باکتریایی عمدتا در مناطقی که میانگین دمای پایینی دارد شایع تر است که بانام های متفاوتی از جمله بلاست شکوفه، بلاست جوانه، خشکیدگی باکتریایی شناخته میشود خرید نهال بادام آفت کشی شده و بدون قارچ یکی از مهم ترین کار ها قبل از کاشت نهال میباشد در هنگام تهیه نهال حتما به این نکته توجه داشته باشید .

انواع بیماری درختان بادام

علائم ظاهری بیماری شانکر باکتریایی درختان بادام

درختان هنگام ابتلا به بیماری از خود علائم مختلفی نمایان میکنند که از علائم این بیماری نیز میتوان به خشکیدگی و قهوه ای رنگ شدن بافت های مختلف درختان بادام نام برد ،علاوه بر خشکیدگی بر روی برگ درختان لکه های نکروز و غربالی می افتد و یک لایه مایع لزج بر روی میوه درختان ایجاد میشود .
رفته رفته این بیماری سبب کمتر شدن محصول درختان میشود و صمغ بسیار بالایی روی جوانه ها ترشح میشود که اگر بیماری درختان به این حد برسد باید در روز های آتی درمان را حتما شروع بکنید . 

روش های درمان و پیشگیری از بیماری شانکر باکتریایی درختان بادام

اولین مرحله درمان ، دور کردن شاخه و برگ شکسته و ریخته بیمار از درخت است که باید از درخت دور و سوزانده شوند،اگر مقدار این بیماری بر روی درختان بالا باشد شما باید با سم پاشی و یا محلول پاشی در سه دوره امنیت زیستی درختان خود را تامین بکنید ،این سه مرحله شامل 
مرحله اول همزمان با ریزش برگ ها در فصل پاییز 
مرحله دوم زمان تورم جوانه های گل درختان 
مرحله سوم بلافاصله بعد از تشکیل چغاله ها و ریزش گلبرگ ها 

۲_بیماری برگ سوختگی درختان بادام (باکتریایی)

در اوایل تیر تا اواسط مرداد بیماری گلوگیر درختان بادام میشود که بسیار خطرناک و میرا میباشد . بیماری برگ سوختگی علاوه ضرر های دیر اقتصادی شکل ظاهری درختان را به پژمردگی و بازار نپسند میکشاند .برگ سوختگی طی چند سال برای درخت پیش می آید و علائم آن در سال های مختلف شدت میبخشد .در سال های اول حدودا روی یک شاخه دیده میشود و در سال های بعد هر سال روی یک شاخه دیگر و سال دیگر شاخه ای دیگر را درگیر میکند.

علائم بیماری برگ سوختگی درختان بادام 

خیلی راحت میتوانید این بیماری را تشخیص و مراحل درمان را بگذرانید ،این بیماری سبب میشود که نوک و حاشیه ی برگ درختان سبز خاکستری بشود .

روش درمان و پیشگیری از بیماری برگ سوختگی بادام ؟

بهترین و موثر ترین روش درمان بیماری برگ سوختگی در مرحله اول تشخیص درست این بیماری در سال های ابتدایی رخ داد این بیماری است و در مرحله بعد استفاده از حشره کش های جذبی مخصوص این بیماری است ،حتما دقت بفرمایید که استفاده در مقیاس بالای این حشره کش ها خودشان میتوانند برگ و جوانه های درختان بادام را بسوزانند پس در مقیاس صحیحی از آن در زمان مناسب استفاده بکنید . 

۳_بیماری لکه باکتریایی برگ و میوه درختان بادام (باکتریایی)

یکی دیگر از بیماری های باکتریایی لکه باکتریایی برگ و میوه میباشد که شکل ظاهری بدی به میوه میدهد و با شدت گرفتن آن باروری درختان را پایین می آورد  احتمال به وجود آمدن این بیماری در انواع درختان مختلف می باشد چراکه در درختان بادام نسبت به سایر بیماری ها درصد کمتری را برخوردار است . 

علائم تشخیص بیماری لکه باکتریایی برگ و میوه درختان بادام 

واضح ترین علائم این بیماری این است که لکه های قهوه ای رنگی روی برگ و میوه درختان بادام به وجود می آید که بر روی میوه این لکه ها صمغی ترشح میشود .

روش درمان و پیشگیری بیماری لکه باکتریایی برگ و میوه درختان بادام

 این بیماری نیز همانند بیماری شانکر باکتریایی روش درمان همسانی دارد و باید تمام مراحل درمان بیماری شانکر را اعمال کرد .

بدترین بیماری درختان بادام

۴_بیماری گال باکتریایی درختان بادام (باکتریایی)

انواع بیماری ها در انواع قسمت های درختان بادام ایجاد میشود در شاخه و برگ در میوه در تنه درختان در ریشه درختان در جوانه برای رهایی از این بیماری ها از زمان کاشت نهال بادام بایستی رسیدگی و سم پاشی و کوددهی به صورت منظم و به درستی انجام شود بیماری گال نیز بیماری است که در ریشه درخت بادام ایجاد میشود و بسیار برای ریشه درختان خطرناک می باشد . این بیماری به شدت میتواند باردهی درختان و حتی حیات درختان را با خطر وحشتناکی مواجه بکند چرا که ریشه قلب درختان محسوب میشود و باید در نگه داری و درست عمل کردن آن دقت کامل را داشته باشید . دماهای متفاوت و درصد رطوبت متفاوت خاک در ایجاد این بیماری بسیار تاثیر گذار هستند ،رشد نهال بادام در شرایط محیطی با دمای بین ۲۴تا ۲۶درجه سلسیوس میتواند درصد ابتلا به این بیماری را بالا ببرد بسیار مراقب باشید که درختانتان زخمی نشود زیرا این بیماری از طریق زخم های ایجاد شده بر روی درختان بادامتان وارد طوقه و یا ریشه شما میشود . همچنین در هنگام آبیاری درخت بادام استفاده از روش غرقابی برای آبیاری میتواند این بیماری را در باغتان جابجا بکند و درختان دیگر نیز مبتلا بشوند .

علائم تشخیص بیماری گال باکتریایی درختان بادام 

از علائم آن میتوان به ایجاد توده متورم و سفید رنگ و نرم روی طوقه و ریشه درختان بادام نام برد البته این را هم در نظر باید داشته باشیم که از همان ابتدا این توده ها بزرگ و متورم نیستند یاکه رفته رفته تحت تاثیر عوامل و سهل انگاری باغداران بزرگ و بزرگ تر شده که این توده های بزرگ رنگی تیره تر و رنگی مایل به قهوه ای به خود می گیرند .

روش درمان و پیشگیری از بیماری گال باکتریایی درختان بادام 

 بیماری گال درمان خاصی ندارد و فقط در شرایطی درختان به آن مبتلا نمی شوند که از رخ دادن این بیماری فقط پیشگیری بشود اما چگونه؟
-باید حتما دقت بکنید که با بیل و کلنگ و یا حتی هنگام زهکشی و شهم زنی خاک و یا انتقال نهال ،ریشه شما دچار سانحه و زخمی نشود 
-سرما و گرمای هوا میانگین دمایی خود را از دست نداده و درختان شما را دچار ترک خوردگی های عمیق و یا سطحی نکند 
-و حتما در نظر داشته باشید که ریشه نهال هایی که قرار است بکارید در اولین مرحله در سم بردوفیمس ۱۰ در هزار قرار دهید تا از احتمال ابتلای درختان بادام به این بیماری جلوگیری بکنید . 

۵_بیماری لکه آجری درختان بادام (قارچی) 

این بیماری بر روی روند عادی رشدی درختان اختلالاتی ایجاد میکند بیماری لکه آجری امکان جذب مواد غذایی در تابستان را برای درختان از بین میبرد و در طول مدت درخت را ضعیف میکند یک پله بعد از ابتلا به این بیماری رنگ و لعاب برگ درختان پریده و زرد میشوند که در طول مدت این بیماری تمام برگ ها را گرفته و رنگ آنها را تیره تر میکند 

علائم بیماری لکه آجری درختان بادام 

از علائم رخ داد این بیماری میتوان به ظاهر شدن برگ و گلهای تازه خارج از فصل است که روی برگ ها لکه های زرد رنگی می افتد و در اصطلاح کلمه ای دچار خزان زودرس میشود . بیماری لکه آجری به طور عمده در اوایل خرداد تا اواخر آن به وجود می آید.

روش های درمان و پیشگیری بیماری لکه آجری درختان بادام 

برای درمان بیماری لکه آجری حتما برگ های آلوده زیر درختان را جمع کرده و آن را بسوزانید به هیچ عنوان نباید در باغی که این بیماری وجود دارد دام و طیور باشد چرا که از این طریق این بیماری به شدت به دیگر نقاط باغتان سرایت کرده و درختان دیگر نیز دچار این بیماری میشوند . 
روش های پیشگیری زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد اما بهترین آنها سم پاشی (محلول پاشی)درختان طی دو تا چهار هفته بعد از ریزش گلبرگ درختان بادام میباشد . 

۶_بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان بادام (قارچی)

این بیماری سبب میشود که درختان بادام حالت سرخوشی خود را از دست دهند و از علائم  دیگر آن خشک شدن سرشاخه ها و ضعف و زوال تدریجی و سپس زرد و ریزش برگ های درخت میباشد ،بیماری پژمردگی سبب میشود که میوه ها زمانی که هنوز سبز و نرسیده هستند خشک بشوند . 

روش های پیشگیری و درمان بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی

حتما در نظر داشته باشید که در زمین هایی که قبلا در آنها گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان، فلفل کاشته شده است؛ هرگز درخت بادام نکارید. برای درمان حتما درختان آلوده را حذف کنید یعنی به کل از ریشه بکنید و محل ریشه ی آن را ضد عفونی کنید. استفاده از محلول پاشی مخصوص نیز در ماه خرداد توصیه میشود.

مهم ترین بیماری های درختان بادام

۷_بیماری شانکر سیتوسپورایی درختان بادام (قارچی)

 این بیماری در باغات بادام بسیار در مناطق سرد و کوهپایه ها شیوع پیدا میکند از تغییرات ظاهری این بیماری به طور عمده روی سرشاخه ها و شاخه های قطور و تنه درخت به صورت شانکر بروز پیدا میکند پوست بخشی که مریض است تیره تر و حتی سیاه و فرورفته تر و گودترمیشود .

روش درمان و پیشگیری از بیماری سیتوسپورایی درختان بادام 

برای درمان این بیماری باید شاخه و برگ های های آلوده و مریض و شانکرها را حذف کنید و محل را ضدعفونی کنید و همچنین میتوانید از خمیر های مخصوص روی محل هرس ها و شانکر ها استفاده بفرمایید .استفداده از محلول های سم پاشی نیز روش خوبی برای درمان محسوب میشود .

۸_بیماری پوسیدگی فایتوفتورایی درختان بادام (قارچی)

این بیماری به قدری خطرناک است که میتواند درخت شما را به طور کلی نابود کند و در شرایطی که درخت شما به این بیماری ابتلا شود دچار خزان زودرس میشود ، سرشاخه های درختان خشک به درخت اجازه ی رشد نمیدهد که از بروز تا خشکی کامل درخت بادام فرصتی زیادی وجود ندارد ،این بیماری جزو انواع مخصوص بیماری هایی است که مرگ زودرس را برای نهال و درختان چندین و چند ساله به وجود می آورد.

علائم بیماری فایتوفتورایی درختان بادام 

از علائم ظاهری بروز این بیماری میتوان به این اشاره کرد که برگ های درختان بادام کوچک و رنگی متمایل به نارجی و حتی زرد رنگ و میوه ی درخت کوچک و پررنگ میشود. 

روش درمان و پیشگیری بیماری فیتورایی درختان بادام 

قبل از کاشت خوب است مقیاس بزرگی چاله را بسنجیم و از گود بودن آن اطمینان حاصل بگردانیم تا بخشی از تنه درخت در خاک قرار نگیرد ،آبیاری مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری است و همچنین میتوان از قارچ کش های مختلفی برای درمان استفاده کرد. جهت خرید نهال بادام عاری از هرگونه بیماری و قارچ کشی شده در پایه های رویشی و بذری میتوانید با کارشناسان نهالستان یشیل نهال در ارتباط باشید هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید نهال بادام و مشاهده ارقام نهال بادام به بخش مربوطه مراجعه نمایید .