نکات مهم آبیاری نهال تازه کاشت شده

نکاتی که باید در آبیاری نهال تازه کاشت شده رعایت کرد؟


آبیاری در صنعت کشاورزی یکی از مهمترین عواملی است که پرورش دهنده باید در مورد آن و روش های اصولی آن اطلاعات کافی داشته باشد .

در نهال های تازه کاشت شده این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا نهال تازه کاشت شده از حساسیت بالای برخوردار بوده و نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارند.

اگر نهال تازه کاشت شده به صورت اصولی و صحیح آبیاری نشود اماکن خشک شدنش بسیار زیاد است به همین دلیل بهتر است با توجه به نکات اصولی آبیاری نسبت به ویژگی های مختلف نهال اعم از نوع نهال ،سن نهال ، موقعیت زمانی (فصل و دمای هوا )،جنس خاک،ریشه و نوع پایه نهال ،موقعیت زمین ،نوع  خاک و... اطلاعات کامل داشته و سپس طبق یک برنامه مشخص اقدام به آبیاری نهال تازه کاشت شده کنیم .

در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین و اصلی ترین نکات آبیاری نهال تازه کاشت شده آشنا نموده تا شما عزیزان بتوانید به خوبی و با اطلاع از تمامی این موارد اقدام به پرورش و آبیاری نهال های خود کنید، پس تا پایان این مقاله با همراه باشید.

چهار نکته زمانی مهم آبیاری نهال تازه کاشت شده 

1.زمانی که نهال را کاشت می کنیم در هر شرایط و پایه که باشد باید به صورت مداوم و هر روز آن را آبیاری کنید،اما این آبیاری نباید به میزان زیادی باشد زیرا امکان فاسد شدن ریشه زیاد است .

2. هنگامی که یک ماه ازکاشت نهال گذشت فاصله زمانی آبیاری تغییر خواهد کرد و شما می تواند فصول آبیاری را از یک روز به یک هفته تغییر دهید زیرا دیگر نهال آنقدرها ضعیف نبوده و با زمین تازه آشنا شده و در واقع ریشه در زمین نشسته است .

میزان آبیاری در این هنگام باید بیشتر از روزانه های ماه قبل باشد تا نهال کامل سیرآب شود.

3. با گذشت دو ماه نهال کاشته شده به سه ماهگی می رسد و حساسیت آن کمتر است ،در این زمان شما می توانید هر 14 روز یک بار اقدام به آبیاری نهال های سه ماهه خود کنید .

این زمان آبیاری برای نهال می تواند تا سن 10 سالگی ادامه داشته باشد و تمام نیاز آبی نهال را رفع کند. 

بهترین روش آبیاری نهال های کوچک

تاثیر نوع نهال بر آبیاری 

موارد زیادی هستند که بر روی میزان نیاز نهال به آب تاثیر گذارند ، که یکی از آنها را می توان نوع نهال دانست .

نهال ها درپایه های مختلف و در سنین مختلف فروخته می شوند .نهال های که با پایه های بذری پرورش داده می شوند دارای مقاومت کمتری به بی آبی و کم آبی هستند اما نهال های که دارای پایه های پیوندی و کشت بافت رویشی هستند به دلیل اصلاحی ژنتیکی که بر روی آنها انجام شده دارای مقاومت بسیار بیشتری در برابر کم آبی می باشند.

سن نهال نیز می تواند در مورد آبیاری آن و میزان آب مورد نیاز نهال تاثیر گذار باشد.نهال های که دارای سن و ریشه بزرگتری هستند به آب بیشتری برای فرآیند بازسازی ریشه در خاک جدید دارند به همین جهت باید در زمان برنامه ریزی برای آبیاری نهال تازه کاشت شده خود به این دو مورد توجه داشت.

عوامل تاثیر گذارمحیطی در میزان آبیاری نهال تازه کاشت شده چیست؟

1.یکی از مهمترین مواردی زیست محیطی که می تواند در آبیاری و میزان آن تاثیر گذار باشد خاک محیط کاشت است .

خاکی که دارای بافت سفت و بدون زهکشی باشد قادر به نگهداری آب در خود نبوده و جذب خوبی ندارد به همین دلیل بهتر است خاک محل کاشت زهکشی شده و دارای بافتی سبک و لومی باشد تا نه تنها آب را به مقدار کافی در خود حفظ کند و هم مواد معدنی خاک را به خوبی به ریشه گیاه برساند .

2.دومین وشاید یکی از مهم ترین موارد موثر در مشخص کردن میزان آبیاری را می توان فصل آبیاری دانست .در فصول گرم سال که خورشید دما هوا را بالا تر برده و میزان بارندگی در آن فصل کم است (تابستان) نیاز نهال به آب بیشتر از فصول سرد سال است.

در فصل زمستان نهال شما هیچ نیازی به آبیاری ندارد زیرا بارندگی تمام نیاز آبی درخت را برطرف می کند ،مگر اینکه شما در محیطی بسیار گرم و خشک زندگی کنید که هیچ نوع بارشی در آن صورت نگیرد ،در این صورت شما باید نهالی در این مناطق کاشته باشید که نیاز آبی کمتری دارد و با اقلیم منطقه سازگاری دارد .

در کل بیشترین نیاز نهال برای آبیاری را می توان از اواسط بهار تا اوایل پاییز دانست که در این بین تابستان به دلیل میزان گرما و دمای بالا بیشترین سهم را دارد.

روش های آبیاری نهال 

آبیاری درختان و نهال می تواند به روش های مختلفی انجام شود که در ادامه به شرح مختصری از آنها می پردازیم.

اگر بخواهیم آبیاری را به طور کلی توضیح دهیم می توانیم آن را به دو دسته کلی تقسیم کنیم : آبیاری سنتی و آبیاری مدرن.

آبیاری سنتی :

آبیاری سنتی روشی است که از دیرباز کشاورزان و پدران ما به این طریق به آبیاری زمین های کشاورزی و درختان خود می پرداختند.

در ابیاری سنتی عیوب زیادی وجود دارد که مهم ترین آن مدیریت تلفات آب است که این روزها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مشکل بسیاری از هموطنان ما در سراسر کشور است.

نهال تازه کشات شده انگور

آبیاری مدرن

با گذشت زمان و افزایش دانش و علم ،انسان ها در پی روش های جدید کارآمد تری برای سیستم آبیاری بوده اند که بتوان چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ صرفه جویی در اب به آن اکتفا کرد .

امروزه به صورت کلی کشاورزان به چهار سیستم عمده آبیاری روی اورده اند که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود است.

این سیستم های آبیاری عبارتند از :

آبیاری سطحی :

در این نوع آبیاری که یکی از معمول ترین و رایج ترین نوع آبیاری است ،آب با نیروی گرانش بر روی سطح زمین به روش های نواری ،کرتی و جویچه ای پخش شده و درختان و مزارع را آبیاری می کند.

آبیاری کرتی :

این نوع آبیاری بیشتر برای مزارع کوچک که دارای سطح صاف و یا شیب بسیار کم هستند استفاده می شود.

آبیاری نواری :

این نوع آبیاری توسعه یافته آبیاری کرتی است که برای مزارعی بزرگ  با استفاده از ایجاد خطوطی طویل و تراز مورد بهربرداری قرار می گیرد.

آبیاری شیاری 

یکی از کم استفاده ترین نوع آبیاری است که در آن مسیر حرکت آب به وسیله آبراه های کوچکی که ایجاد شده است به تمام سطح خاک میرسد.بهترین نهال سیب را از نهالستان یشیل نهال با 18 سال سابقه کاشت و تولید انبوه نهال بخواهید

آبیاری آب پاشی 

دراین روش آب از طریق لوله های که در زمین نصب می شود به صورت قطره های باران به روی زمین اسپری می شود ،این نوع لوله های می توانند به صورت متحرک و یا نیمه متحرک در فاصله های مشخص بر روی زمین نصب شوند.

آبیاری قطره ای

یکی از بهترین نوع آبیاری را می توان ابیاری قطره ای دانست که بسیار کاربردی و به صرفه است و از نظر صرفه جوی در آب و کود حرف اول را میزند.

در این نوع آبیاری آب از طریق لوله های که از یک مخزن و یا استخر بزرگ سرچشمه می گیرد به تمام نقاط لازم (کنار درختان و گیاهان ) انتقال داده شده و طبق برنامه آبیاری به میزان لازم آب را به ریشه محصولات کشاورزی انتقال می دهد.

آبیاری قطره ای را می توان در هر نوع خاک و محصولی استفاده نمود ،این نوع آبیاری بسیار بهینه وکار آمد است.

نکته مهم درباره آبیاری درختان میوه کوچک 

توجه داشته باشید که بهترین زمان آبیاری نهال بعد ازظهر است زیرا در این زمان خورشید به صورت عمود بر زمین نمی تابد و از تبخیر آب به مقدار چشمگیری جلوگیری شده و آب فرصت کافی برای رسیدن به ریشه را دارد. برای مشاهده و مطالعه درباره نهال نهال گیلاس به صفهه نهال گیلاس مراجعه کنید.