نحوه افزایش باردهی و بهره وری درختان گردو

راه های افزایش بهره وری درختان گردو چیست؟


نتیجه هر عملی بعد از انجام آن بسیار مهم و روحیه بخش میباشد چرا که در امر کشاورزی نیز بهره وری متعادل و رو به بالا یکی از خواسته های باغداران محترم میباشد که برای این عمل نیز تلاش های بسیاری انجام میشود که یکی از راه های رسیدن به این خواسته کمک و به افزایش زمینه رشد برای درختان میباشد که میتوان این افزایش کیفیتی را با استفاده از کودهای مناسب به ارمغان آورد در اصل  این که اقداماتی برای افزایش محصول درخت گردو انجام می دهیم تنها پس از کاشت آنها کافی نمی باشد و اقدامات و راه ها و مسیر های بسیاری برای افزایش هر چه بیشتر بعد از کاشت نهال برای انجام آن وجود دارد.در واقع از همان لحظه ای که تصمیم به کاشت درخت گردو میگیریم، لازم است تدابیر و چاره جویی هایی برای افزایش باروری درخت خود داشته باشیم و برای به نتیجه رسیدن آن نیز تلاش هایی بی وقفه انجام دهیم در ادامه به مطالبی خواهیم پرداخت که روش‌هایی است که به ترتیب برای پیش از کاشت، حین کاشت، پس از کاشت و همچنین در تمام مدت سالیانی که از درخت بهره وری اقتصادی انجام می‌گیرد و لزوما هم بهتر است قبل از حتی خرید نهال خود این اطلاعات را داشته باشیم .

اقدامات مهم برای افزایش بهره وری کاشت نهال گردو چیست؟

اولین قدم در تقویت درخت گردو، انتخاب نهال مناسب میباشد که از دیر باز نهال پیوندی اصلاح نژاد شده بهترین ورژن نهال های کاشتی مناطق مختلف میباشد .

دومین مرحله در روش افزایش عملکرد درخت گردو، ایجاد بستر مناسب برای کاشت است که البته قبل از کشت نیز باید شرایط محیطی واقف بر محل کشت و توانایی رشد نهال در آن منطقه مورد توجه قرار بگیرد .

سومین مرحله تقویت درخت گردو، رعایت فاصله اصولی در زمان کاشت میباشد که هر درختی با توجه به توانایی رشد طولی و عرضی این فاصله نیاز به تغییر دارد .

مرحله چهارم در روش افزایش عملکرد درخت گردو، آبیاری پس از کاشت است این به این معنا نیست که شالیزاری برای درخت ایجاد بکنیم و به دلیل غنی بودن از آب فک سیراب بودن او را داشته باشیم در حالی که با دستان خود مرگ آن را حتمی میسازیم .

پنجمین راه تقویت درخت گردو، استفاده از نوع صحیح گردافشان است که این گردافشان ها بسته به محیط و درخت مورد نظر قادر به تغییر میباشد .

تاثیر انتخاب نهال مناسب گردو در افزایش بهره وری چیست؟

در همگام انتخاب نهال گردو اولین قدم توجه به اقلیم منطقه، میزان بارندگی، زمان تغییر آب و هوا در فصول مختلف، ارتفاع از سطح دریا، و ... میباشد چه بسا محیط های غنی محیط هایی غیر مناسب برای کاشت انواع نژاد های نهال گردو باشند برای مثال اگر محیطی مناسب برای کاشت نداشته باشیم ولی استمرار کاشت را داشته و نهال غیر مناسب آب و هوا بکاریم اینجا است که تقویت درختان گردو با هر نژاد و مقاومت محیطی بالایی نیز برای (به عنوان مثال) یخ زدگی شکوفه‌های درخت زودگل شما در منطقه کوهستانی کاری نخواهد کردو هم درختان بیماری را برای خود پروردش داده و هم رفته رفته میل خود به باغداری را از دست خواهیم داد .

تاثیر ایجاد بستر مناسب برای کاشت در افزایش بهره وری درختان گردو چیست؟

بستر یا همان محل کاشت نهال ممکن است متفاوت باشد ولی با در نظر گرفتن اینکه محل کاشت شما یک محیط قابل زراعت می باشد سخن خواهیم زد ،در این منطقه خاک شما باید عاری از سنگ و تراکم بالا باشد. خاکی نیمه سنگین با مخلوطی مناسب از خاک رس، ماسه و لومی که صد البته درختان در محیطی ک قادر به ریشه زایی باشند بهره وری بالاتری خواهند داشت چه از لحاظ افزایش ویژگی مقاومت تنه و شاخه چه از لحاظ ریشه های فراوان برای جذب و چه از لحاظ بالا بودن باردهی بسیار مهم میباشد .
 در این وسط بحث کوددهی برای افزایش میزان کیفیت خاک بسیار مهم میباشد 


کوددهی خاک منطقه کاشت درختان گردو چگونه است ؟

کود هایی که به عنوان کود زیستی در بازار فروش به مردم ارائه میشود هم مهم است که باید در انتخاب آنها نیز توجه شود چرا که بیماری های حیوانی توانایی این را دارند که از طریق فضولات وارد خاک شوند و آن را آلوده و بستر کاشت درختان را از غیر سالم بکنند پس در انتخاب خرید این کودها (فضولات حیوانی که بهترین نوع کود میباشد)حتما دقت بفرمایید ،بعد از این امرکوددهی خاک شما به زهکشی خوب و اصولی نیازمند میباشد سپس چاله ای به عمق یک متر و شعاع حداقل 60 سانتی متر حفر می کنیم که این اتفاق چه دستی و چه با استفاده از دستگاه های حفر چاله امکان پذیر میباشد  و نهال ها در شرایط آب و هوایی مناسب در خاک کاشته می شوند یکی از شرایط کاشت نهال گردو این است که به اوج دمایی سرد و گرمی حساس میباشد یعنی به سرمای زیاد و یا گرمای زیاد حساس است و رشد خود را در این صعود ها از دست میدهد پس در نظر داشته باشید که منطقه شما این نزول و صعود بالای دمایی را نداشته باشد که این حساسیت در یک ماه اول کاشت نهال درخت گردو حتی اصلاح نژاد شده بسیار بالاتر است پس، زمانی که از هوای معتدل در دو هفته آینده مطمئن شدید، کاشت نهال گردو را شروع بفرمایید .

 تاثیر رعایت فاصله اصولی در زمان کاشت بر بهره وری کاشت نهال گردو چیست ؟

یکی از معیار های خوبی و یا بدی محیط رسیدن نور خورشید مناسب به درختان گردو میباشد که در بهره وری درختان گردو بسیار حائز اهمیت میباشد ،پس زمان کاشت از رسیدن نور خورشید به درختان خود مطمئن شوید .
اگر بخواهید در فاصله کم درختان خود را بکارید علاوه بر پیوند ریشه ای ، با مشکل کمبود نور خورشید و حتی گرمای محیطی مورد نیاز نیز مواجه خواهید شد. در حالت کلی فاصله مناسب برای کاشت درخت گردو بسته به رقم بین 5_7 تا 7_7 متغیر است.
افکار عمومی بر این پایه و اساس است که با کود و غنی سازی شدید خاک بهره وری بالا میرود در حالی که فقط ۵۰درصد مسیر بسته به سلامت خاک و ریشه و رطوبت خاکی است و اینها همه به بهره وری باغ شما کمک شایانی میکند و خاکی که نهال خود را در آن کاشته اید به تنهایی قادر به بالا بردن بهره وری درختان شما کمک نمیکند ۵۰درصد بقیه به نور خورشید شرایط آب و هوایی است که باعث افزایش کیفیت کاشت شما میشود .

تاثیر آبیاری پس از کاشت بر بهره وری درختان گردو چیست؟

آبیاری و رطوبت خاک و هوا از زمان کاشت تا پایان عمر بر کیفیت کاشت شما تأثیر می گذارد ، میزان آب مورد نیاز درختان گردو به اقلیم، آب و هوا، فصل، نوع خاک، رقم گردو ،بیماری های موجود در منطقه ،سن و سال درخت کاشته شده ،بذری و یا پیوندی بودن نهال کاشته شده و بسیاری مسائل از این قبیل بستگی دارد .

نهال هایی که جدید می کاریم به مدت 10 روز نیاز به آبیاری دارند و پس از آن با بالغ شدن درخت این میزان آب به یک بار در هفته تا 12 تا ۱۴روز می رسد که دقت در این زمان علاوه بر سلامت درخت به سلامت باغ شما هم کمک شایانی خواهد کرد .

تاثیر استفاده از نوع صحیح گردافشان برافزایش باردهی و بهره وری درختان گردو چیست؟

گرده افشان چیست؟
گردافشان درختی است که در کنار درخت گردو در باغ شما کاشته می شود و با افزایش گرده های نرینگی گردو به افزایش راندمان گل دهی درخت شما کمک می کند که در این مسیر عوامل محیطی بسیار تاثیر گذار بر میزان گرده افشانی دارند .
رقم گردافشان از میان رقم های  متناسب با شرایط اقلیمی و ارتفاع باغ شما از سطح دریا انتخاب شده است و میزان تولید گرده آن نیز بالاست.

بهترین کود برای افزایش بهره وری درختان گردو چیست؟


اکنون به اصلی ترین نکته در تقویت درخت گردو می رسیم که تاثیر کود مناسب در افزایش کیفیت بهره وری شما در باغتان میباشد.
در حالت کلی می توانیم بگوییم  که کودهای نیترات می توانند در تولید اسیدهای آمینه موثر باشند و در نتیجه عملکرد درخت گردو در دراز مدت افزایش یابدو قدم به قدم شاهد افزایش راندمان تولید درخت خود باشیم.
کودهای فسفاته در افزایش فتوسنتز درختان و کودهای پتاسیمی در افزایش بهره وری درختان موثر هستندکه استفاده همزمان از این دو کود مانند سم برای درختان گردو شناخته شده پس فاصله زمانی یک یا دو روزه را حتما رعایت بکنید .
پس در سه سال ابتدایی مقدار کودهای نیترات دار باید از دو کود اساسی دیگر بیشتر باشد و وقتی درختان به بلوغ اقتصادی رسیدند، پخش این کودها تغییر می کند.
علاوه بر این، درخت گردو نیاز به مقداری کود دامی برای توزیع در خاک باغ دارد و بهتر است. 
بهترین زمان برای کاشت درخت قبل از شروع فصل گلدهی است. و بهترین زمان برای کوددهی پاییز و بهترین مکان برای کوددهی کوددهی با فاصله است زیرا اگر قصد کوددهی درختان گردو را دارید بهتر است آن را زیر بدنه درختان گردو نریزید .

هرس اصولی برای افزایش بهره وری درخت گردو چه تاثیری دارد؟


نخستین  نوع هرس ، هرس فرمدهی نام دارد که  این نوع هرس معمولاً در زمان های پایانی ماه های سرد یعنی اواخر زمستان و قبل از رشد شاخه ها انجام می پذیرد .
نوع دوم هرس درخت گردو که برای افزایش عملکرد و کیفیت درخت گردو انجام می شود، پس از برداشت میوه و محصولات درختان گردو و قبل از ریزش برگ ها یعنی در نیمه دوم تابستان انجام می شود که هرس باردهی نام دارد واینکه در صورت انجام اصولی این کار حتی ممکن است تاثیر بالاتر از کوددهی بر بهره وری درختان گردو داشته باشد .
هرس کردن نهال گردو در مناطق سردسیری بایستی در زمان مناسبی انجام شود زیرا ناحیه هرس شده امکان خشک شدگی دارد و موجب خشک شدن اون ساقه فرعی از ساقه اصلی میشود .نهال گردو سردسیری در فصل بهار قبل از سرمای زودرس بهاره انجام میشود