آموزش پیوند زنی درختان میوه

آموزش پیوند زدن انواع درختان میوه ؟

در حالت عادی پیوند زدن یک فرایندی است که برای افزایش کاربری و ایجاد یک ترکیب بادوام می باشد که برای ایجاد یک پیوند صحیح و درست باید قدم های درستی مثل محیط مناسب برای پیوند و دارا بودن شرایط فیزیولوژیکی مناسب در منطقه پیوند را داشت. پیوند زنی نهال انگور به صورت تخصصی در نهالستان یشیل نهال آموزش داده میشود.

درست ترین روش برای پیوند زدن درختان چیست؟


قرار است در ادامه بحث به انواع مدل های پیوند زنی برسیم اما قبل از اینکار معنی خود پیوند را بدانیم که در اصطلاح به ، به هم اتصال یافتن دو درخت به یکدیگر پیوند اتفاق می افتد در حالی که این رخداد زمانی به معنی واقعی کلمه رخ میدهد که دو درخت به هم دیگر پیوند خورده و جوش بخورند یا همان ادغام شوند که در این شرایط یک گونه مختلف با ترکیب دو گونه درختی ایجاد خواهیم کرد که با حفظ هم ایستایی شرایط محیطی این گونه جدید قادر به رشد و زندگی به طور واحد را دارا خواهد بود .
در ادغام دو درخت به هم وجود شباهت های ژنتیکی و فنوتیپی(ظاهری)درختان هنگام پیوند به هم دیگر بسیار مهم میباشد چرا که احتمال موفقیت پیوند درخت بالا خواهد رفت مثلا هنگام پیوند گیلاس بهترین گزینه آلبالو است که هم محصولی با کیفیت بالاتر و هم نتیجه ای قابل قبول تری به وجود می آید .

اما پیوند زدن از کجا آمده است ؟ (تاریخچه پیوند زنی)

از خیلی سال های قبل قرین بر۵۰۰یا۶۰۰سال قبل تر در قرون ۱۳تا ۱۶ امر پیوند زنی در چین مورد مطالعه قرار گرفته و چینی ها پیشگامان این عمل در جهان بودند‌ و حتی خیلی قبل تر در زمانی حدود قبل از مسیح جرقه ایجاد چنین عملی در آنجا دیده شده است ،پیوند درختان در روم باستان نیز انجام میپذیرفت که رفته رفته با ایجاد گونه های جدید گیاهی در اروپا شاهدپیوند زنی در انجا نیز بودیم اما به دور از لطف نیس که ذکر کنیم در قرون ۱۸به بعد پیوند مجاورتی در اروپا تا به نزدیکی های کشور چین رونق پیدا کرد .

مزایای پیوند زنی درختان چیست؟

اولین مزایا ایجاد محصولی با کیفیت تر و بازدهی زودهنگام تر میباشد که در رسیدن میوه در روی درخت نیز تاثیر فوق العاده ای دارد 

با عمل پیوند زنی محصولی بزرگ تر خواهیم داشت بازدهی محصول با پیوند زنی بالا می رود برای خرید نهال گردو به این صفهه مراجعه نمایید .

بعضی مواقع نمی توان درختی را با قلمه کردن و یا پاجوش کردن تکثیر کرد در این شرایط راه حلی بهتر برای انتقال صفات داخلی و خارجی درختان به یکدیگر و ایجاد درختی واحد با بهترین ویژگی نیاز میباشد در واقع با انجام این عمل خصوصیت ژنتیکی را فقط انتقال میدهیم‌تغییری در آن ایجاد نمی شود .
میتوان با این روش نمونه های فرسوده را تکثیر و از آن ها بهره مند شد گاهی پیوند زدن باعث افزایش تقویت میشود در واقع کمبود های درخت که حیاتی نیز هستند مانند شیره را میتوان بدین روش حل کرد .

ناسازگاری بعضی درختان نیز با محیط ، بزرگ ترین دلیل در عمل پیوند زنی میتواند عنوان شود .

انواع پیوند زنی درختان را نام ببریم!؟


پیوند لوله ای ؟


در این روش پیوند زنی جوانه ها با لوله ای از پوست درخت جدا میشود که در حالت عادی طول ساقه جدا شده ۱یا ۲سانتی متر خواهد بود که در آن قسمت زیر (تحتانی) را برش و جدا میکنیم ،که این پوست به جای پیوند برداشته میشود و پیوند ها از بالا روی پیوند قرار میگیرند و در واقع پیوندک و پایه روی هم می لغزند به شکلی که قسمت ها یا لایه های جوانه روی هم قرار میگیرند که این نوع پیوند زنی برای درختانی با قطر ۱ سانتی متر انجام میشود که اگر قطر پیوند و پیوند یکی نباشد از پیوند حلقه ای استفاده میشود .

پیوند قاشی؟


این روش پیوند زنی در زمان استراحت هر دو درخت درحال پیوند انجام میشود یعنی زمانی که درخت در حال سقوط نیست ،در این روش پیوندک ها از شاخه هایی با قطر ۱ تا ۳سانتی متر انتخاب و برشی ۴۵درجه روی انها اعمال میشود و در نصف کمتر بالایی جوانه برشی اریب ایجاد میکنیم بطوری که به سمت داخل ساقه این عمل انجام شود همین عمل را روی پایه نیز انجام میدهیم که به منظور تماس ناحیه ی تولید مثلی این عمل انجام میپذیرد .

پیوند مجاورتی؟


یک پیوند طبیعی است که به حضور انسان نیازی نیست به ساییده شدن پوست درخت های مجاور و ادغام دو لایه زایشی درخت پیوند مجاورتی است این زمانی ایجاد میشود که درخت راه های پیوند زنی دیگری ندارد .

پیوند پلی؟


پیوندی که برای ترمیم مناطق آسیب دیده انجام میشود و در حالت کلی در اوایل بهار این عمل صورت میپذیرد که برای انجام پیوند پلی از ساقه هایی با قطر ۱تا۲سانتی متر استفاده میشود .

پیوند اسکنه ؟


پیوندی که از قرون وسطا تا به الان وجود داشته که در آن پایه از تنه ،شاخه اصلی یا تاج بریده میشود ،و بعد یک چاک یا برش به بر روی قطر پایین ایجاد میشود که در ادامه عمق این برس ۲تا ۵سانتی متر خواهد بود و پیوندک نیز ۱۲-۲۳سانتی متر از شاخه جداشده و در قسمت پایین برش اریب دیده میشود .

پیوند زینی ؟


این پیوند شبیه پیوند زنی قرون وسطی و در حالت عادی شبیه پیوند زنی اسکله میباشد که در این پیوند پیوندک در زیر پوست پایه قرار میگیرد .

پیوند نیمانیم چیست و به چند روش انجام میشود ؟


به سه روش 
ساده 
پاشنه دار 
زبانه دار 
انجام میشود که یکی از شرایط لازم آن وجود شاخه هایی با قطر ۱تا۶سانتی متر است که حتما باید قطر پایه و پیوندک یکسان باشد .

پیوند رولپه و زیر لپه؟


پیوند زدن درختان گردو پیوندی رو لپه است که در ابتدا جوانه انجام میشود در روش پیوند رو لپه یک برش ۲یا ۳ سانتی متری بر روی پایه ایجاد میشود و پیوندک با شاخه های حتما گردو که شاخه مدنظر باید یک ساله و دارای چند جوانه باشد میباشد که قسمت بریده شده پیوندک بر روی پایه قرار میگیردو در آخر اتصالات با پلاستیک بسته میشود. برای مشاهده ارقام نهال و خرید نهال به صفهه اصلی سایت مراجعه نمایید .