بیماری های درختان انار

درخت انار با نام علمی پونیکا گراناتوم از دسته گیاهان گل دار و تیره حناییان می باشد ،این درخت در بین باغداران و کشاورزان محترم ایران جایگاه ویژه ای را دارا می باشد . شکل ظاهری خود درخت و برگ های سبز و نیزه ای درخت انار روی شاخه های نسبتا باریک و خاردار آن ها را از دیگر درختان متمایز می کند ،این درخت در شرایطی که آب و هوا درجه دمایی پایینی دارد و سرد هستند به گونه ای عمل می کند که برگ های او در فصل زمستان دچار خزان برفی میشود . 

انواع بیماری درختان انار :


۱_سفیدک پودری
۲_پوسیدگی میوه انار 
۳_ترکیدگی میوه انار 
۴_آفتاب سوختگی درخت انار 
۵_پوسیدگی طوقه و ریشه انار 
۶_آنتراکنوز انار 
۷_لکه برگی انار 
۸_باکتریال بلیت *
۹_بیماری خاموش Black heart rot*
۱۰_ترشیدگی میوه انار *
۱۱_لکه قارچی میوه *

انواع آفت های درختان انار :


۱-شته انار 
۲_کرم سفید ریشه انار 
۳_کرم گلوگاه انار 
۴_سوسک گرده خوار 
۵_سوسک سرشاخه خوار 
۶_شاپرک سیب کاذب 
۷_شپشک آرد آلود
۸_شپشک سپردار

بدترین بیماری های درختان انار در شهر های ایران

آفات و بیماری های کم خطر درختان انار 


۱_موریانه
۲_تریپس
۳_شپشه
۴_کنه تار عنکبوت
۵_مگس سفید 

امروز در این مقاله قرار است با مهم ترین و خطرناک ترین بیماری های درختان انار آشنا شویم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آفات درختان انار به بخش مقالات مراجعه فرمایید  :


بیماری های مهم درختان انار 

۱_بیماری سفیدک پودری درختان انار 


این بیماری به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های درختان انار شناخته شده است که علاوه بر تاثیر در میوه درختان و کاهش مقبولیت او در بازار فروش باعث کاهش مقاومت درختان انار نیز میشود . 
این آفت در اوایل فصل بهار بخصوص در ابتدای روند تشکل میوه به درختان آسیب و ضرر می رساند . عامل اصلی این بیماری Erysiphe punicae می باشد که در اصطلاح کلمه با این نام علمی شناخته میشود . 
بیماری سفیدک پودری در ابتدای آغاز رشد و باردهی (بهار) با ایجاد یک بافت پودری و سفید رنگ همانند آرد بر روی سرشاخه ها و جوانه ها و رفته رفته بر روی میوه درختان انار آسیب رسانی خود را شروع میکند .در اثر این حمله سر شاخه درختان انارو بردهای این درختان دچاراختلال در رشد میشوند و در نتیجه اینکار رشد آنها متوقف میشود .

علائم تشخیص بیماری سفیدک پودری درختان انار 


چنانچه این بیماری به درختان انار حمله کند این عامل بیمارگر به گل ها و میوه های در حال رشد تغییرات ظاهری از جمله به وجود آمدن لکه های کوچک بر روی آنها ایجاد میکند که اگر درمان نشود ممکن است سبب ریزش بار و ریزش گلبرگ ها بشود . این بیماری در مناطقی که از نظر آبی فقیر هستند رشد و تکثیر بالایی دارد در صورتی که میزان رطوبت هوا و خاک بالا باشد به ندرت وجود این بیماری گزارش شده و خسارت آن بسیار کم است . 

روش درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری سفیدک پودری درختان انار


از آنجایی که این بیماری سبب ریزش بار در درختان در طولانی مدت میشود باید وجود آن را زود شناخته و با استفاده از سموم شیمیایی از پیشروی آن جلوگیری بکنیم . 
سمومی مانند پنکونازول،کرزوکسیم متیل و کاپتان در کاهش علائم و خسارات این بیماری میتواند موثر واقع شود . 

۲_بیماری پوسیدگی میوه درختان انار


انواع بیماری درختان در فصول خاص و مرحله خاصی از درختان و میوه آنها بوجود می آید برای مثال پوسیدگی میوه انار که در هنگام برداشت محصول و چیدن آن از درخت و یا حتی در زمان نگهداری آن در سردخانه ها بوجود می آید ،این پوسیدگی ها انواع مختلفی دارد اما شایع ترین آنها پوسیدگی پنسیلیوم و آسپرجیلوس می باشد که در منطقه ای که رطوبت بالا و گرما وجود داشته باشد امکان ایجاد این گونه بیماری بالا است . 
پوسیدگی میوه بیماری از نوع قارچی است که امکان رشد و تکثیر بالایی بعد از ورود به میوه را دارند که بعد از رشد سبب له شدن و نرم شدن میوه انار میشوند . 


روش درمان ، مبارزه و پیشگیری از بیماری پوسیدگی درختان انار 


اولین قدم در امر جلوگیری از این بیماری جلوگیری از هر گونه ترک و بریدگی پوست میوه انار می باشد . 
نگهداشتن میوه ها در فضایی با دمای پایین ،جدا کردن میوه های ناسالم از سالم ها میتواند از بوجود آمدن و فراگیر شدن این بیماری جلوگیری بکند . زمانی که بتوانیم از به وجود آمدن کرم گلوگاه انار جلوگیری کنیم و در صورت نیاز از محلول تیابندازول قبل از اینکه به انبار انتقال دهیم استفاده کنیم دیگر انارهایمان دچار پوسیدگی در سردخانه نخواهند شد . 

۳_بیماری ترکیدگی میوه درختان انار 


ضررهای میوه انار علاوه بر اینکه به آب و هوا و آفات و بیماری بستگی دارد به فضای فیزیولوژیکی نیز بستگی دارد و این بیماری یکی از بیماری هایی است که به انگل وابسته نیست . 
این بیماری در اثر کمبود کلسیم ،بورسرمای پاییز ،تغییرات آب و هوایی،آفتاب سوختگی ،آبیاری غیر اصولی ،اختلالات هورمونی و آفات مکنده بوجود می آید . 
از آنجایی که این آفت باعث تغییر شکل ظاهری میوه درختان میشود سبب کاهش بازار پسندی او نیز میشود و به همین سبب درمان این بیماری برای باغداران بسیار مهم می باشد . 

روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری ترکیدگی میوه درختان انار

استفاده از اسید جیبرلیک و استفاده از کود نیتروژن دار از اولین قدم های پیشگیری این بیماری است . 
البته باید این را بدانیم که استفاده از ارقام مقاوم به این بیماری حتی قبل تر از استفاده از اسید میتواند در جایگاه نخستین جای داشته باشد .با غنی سازی خاک منطقه کشت با عناصر کلسیم و پتاسیم با استفاده از کودهای غنی از این دو عنصر به راحتی میتوان این نیاز خاک را برطرف ساخت . 
این عناصر در فصول خاصی از سال مورد استفاده باید قرار بگیرد مثلا در شهریور ماه شما میتوانید از کود کلسیم استفاده بکنید و اگر در اخر فصل تابستان از کودهای دارای پتاس استفاده بکنید میوه ای درشت تر و آبکی تر میتوانید داشته باشید . 

۴_بیماری آفتاب سوختگی درختان انار 


زیاد بودن هر چیزی در آخر یک بدی دارد مثلا زیاد بودن تابش نور خورشید سبب بوجود آمدن خساراتی برگشت ناپذیر و خشک شدن برگ و تنه درختان انار ، زردی،پژمردگی و ریزش برگ آنها و به نسبت کوچک ماندن میوه این درختان شود .

روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری آفتاب سوختگی درختان انار 


در مراحل رشدی مختلف این بیماری میتوان پیشگیری های خوبی داشت مثلا اگر دیدیم نقطه ای شاخه و برگ درختان خشک شده میتوان آن را از تنه جدا کرده و آنجا را با چسب مخصوص این کار آن نقطه را پوشش داد . بهتر است هر ساله تنه درختان انار را با خاک های مخصوص مثلا رس پوشش دهیم و یا از پوشش دهنده های تجاری تنه درختان استفاده بکنیم ،استفاده از کودهای با کلسیم بالا و ضد آفتاب سوختگی میتواند در پیشگیری از این بیماری جلوگیری کند . 

۵_بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه درختان انار


این بیماری نوعی بیماری قارچی به حساب میرود که عامل ایجاد آن قارچ فیتوفتورا می باشد،این بیماری در خاک هایی که بسیار مرطوب هستند و یا در اثر آبیاری غیر اصولی زمین کشت دارای رطوبت بالایی هستند رشد بالایی دارد .


علائم تشخیص بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه درختان انار


از نشانه های تشخیص این بیماری میتوان به تیره شدن تنه درختان انار توقف رشدی و حتی خشک شدن درخت میتوان اشاره کرد .

روش درمان،مبارزه و پیشگیری بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه درختان انار 


شما میتوانید برای جلوگیری از پیشامد و پیشگیری این بیماری قبل از اینکه محل فعالیت قارچی را ضدعفونی کنید (با خمیر بردو)آبیاری و زهکشی اصولی داشته باشید .

مهم ترین بیماری های درختان انار در ایران

۶_بیماری آنتراکنوز درختان انار 


عوامل مختلفی در ایجاد انواع بیماری های قارچی نقش دارند و میتوانند عامل ایجاد آن شوند.بیماری آنتراکنوز نیز نمونه ای از این بیماری است که عامل ایجاد این بیماری قارچ آنتراکنوز موجود در رطوبت بالای هوایی است . 
این بیماری با فعالیت قارچ colletotrichum در سطح برگ و میوه انار شیوع پیدا میکند 


علائم شناسایی بیماری آنتراکنوز درختان انار


بیماری آنتراکنوز را میتوان با بوجود آمدن لکه های سیاه روی برگ و میوه انار شناسایی کرد این بیماری علاوه بر تاثیر روی میوه بر مقاومت درختان نیز تاثیر گذاشته و باعث تضعیف مقاومت آنها میشود . تفاوت بین دو بیماری آنتراکنوز و لکه برقی در عامل ایجاد بیماری و میزان تخریب میوه است .


روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری آنتراکنوز درختان انار 


شاخه و برگ آلوده را از محل کشت که بر زمین ریخته اند را دور ساخته و اگر شاخه و برگ آلوده ای بر روی تنه وجود داشته باشد از تنه درختان جدا و در دور دست درختان بسوزانید،از اسپری های مخصوص چون مانکوزب در کاهش لکه های سیاه حاصل قارچی تاثیر گذار می باشد و در حفظ سلامت درخت موثر می باشد . 

۷_بیماری لکه برگی درختان انار 


بوجود آمدن لکه بر روی برگ درختان انار میتوان عوامل مختلفی داشته باشد که قارچ های مختلف یکی از این عاملان به حساب می آید ،این لکه ها علاوه بر اینکه میزان تنفس یاخته ای و سطح فتوسنتز گیاهی سلول های گیاهی را کم میکند میتواند میتواند باید ریزش به کلی آنها از درختان شود ،این اتفاق همچنین میتواند بر روی میوه درختان انار نیز اتفاق افتاده و قارچ ها با استقرار بر روی میوه درختان و تغییر ظاهر میوه از بازار پسندی این محصولات بکاهد .رفته رفته در طول مدت این بیماری میتواند حتی باعث ریزش میوه درختان نیز شود .  Punicae و باکتری های سودوموناس از جمله عواملی هستند که در ایجاد بیماری لکه برگی درختان انار نقش بالایی را دارند . 

روش درمان ،مبارزه و پیشگیری بیماری لکه برگی درختان انار 


میتوان با استفاده از محلول های قارچ کش مثل کاپتان و کانکوزب و اکسی کلرومس از ایجاد این بیماری پیشگیری و مبارزه کرد . جهت آشنایی با انواع نهال انار بدون بیماری و آفت که قبل از ارسال قارچ کشی و سم پاشی میشوند، و خرید نهال انار گلدانی به بخش ارقام درخت انار مراجعه نمائید.