اساسی ترین نکات کاشت نهال

نکات کاشت نهال  تازه و کوچک

کاشت نهال و پرورش درختان یکی از اعمالی است که انسان برای بقای خود از قرن ها پیش انجام داده و می دهد. با عمل کاشت و پرورش درختان انسان ها نه تنها می توانند به منابع غذایی دست پیدا کنند بلکه می توانند به درآمد های بالای نیز دست بیابند. هر کجا که درختی رشد می کند و درواقع خبر از رونق و آبادی می دهد به همین دلیل انسان ها ترجیح می دهند در چنین مکان های زندگی خود را شروع کنند زیرا وجود گیاه خبر از وجود آب و ابادی می دهد و آب و آبادی اولین نیاز یک زندگی است.

اقلیم های مختلف برای کاشت نهال

همانگونه که گفته شد کاشت و پرورش نهال نیاز به آب دارد و به همین دلیل انسان ها از دیرباز به دنبال مکان های با آب فراوان بوده اند زیرا آب ،خاک حاصل خیز و هوای مطلوب را به دنبال دارد. در کشور عزیزمان مناطقی با اقلیم های مختلفی وجود دارد که هر کدام از این اقلیم ها مناسب کاشت یک نوع نهال است ،پس مهمترین اصل در کاشت نهال را می توان سازگاری نوع نهال با اقلیم منطقه دانست . در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل و روش های کاشت نهال آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید نسبت به موقعیت مکانی و اقلیمی منطقه خود نوع کاشت و زمان کاشت نهال مورد نظر خود را تشخیص داده و نهالی با کیفیت تهیه و پرورش دهید.

مراحل کاشت نهال

برای اینکه بتوانیم مراحل کاشت نهال را به صورت کلی برسی کنیم می توانیم آن را به دو قسمت جدا گانه تقسیم کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهیم :

مراحل قبل از کاشت نهال

همانگونه که در بالا ذکر شد هر یک از انواع نهال ها دارای سازگاری با یک نوع اقلیم هستند و نمی توان آنها را با شرایطی متفاوت کاشت نمود مگر اینکه به صورت گلخانه ای کاشت شوند. نهال های وجود دارند که مناسب کاشت در مناطق خشک و کم آب می باشند مانند بادام و یا پسته ،برخی دیگر مناسب کاشت در مناطق گرم ،شرجی و کم آب هستند مانند نهال انبه و نهال خرما ،برخی دیگر مناسب کاشت در مناطق کوهستانی و سرد هستند مانند نهال سیب و شلیل ،برخی دیگر مناسب کاشت در مناطقی می باشند که دارای آب و هوای مرطوب ،سرد با سطح آبی بالا هستند مانند نهال پرتقال ،نهال کیوی. این ارقام نهال را اگر در مناطقی متفاوت از اقلیم سازگارشان کاشت کنیم خواهیم دید که هیچ و ثمر و نتیجه ای ندارد و تمام زحمات ما حتی اگر به خوبی به نهال رسیدگی شود به باد خواهد رفت . پس بهتر است که ابتدا اقلیم منطقه کاشت را بررسی کرده و سپس نسبت به آن ، اقدام به انتخاب نهالی سازگار با آن منطقه کنید .

آزمایش خاک قبل از کاشت نهال

با پیشرفت علم و آگاهی انسان از نیاز های مهم نهال برای پرورش و باردهی ،کشاورزان می دانند که باید مواد معدنی موجود در خاک را با نیاز های نهال خود مطابق کنند تا در زمان رشد نهال با کمبودی مواجه نشود. دانستن جنس خاک و کمبود های آن تنها با عمل آزمایش خاک قابل تشخیص است ،این کار باید قبل از کاشت نهال انجام شود ،شما می توانید قسمتی از لایه زیرین خاک را به آزمایشگاه های آب و خاک برده و به کمبود ها و جنس خاک پی ببرید و نسبت به نوع نهال و نیاز های آن اقدام به اصلاح خاک با استفاده از کود های شیمیایی و آلی کنید . با توجه به اینکه یک نهال برای رشد خود بیشترین نیاز خود را از طریق خاک بدست می آورد ،عمل بررسی ،آزمایش و اصلاح خاک می تواند یکی از مهمترین موارد قابل بررسی قبل از کاشت نهال باشد.

شخم زدن و زهکشی خاک قبل از کاشت نهال

یکی دیگر از مواردی که می توان قبل از کاشت نهال به ان پرداخت و تاثیرش را بر روی پرورش و رشد نهال دید ،شخم زدن و زهکشی خاک است . قبل از کاشت نهال باید زمین مورد نظر آماده شود،شما با عمل شخم زنی باعث می شوید خاک نرم شده و آفات خاک از زیر زمین بر روی سطح آن اماده و توسط گرمای خورشید دفع شوند، خاک زهکشی شده نرم می شود و این نرمی کمک زیادی به ریشه زایی نهال و جذب مواد معدنی به عمق خاک و در نهایت رسانایی بهتری به ریشه خواهد داشت بهترین زهکشی و شخم زنی با دستگاه کلتیواتور انجام میشود .

انتخاب نهال مناسب برای کاشت

برای کاشت نهال انگور نیازی به چاله کنی قبل از کاشت برای تمامی نهالیتان ندارید و کافیست در هنگام کاشت هر نهال فقط دو بیل بزنید و زمین را به صورت قطر 20 سانتی متر و ارتفاع 20 سانتی متر باز کنید که کار بسیار راحتی میباشد امروزه با پیشرفت علم بر خلاف گذشته نهال ها با روش های مختلفی پرورش داده می شوند که دست کشاورزان را برای انتخاب نهال سازگار و مناسب جهت کاشت باز می گذارند . نهال ها با پایه های رویشی ،پایه های پیوندی و بذری پرورش داده می شوند که هر کدام از این ارقام مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارند. نهال های پایه رویشی اصلاح شده یکی از انواع نهال ها هستند که در واقع به دلیل اصلاح نژاد شدنشان نسبت به دیگر پایه نهال ها دارای عیوب کمتر و ویژگی های بهتری در رشد ،مقاومت و باردهی دارند. شما می توانید بهترین مناسب ترین نهال ها را از نهالستان های معتبر تهیه کنید ،نهالستان های معتبری مانند نهالستان یشیل نهال وجود دارند ،که بتوانند نهال خود را با کیفیت بالا پرورش داده و به صورت ضمانتی زیر نظر جهاد کشاورزی به مشتری عرضه کنند . خرید از این نوع نهالستان ها به صورت حضوری و آنلاین مقدور بوده و شما در هر زمان از سال می توانید اقدام به خرید نهال مناسب اقلیم و منطقه خود کنید.

فصل کاشت نهال

فصل کاشت نهال بسته به چگونگی پرورش نهال دارد ،امروزه نهال ها در دو روش ریشه باز و نهال های گلدانی پرورش داده شده و به فروش می رسند. نهال های که به صورت گلدانی پرورش داده می شوند را می توان در عمده مواقع سال کاشت نمود زیرا ریشه نهال توسط خاک پوشیده شده و این خاک از بروز هوا به ریشه جلوگیری می کند ،عدم ایجاد تنش به ما این اجازه را می دهد که بتوانیم در هر زمان از سال و در هر فصلی اقدام به کاشت نهال گلدانی کنیم . در نهال های ریشه باز این امکان وجود ندارد ،زیرا این نوع نهال ها دارای ریشه لختی هستند و نباید زمانی که نهال بیدار است اقدام به کاشت آنها نمود. بهترین فصل کاشت را می توان فصول سرد سال زمانی که گیاه در خواب است دانست ، ماه های آبان ،آذر ،دی ،اواخر اسفند و اوایل فروردین بهترین زمان برای کاشت نهال بشمار می آیند.

مراحل بعد از کاشت نهال

حال که با مراحل قبل از کاشت نهال آشنا شدیم باید بدانیم که بعد از آماده کردن زمین و تهیه نهال مناسب باید چگونه نهال خود را در زمین خود کاشت کنیم . برای این منظور نیاز به اطلاعاتی چون نوع نهال و نیاز آن به میزان آب و نور خورشید و حسایتش نسبت به شوری آب و اسیدیته خاک ،وزش باد و چگونگی رشد ریشه آن داریم ،زیرا هر یک از این موارد می تواند موقعیت نهال را در زمان رشد به خطر بیندازند. با توجه به اطلاعات به دست آمده از نهال مورد نظر، حال می توان اقدام به کاشت کنیم

ایجاد چاله برای کاشت نهال

بعد از اینکه تمام مراحل قبل از کاشت انجام شد و نهال مورد نظر را از نهالستان های معتبر تهیه کردید می توانید نسبت به نوع نهال و ریشه آن اقدام به کندن چله کنید ،چاله های مورد نظر باید دارای عمقی حدود 80 سانت و عرض تقریبی 05 سانتی متر را دارا باشند ،این ابعاد برای کاشت نهال دو ساله است هر چه نهال شما دارای سن بالاتری باشد سایز این چاله های بزرگ تر خواهد شد.

فاصله کاشت نهال

چاله های حفر شده باید دارای یک فاصله مناسب از یکدیگر باشند، که این فاصله تماما بستگی به نوع درخت و رشد ریشه و تاج آن در زمان اوج رشد دارد. برای مثال فاصله کاشت نهال درختان شلیل حدود 3 متر مربع از یکدیگر است اما فاصله کاشت نهال گردو 6 متر مربع می باشد. اگر این فاصله در زمان کاشت نهال به خوبی در درست رعایت نشود در زمان اوج رشد نهال ،(زمانی که نهال به بلوغ می رسد) نهال دچار کمبود فضا برای رشد و مواد معدنی خواهد شد و نهایت خشک می شود.

آبیاری نهال تازه کاشت شده

نهال های که به تازگی کاشت شده اند به دلیل ضعفشان نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری دارند تا در جای خود محکم شده و ریشه بدوانند. یکی از موارد قابل توجه در این دوران آبیاری نهال تازه کاشت شده است ،نهال های تازه کاشت شده در هر اقلیم آب و هوای که باشند نیاز بیشتری به آب دارند . زمانی که نهال کاشته شده بهتر است آن را در همان روز آبیاری کنید و این کار را تا یک ماه هر 3 روز یک مرتبه و از آن به بعد تا یک سال هر 8 روز یک مرتبه آبیاری کنید .

استفاده از قیم یا تکیه گاه برای نهال تازه کاشت شده

همانگونه که از نامش آشکار است قیم یک تکیه گاه برای نهال برای جلوگیری از شکستگی و آسیب دیدگی های احتمالی از باد باران است. بهتر است زمانی که نهال را کاشت می کنید در کنارش از قیم استفاده کنید ،قیم به شما این اطمینان را می دهد که نهال تازه کاشت شده دچار آسیب نشود. جهت خرید نهال به صفهه اصلی وبسایت مراجعه دنمایید .